سلامت نیوز :مدیرعامل مركز حمایت از معلولان ضایعات نخاعی گفت: ‌وضعیت درمان این بیماران بسیار بحرانی و هزینه‌های درمانی آنان بسیار بالاست. علی ضرابی گفت: به گونه‌ای كه بر اساس برآورد كارشناسان مركز حمایت از معلولان ضایعات نخاعی، یك بیمار باید ماهانه یك میلیون و 500 هزار تومان برای درمان خود هزینه كند. اما در این شرایط سازمان بهزیستی ماهانه 30 تا 40 هزار تومان به این بیماران پرداخت می‌كند.

او با اشاره به تشكیل شورای راهبردی معلولان ضایعات نخاعی در وزارت بهداشت اظهار كرد: حدود دو ماه قبل شبكه شورای راهبردی معلولان ضایعات نخاعی در وزارت بهداشت تشكیل شد و ریاست این شبكه را دكتر حسن امامی رضوی - معاون درمان وزارت بهداشت بر عهده دارد و تنها سازمان مردم نهادی كه در این مركز دارای نماینده است، مركز حمایت از معلولان ضایعات نخاعی است.اوگفت: تاكنون دو جلسه در این شبكه تشكیل شده و بر اساس آن مراكز پژوهشی و گروه‌های زیر مجموعه این شورا در حال تشكیل است. مدیرعامل مركز حمایت از معلولان ضایعات نخاعی با اشاره به پوشش بیمه‌ای هزینه‌های درمانی این بیماران گفت: یك جلسه فیزیوتراپی مستلزم پرداخت 30هزار تومان است و ما برای تحت پوشش بیمه قرار گرفتن هزینه‌های این بیماران بارها با وزرای تعاون، كارو رفاه اجتماعی و بهداشت مذاكره كرده‌ و با حدود 20 نماینده مجلس در این زمینه صحبت كرده‌ایم چرا كه درمان بیماران ضایعات نخاعی بسیار مهم است.

اوگفت: لازم است فیزیوتراپی، كار درمانی و درمان زخم بستر تحت پوشش بیمه قرار گیرد چرا كه این درمان‌ها مستلزم صرف هزینه‌های زیاد و تداوم درمان است. علاوه بر آن لازم است به توانبخشی این بیماران توجه شود. مدیرعامل مركز حمایت از معلولان ضایعات نخاعی درباره پوشش بیمه‌ای درمان زخم بستر گفت: این ضایعه در طول دو سه روز به وجود می‌آید اما ممكن است درمان آن سال‌ها به طول بینجامد. پانسمان‌های زخم بستر بسیار گران هستند ولی تحت پوشش بیمه‌ها نیستند و تنها زمانی كه معلولان ضایعات نخاعی بر اثر ابتلا به زخم بستر نیاز به جراحی پیدا كنند بر اساس تعرفه‌های موجود بیمه‌ها هزینه‌ها را می‌پردازند.

ضرابی گفت: بیشتر خانواده‌های بیماران ضایعات نخاعی توانایی پرداخت هزینه‌های درمان و توانبخشی این بیماران را ندارند بنابراین بدن معلولان ضایعات نخاعی بر اثر خانه نشینی و درمان نشدن به‌تدریج تغییر شكل پیدا می‌كند و در نهایت هزینه‌های زیادی به خانواده و جامعه تحمیل می‌شود.

او با بیان اینكه حدود یك‌ صد هزار معلول مبتلا به ضایعات نخاعی در ایران زندگی می‌كنند، گفت: باید برنامه‌ای مدون برای رسیدگی به وضعیت این بیماران وجود داشته و دولت به آنان نگاه ملی داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha