سلامت نیوز: فرمانده نیروی انتظامی از هدفگذاری برای کاهش 31 درصد تلفات رانندگی در پایان برنامه پنجم توسعه خبر داد و تأکید کرد: با توجه به اینکه در پایان برنامه پنجم توسعه بیش از 20 میلیون خودرو در کشور تردد می کند باید تلفات رانندگی به کمتر از 15 هزار نفر در سال برسد.

به گزارش خبرنگار مهر، سردار اسماعیل احمدی مقدم صبح شنبه در رزمایش آغاز طرح زمستانه پلیس با اشاره به اینکه کار پلیس حفاظت از ارزش ها و هدایت مردم است، اظهار داشت: فردی که می خواهد هدایت گر باشد خودش باید صالح باشد. هدایتگر فاسد به هیچ عنوان نمی تواند مصلح باشد.

وی با بیان خروج برخی از افراد شناخته شده از دین تأکید کرد: برخی همانند هاشم آقاجری که قبلاً نیز جانباز بود اساس دین را زیر سوال می برد و شیعه را که مقلد مراجع اعزام است به میمون تشبیه می کند. نیروهای پلیس باید قدر خود را بدانند چرا که اگر قدرشناس باشند جزو کاروان کربلا محسوب می شوند.

وی ادامه داد: کار پلیس با تقدس است؛ نیروها می توانند با وضو باشند چرا که این کار به فعالیت آنها برکت می دهند. قصد پلیس باید هدایت و خروج مردم از جهل باشد و مجازات و تنبیه در دستور کار قرار نگیرد، وقتی حجت تمام شد مأموران می توانند فرد متخلف را از نظر قانون مجازات کنند.

وی با اعلام اخراج سالانه نزدیک به هزار مأمور از نیروی انتظامی گفت: پلیس شایسته اسلامی کسی است که هیچ وقت مرتکب تخلف نشود، اگرچه سالانه نزدیک به هزار نفر از پلیس اخراج می شوند اما ریزش نیرو طبیعی است، هدف پلیس متعالی و خدمت به مردم است.

فرمانده نیروی انتظامی اظهار داشت: امسال فصل پاییز نیز زودتر از موعد آغاز شد که همین امر باعث شد طرح زمستانه را دوهفته زودتر آغاز کنیم، اگرچه کار پلیس بیش از این نیز آغاز شده بود. با توجه به اینکه امسال سال پربارش داریم باید مراقبت بیشتری انجام شود.

فرمانده نیروی انتظامی با اشاره به کاهش تلفات رانندگی تأکید کرد: امسال حفظ کاهش تلفات امکان پذیر است. در هفت ماهه نخست امسال شاهد کاهش 1900 نفری تلفات بودیم و پیش بینی می کنیم در 5 ماه باقی مانده سال نیز شاهد کاهش بیش از 1000 کشته باشیم. امسال همچنین باید از مرز کاهش 3000 نفری تلفات رانندگی عبور کنیم.

احمدی مقدم بر لزوم آگاه سازی مردم از جدول جدید جرایم رانندگی تأکید کرد و گفت: بر اساس قانون جدید با ضمانت اجرایی قویتر به اهداف مضاعف دست می یابیم، به پلیس راهور توصیه کردم که فرصت کافی را برای توجیه افکار عمومی در نظر بگیرد، برخی از هموطنان هنوز در مورد قانون جدید اخذ جرایم رانندگی توجیه نیستند و نباید مردم را دچار شوک کنیم.

وی افزود: اگرچه با چندبرابر شدن جریمه ها برخی از اقشار ضعیف دچار سختی می شوند، باید این قانون را از نیمه آذر اجرا می کردیم اما برای فراهم کردن زیرساخت ها این قانون از ابتدای دی ماه اجرایی می شود.

فرمانده نیروی انتظامی بازدارندگی از ارتکاب تخلفات را یکی از آثار مثبت این قانون برشمرد و گفت: البته این قانون آثار سلبی نیز همانند افزایش پرخاشگری مردم، تحمل ناپذیری و افزایش ضریب نفوذ فساد به مردم را به همراه دارد که باید نظارت بیشتری بر روی نیروها صورت گیرد و در ادامه فناوری ها جایگزین نیرو شوند. در آینده نباید اعمال قانون به عهده فرد باشد و عمده بار اعمال قانون باید توسط دستگاه های الکترونیکی انجام شود.

وی از هدفگذاری برای کاهش 31 درصد تلفات رانندگی در پایان برنامه پنجم توسعه خبر داد و تأکید کرد: با توجه به اینکه در پایان برنامه پنجم توسعه بیش از 20 میلیون خودرو در کشور تردد می کند باید تلفات رانندگی به کمتر از 15 هزار نفر در سال برسد. بر اساس پیش بینی ها تلفات رانندگی را همزمان با اجرای این قانون تا 30 درصد کاهش می دهیم موضوع این امر نیازمند ابزار ویژه و فرهنگ سازی است.

وی با بیان اینکه ایمنی خودروها طبق قانون باید رعایت شوند، گفت: پلیس نیز می داند که با تحریم و فشار بر صنایع روبرو هستیم و این موضوع را درک می کند به همین دلیل برخی اوقات با خودروسازان مماشات کردیم اما بر اساس قانون خودروسازان موظف به نصب ترمز ABS و کیسه هوا شده اند که امیدواریم این کیسه ها بادکنکی نباشند و به موقع عمل کنند.

وی ادامه داد: در کشور مرکز تست خودرو استاندارد نداریم که باید این مراکز در کشور ایجاد شود، چرا که در برخی از موارد خودروسازان استانداردهای جعلی را به پلیس ارائه کرده اند.

فرمانده نیروی انتظامی با اشاره به اینکه سهم هر دستگاه از این پس در تصادفات مشخص می شود، گفت: اگر شرکت خودروساز یا دستگاه امدادی یا پلیس در تصادف مقصر باشند سهم آنها بر اساس قانون مشخص می شود. همیشه نباید از مردم طلب داشته باشیم و باید خودمان نیز در برابر مردم پاسخگو باشیم.

وی با بیان اینکه ایرانیان در بیشتر موارد رکورد دارند تأکید کرد: اگرچه اکنون در میزان تلفات رکورددار هستیم اما با توجه به افزایش تمام عوامل می توانیم رکورد کاهش تلفات را نیز به ثبت برسانیم.

وی در پایان با بیان اینکه جریمه های رانندگی به حساب پلیس واریز نمی شود تأکید کرد: مردم باید بدانند که نیروی انتظامی از جریمه های رانندگی منفعتی نمی برد و درآمدهای به دست آمده به خزانه کشور واریز می شود. پلیس هم اکنون در سال نزدیک به 2 ماه در پرداخت حقوق کسری دارد که البته شکایتی نداریم و بودجه را تأمین می کنیم.

طرح زمستان با حضور پلیس راهور، سازمان امداد و نجات هلال احمر، سازمان راهداری، امداد خودروها و اورژانس اجرا می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha