شنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۰ - ۱۲:۱۷
کد خبر: 37529

:وزارت بهداشت در چند سال گذشته بسیار اعلام کرده با عرضه سرنگ رایگان در زندان ها، شیوع ایدز را در ندامتگاه ها و میان معتادان تزریقی کنترل کرده است.

هشدار؛ فاجعه ایدز در زندان ها
سلامت نیوز :وزارت بهداشت در چند سال گذشته بسیار اعلام کرده با عرضه سرنگ رایگان در زندان ها، شیوع ایدز را در ندامتگاه ها و میان معتادان تزریقی کنترل کرده است.
اما اکنون رییس سازمان زندان‌ها هشدار می دهد که ایدز در زندان ها در آستانه بروز فاجعه است. غلامحسین اسماعیلی، در همایش روز جهانی ایدز گفت: با بررسی مقطعی که در 9 زندان مرکزی کشور انجام شده، 57 درصد از جمعیت ورودی به زندان‌ها در بدو ورود سوء مصرف مواد مخدر دارند؛ حتی در یک زندان بین 75 درصد ورودی‌ها تست اعتیاد مثبت بود.

به گفته او روند شیوع آلودگی به ویروس ایدز برپایه اطلاعات و گزارش‌های پایگاه‌های دیده‌وری وزارت بهداشت، یک و یک دهم درصد در سال88 بوده است: "درواقع آمار زندانیان مبتلا به ایدز از 3.8 درصد در سال 1380 به 1/1 درصد کاهش یافته است. این آمار از بین250 تا 400 نمونه خون گرفته شده است. آمار ایدز در زندان‌ها درحالی نگران کننده‌تر ‌می‌شود که بدانیم 44.73 درصد از زندانیان به جرم حمل مواد مخدر و اعتیاد دستگیر شده‌اند و 23.26 درصد آن‌ها به دلیل سرقت اموال به زندان افتاده‌اند. نگرانی از افزایش مبتلایان به ایدز در زندان‌ها با توجه به جمع آوری خرده‌فروشان و قاچاقچیان مواد مخدر افزایش ‌می‌یابد."
به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین رییس سازمان زندان‌ها همچنین  با توجه افزایش جمعیت زندانیان و ظرفیت محدود زندان‌ها، به سیاستگذاران حوزه ایدز هشدار داد که "اگر متناسب با افزایش جمعیت کیفری، پزشکان و پیراپزشکان بیشتری در زندان‌ها حضور نداشته باشند، شاهد وقوع یک فاجعه خواهیم بود."
این درحالی است که او گفته سازمان زندان‌ها موفق به دریافت جایزه های بین المللی هم در زمینه کاهش آسیب در زندانها شده است.
 
پر کردن اوقات فراغت زندانیان
غیر از این، نکته قابل توجه اینجاست که اسماعیلی تاکید دارد باید در زندان ها، برای پیشگیری از ایدز روی اوقات فراغت زندانیان و مسایل اعتقادی فعالیت کرد: "یکی از اساسی ترین اقدامات پیشگیری و کاهش آسیب در زندان پرکردن هدفمند اوقات فراغت زندانیان و تلاش برای اعتلای اعتقادی آنان است و در این خصوص با اشاره به اقدامات انجام شده به صورت آماری و تصاویر در حوزه های قرآنی، کلاسهای آموزشی و فعالیتهای ورزشی و اشتغال و حرفه آموزی حاضرین گزارش داد."
پیش از این هشدارهایی درباره روابط جنسی نامشروع در زندان ها منتشر شده بود. روابطی که دو همجنس با یکدیگر دارند و این خود یک رفتار کاملا پرخطر جنسی برای شیوع ایدز محسوب می شود. درواقع این مورد، بخشی نهان از هشدارهایی است که وزارت بهداشت درباره شیوع جنسی ایدز در یکی دو سال گذشته به آن تاکید می کند.
 
کلینیک های مثلثی در زندان ها
اسماعیلی در این همایش همچنین گفت: "عملکرد کلینک‌های مثلثی فعال در زندان‌ها که بر سه محور‌ ایدز‌، اعتیاد و بیماری‌های آمیزشی تمرکز دارند. از سال 80 که این کلینک‌ها راه‌اندازی شده‌اند تاکنون 133 کلینیک مثلثی در زندان‌ها راه افتاده است و گسترش این کلینیک‌ها در زندان‌های بالای 300 نفر نیز جزو اهداف سازمان زندان‌هاست و در مراکز کمتر از 300 نفر توسط بهداشت و درمان زندان‌ها انجام می شود. همچنین در زمینه کنترل بیماریها همکاری خوبی وزارت بهداشت با سازمان زندانها دارد و در سطح بین المللی صندوق جهانی پروژه هایی در زمینه ایدز و سل در زندانهای کشور اجرا می کند."

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha