شنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۰ - ۱۳:۱۶
کد خبر: 37536
سلامت نیوز: بیماری‌هایی همچون افسردگی، دیابت، ناراحتی‌های قلبی و کم خونی نیز از جمله دلایل بروز خستگی در فرد است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برنا همیشه دلیل خستگی، کمبود خواب، قطع تنفس در خواب و خوردن کافئین زیاد نیست. دلایل بسیاری وجود دارد که می‌تواند سبب شود شما همیشه احساس خستگی کنید.

در اینجا به چند دلایل مهم خستگی در افراد اشاره می‌کنیم:

غذای ناکافی
تغذیه ناکافی هم یکی دیگر از دلایل خستگی است، به عنوان مثال اگر شما روز خود را با خوردن شیرینیجات شروع می‌کنید، گلوکز خون شما به سرعت افزایش می‌یابد و به همان سرعت نیز پایین می‌آید در نتیجه شما پس از مدت کوتاهی احساس کسالت و خستگی می‌کنید.

در واقع همیشه یک صبحانه کامل بخورید.سعی کنید صبحانه شما شامل پروتئین و کربوهیدرات‌های کمپلکس مانند تخم مرغ و غلات باشد،چرا که این ترکیب غذایی یک منیع انرژی است که به تدریج در اختیار سلول‌های بدن شما قرار می‌گیرد.

کم خونی
کم خونی آنمی یکی از دلایل خستگی در خانم‌هاست و زمانی اتفاق می‌افتد که اکسیژن کافی توسط گلبول‌های قرمز در اختیار سلول‌های بدن قرار نمی‌گیرد. آنمی با یک تست خون ساده قابل تشخیص است.

درمان آنمی به علت ایجاد کننده آن بستگی دارد. مثلا آنمی کمبود آهن با کمک مکمل غذایی آهن یا غذاهای دارای آهن مانند گوشت،جگر،لوبیا و … درمان می‌شود.

افسردگی
افسردگی علاوه بر این‌که بر روی روان اثرات سوء می‌گذارد، بلکه باعث اختلالات فیزیکی مانند خستگی، سردرد و بی میلی جنسی می‌شود. اگر به مدت ۲ هفته یا بیشتر به این علایم دچار شدید، احتمالا به افسردگی دچار شده اید. افسردگی به خوبی به روان درمانی و دارو پاسخ می‌دهد، به طوری که برای درمان حتما به پزشک مراجعه کنید.

کم کاری تیروئید
تیروئید یکی از غدد درون ریز بدن است که در گردن و جلوی حنجره واقع شده است.این غده متابولیسم و سوخت و ساز بدن را کنترل می‎کند.هنگامی که فعالیت این غده کم می شود شما دچار خستگی و کسالت می‌شوید.

یک تست خون می تواند کم بودن هورمون های تیروئید شما را تایید کند.هورمون‌های سنتتیک که توسط پزشک شما تجویز می شوند به راحتی متابولیسم بدن شما را به حالت عادی بر می‌گردانند.

دیابت
در افراد دیابتی گلوکز در خون باقی می‌ماند و توسط سلول‌ها استفاده نمی‌شود و به انرژی تبدیل نمی‌شود. در نتیجه بدن به کمبود انرژی و خستگی دچار می‌شود. همچنین برای تایید ابتلا یا عدم ابتلا به دیابت به پزشک مراجعه کنید،به طوری که می‌توان گفت
این بیماری نیز قابل کنترل است.

بیماری‌های قلبی
بیماری‌های قلبی خصوصا در سنین بالا باعث ایجاد خستگی حتی در حین انجام کارهای ساده روزانه می‌شوند. در واقع  مشورت با پزشک و استفاده مرتب از داروهای تجویز شده و تغییراتی در سبک زندگی، باعث تحت کنترل در آمدن بیماری‌های قلبی می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha