سلامت نیوز: مشاور وزیر بهداشت در امور مامایی بدون اعلام ظرف زمانی برای جذب ماماهای بیکار و همچنین عقد قرارداد بیمه ها با ماماهایی که دفتر کار دارند، اظهارداشت: منتظریم تا موضوع قرارداد بیمه ها با ماماها در دستور کار شورای عالی بیمه قرار بگیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، فاطمه زعفرانی در نشست خبری با موضوع "مطالبات ماماها" که روز شنبه در ساختمان شماره 2 وزارت بهداشت برگزار شد، در پاسخ به سئوال مهر مبنی بر اینکه چقدر امیدوارید شورای عالی بیمه با قرارداد بیمه ای ماماها موافقت کند، افزود: ما این موضوع را در وزارت بهداشت دنبال کرده ایم و جلساتی نیز با دبیرخانه شورای عالی بیمه داشته ایم و حالا منتظریم تا این موضوع از طریق وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دستور کار شورای عالی بیمه قرار بگیرد.

وی با اعلام اینکه پروتکل نظارتی و فرم انعقاد قرارداد ماماها با بیمه ها تهیه شده است، گفت: از نظر وزارت بهداشت، کار تمام شده است و منتظریم تا جلسه شورای عالی بیمه تشکیل شود و این موضوع در دستور کار شورا قرار بگیرد.

زعفرانی در پاسخ به سئوال دیگر مهر مبنی بر اعلام آمار دقیق ماماهای بیکار در کشور و برنامه وزارت بهداشت برای جذب فارغ التحصیلان این رشته تحصیلی، اظهارداشت: در حالی که 50 هزار ماما در کشور داریم، بررسیهای ما نشان می دهد کمتر از 30 هزار نفر از این افراد بیکارند. بر همین اساس موضوع جذب و بکارگیری ماماها در اتاقهای زایمان در دستور کار وزارت بهداشت قرار گرفت.

مشاور وزیر بهداشت در امور مامایی با اشاره به دستور وزیر به معاونت درمان برای تامین مامای مورد نیاز در اتاقهای زایمان، افزود: با جذب ماماها در اتاقهای زایمان بیمارستانهای دولتی و همچنین حضور در برنامه پزشک خانواده، علاوه بر اینکه ماماهای بیکار جذب خواهند شد.

وی در ادامه بدون اینکه برای جذب ماماهای بیکار ظرف زمانی تعیین کند، گفت: با برنامه هایی که وزارت بهداشت دارد، در آینده با کمبود ماما مواجه خواهیم شد.

زعفرانی با اعلام اینکه اقداماتی خوبی برای توجه به ارتقای سطح درآمد ماماها انجام شده است، افزود: الزام تخصیص 15 درصد از تعرفه زایمان به ماماها، پرداخت کارانه کارمندی بیمارستانها به ماماها طبق نظام نویه کارانه ها و امتیاز سختی کار برای ماماها مطابق با اورژانسهای بیمارستانی و اتاقهای عمل، از جمله اقداماتی است که باعث جذب ماماها در بخشهای بیمارستانی خواهد شد.

وی با اشاره به 346 واحد تسهیلات زایمانی در نقاط دور افتاده کشور، گفت: 833 ماما در این مراکز مشغول کار هستند که بر اساس آمار سال 1388، تعدد 25 هزار و 536 زایمان طبیعی در این تعداد از مراکز انجام شده است.

مشاور وزیر بهداشت از تخصیص سهمیه کاردانی به کارشناسی برای تمامی دانشگاههای علوم پزشکی در سراسر کشور خبر داد و افزود: 40 درصد از ماماهای کاردان می توانند از این سهمیه برای ادامه تحصیل تا مقطع کارشناسی ارشد استفاده کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha