یکشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۰ - ۱۰:۰۸
سلامت نیوز :جمعیت معتاد و زندان‌های كشور در نگاهی واقع بینانه و بر اساس آمارهای متعدد، كانون مناسبی برای ابتلا و انتقال بیماری‌های عفونی مهم و خطرناكی چون ایدز و هپاتیت هستند. رئیس سازمان زندان‌ها در حالی نسبت به بروز فاجعه ایدز در زندان‌ها هشدار داده است که این افراد پس از آزادی، تهدیدی برای جامعه سالم محسوب می‌شوند. زنگ خطر موج سوم ایدز در بسیاری از استان‌های کشور، به صدا درآمده است و در این بین زندان‌ها نقشی کلیدی ایفا می‌کنند.

به گزارش فرارو؛ ایدز در زندان‌ها در آستانه بروز فاجعه قرار گرفته است. رئیس سازمان زندان‌ها زمانی به این نتیجه رسید که با بررسی در 9 زندان مرکزی کشور، مشخص شد 57 درصد از جمعیت ورودی به زندان‌ها، مواد مخدر مصرف می‌کنند. در یکی از زندان‌ها نیز 75درصد از ورودیان در بدو ورود اعتیاد داشتند.

از آن‌جا که جرم نزدیک به 45 درصد از زندانیان، حمل مواد مخدر و اعتیاد است، آمار ایدز و شیوع آن در زندان‌ها نگران‌کننده ارزیابی می‌شود. غلامحسین اسماعیلی، در این باره هشدار داده است که «اگر متناسب با افزایش جمعیت کیفری، پزشکان و پیراپزشکان بیشتری در زندان‌ها حضور نداشته باشند، شاهد وقوع یک فاجعه خواهیم بود.»

سال 74 بود که در زندان «آب حیات» كهنوج، مردی به دلیل نارسایی كلیه مورد آزمایش قرار گرفت و نتیجه آزمایش اچ.آی.وی او مثبت اعلام شد. از آن زمان تا کنون زندان‌های بستر مهم و خطرناكی برای ابتلا به ایدز بوده است، به طوری که این ویروس خطرناک با سد شدن هر راه از راه دیگر وارد شده است.
 
خطرناک‌تر از اعتیاد

پیش از این هشدارهایی درباره روابط جنسی نامشروع در زندان ها منتشر شده بود. درواقع این مورد، بخشی نهان از هشدارهایی است که وزارت بهداشت درباره شیوع جنسی ایدز در یکی دو سال گذشته به آن تاکید می‌کند.

گفته می‌شود اگر تا دیروز بیماران ایدزی در کشور از تزریق سرنگ‌های مشترک به این بیماری آلوده می‌شدند، امروز این الگو تا حدود زیادی تغییر کرده و رفتارهای پرخطر جنسی جای آن را گرفته است. به طوری که هر روز بر تعداد مبتلایان افزوده می شود.

متادون؛ راهی برای کنترل ایدز

یک عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران یکی از راه‌های کنترل شیوع ایدز در زندان‌ها را استفاده از متادون می‌داند و می‌گوید: «در حال حاضر حدود 40هزار نفر در زندان‌های ایران متادون دریافت می‌کنند و این موضوع به عنوان یکی از موارد کاهش انتقال ویروس ایدز به معتادان است.»

مکری بر این عقیده است که با در پیش گرفتن این روش، تعداد افرادی که از طریق اعتیاد به این ویروس مبتلا می‌شوند به میزان بسیاری کاهش یافته است.

چه باید کرد؟
بسیاری از زندانیان از كمبود بهداشت یا بیماری‌های مزمن رنج برده و یا مشكلات روانی دارند. افراد آسیب پذیری كه فعالیت‌های خطرناكی نظیر تزریق و تن‌فروشی دارند، در این مکان بسته، پشت میله‌ها گرد هم می‌آیند. در این بین زنان زندانی از آسیب‌پذیرترین افراد هستند.

زندان برای بسیاری، نخستین فرصت آشنایی با اعمال خلاف است. با این حال، برای افرادی نیز فرصتی است برای بهرمند شدن از امكانات بهداشتی و درمانی.

امکان معاینه و آزمایش پزشکی، برای شناسایی بیماران معتاد و مبتلا به ایدز، بسیار مفید است به شرط آن‌که این معاینات با آموزش‌ها و درمان صحیح همراه شود و با پیگیری كارآمد از گرایش دوباره به رفتارهای پر خطر جلوگیری شود. کنترل زندانیان بیمار، پس از آزادی از زندان نیز، از جمله راهکارهای مهم برای کاهش آسیب در سطح اجتماع محسوب می‌شود.

نقش مهم ایمان
یک مددکار اجتماعی، بر این عقیده است که فعالیت‌های مذهبی در ماه محرم، باعث كاهش آسیب‌های اجتماعی و رشد افراد می‌شود. غلام‌حسین اطمینان می‌گوید: «در ماه محرم احساسات مذهبی افراد زنده و تقویت می‌شود و بخشی از افراد فرصت پیدا می‌كنند تا خطاهای گذشته خود را جبران نمایند. در واقع از نظر جامعه‌شناسی بخش خودكنترلی یعنی ارزیابی فرد توسط خودش تقویت می‌شود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha