اجرای مصوبه جدید دولت مبنی‌بر عرضه دخانیات در قهوه‌خانه موجب ترویج مصرف دخانیات در میان زنان می‌شود .

سلامت نیوز: عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با بیان این که متأسفانه در چند سال اخیر مصرف دخانیات به‌ویژه قلیان در میان زنان جامعه رایج شده است، گفت: اجرای مصوبه جدید دولت مبنی‌بر عرضه دخانیات در قهوه‌خانه موجب ترویج مصرف دخانیات در میان زنان می‌شود .

سیامک مره‌صدق در گفت‌و‌گو با خانه ملت، با بیان این که مصوبه جدید دولت مبنی‌بر عرضه دخانیات در اماکن عمومی خلاق قانون اساسی است، افزود: تفسیر دولت از قانون منع مصرف دخانیات در اماکن عمومی این است که قهوه‌خانه‌ها جزء اماکن عمومی به‌شمار نمی‌آید، از این‌رو این اماکن حق ترویج و استفاده از دخانیات را دارند .

ایجاد اشتغال علت اصلی تصویب طرح عرضه دخانیات از سوی دولت

نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی، با بیان این که علت اصلی تصویب طرح عرضه دخانیات در اماکن عمومی از سوی دولت، حمایت از  اشتغال جوانان است، گفت: دولت با توجه به آمار بیکاری در کشور، تصمیم گرفت که با عرضه دخانیات در قهوه خانه‌ها اشتغال قسمتی از جوانان را تأمین کند.

وی ادامه داد: با توجه به این که کار در قهوه خانه مناسب و ناپایدار است، دولت باید در میان مدت طرحی برای جایگزینی اشتغال جوانان در قهوه‌خانه اجرا کند.

مره‌صدق با بیان این که در چند سال اخیر شکل و الگو قهوه‌خانه تغییر پیدا کرده است، افزود: در سال‌های گذشته و دور تعداد قهوه‌خانه‌ها و افرادی که در این مکان‌ها حضور پیدا می‌کردند، مشخص بود اما متأسفانه هم‌اکنون تعداد قهوه‌خانه افزایش و تنباکوهایی که در این اماکن استفاده می‌شود تغییر کرده است.

استفاده از توتون‌ معطر در قهوه خانه‌ها موجب شیوع بیماری می‌شود

وی با تأکید بر این که هم‌اکنون قهوه‌خانه از توتون‌های معطر استفاده می‌کنند، بیان کرد: توتون‌ها معطر جدید در قیاس با توتون‌های قدیمی خطرناک‌تر هستند، که این موضوع موجب بروز بیماری‌های زیادی در افراد می‌شود.

استفاده زنان از قلیان در دراز مدت تبعات زیان‌باری را برای خانواده و جامعه به‌همراه دارد

این نماینده مجلس هشتم، با تأکید بر این که متأسفانه در چند سال اخیر مصرف دخانیات به‌ویژه قلیان در میان زنان جامعه رایج شده است، یادآور شد: استفاده زنان از قلیان در دراز مدت تبعات زیان‌باری را برای خانواده و جامعه به‌همراه دارد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هشتم، ادامه داد: دولت باید با برنامه‌ریزی منظم از توسعه  و ورود زنان به قهوه‌خانه جلوگیری کند.

مره‌صدق با بیان این که وزارت بهداشت و درمان به طور علنی از عرضه دخانیات در قهوه‌خانه جلوگیری کند، بیان کرد: در صورت اجرای این طرح از سوی دولت، تنها باید در اماکن مشخص و قدیمی عرضه شود.

متأسفانه هیأت وزیران با تصویب ماده‌ای تصمیم گرفت که قهوه خانه‌ها را از شمول اماکن عمومی خارج کند، به این ترتیب، عرضه و سرو قلیان در قهوه خانه‌ها مجاز تلقی شد تا بار دیگر شاهد دود آلود شدن فضای قهوه خانه‌ها از توتون‌های قلیان‌هایی باشیم که مرگ‌آور بودن استفاده از این توتون‌ها برای جامعه پزشکی محرز و ثابت شده است، به طوری‌که کارشناسان حوزه سلامت معتقدند که نیکوتین موجود در دود قلیان مانند سایر مواد دخانی اعتیادآور بوده و مصرف متناوب آن ایجاد وابستگی می کند.

مصرف کنندگان قلیان در هر وعده مصرف ۵۰ تا ۲۰۰ پک می زنند که هر پک حاوی ۱۵/۰ تا یک لیتر دود است به عبارت دیگر هر فرد مصرف کننده قلیان در هر وعده معادل یکصد نخ یا بیشتر سیگار مصرف می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha