سلامت نیوز :جمعیت هلال احمر ایران هرچند اکنون نزدیک به 3 میلیون نفر عضو مردمی دارد اما کمتر از یک میلیون‌نفر از این جمعیت داوطلبان فعال هستند. نگاهی به آمار داوطلبان فعال در کشورهای پیشرفته نشان می‌دهد آمریکا با 22 میلیون نفر، آلمان با 8 میلیون نفر و ژاپن با جمعیتی نزدیک به 6 میلیون نفر داوطلب فعال از پیشروها در این عرصه هستند.

با این وجود فرحناز رافع رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر در گفت‌وگو با «وطن امروز» از برنامه‌ریزی این سازمان در جهت افزایش نیروهای داوطلب فعال خبر داد و گفت: امیدواریم تا پایان سال 91 جمعیت داوطلبان به یک و نیم میلیون نفر برسد.

 روز جهانی داوطلبان فرصت مغتنمی برای یادآوری توسعه فرهنگ داوطلبانه و مشارکت‌های مردمی است. اگرچه نامگذاری این روز 5 دسامبر(14 آذر) در سال 1985 به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل رسیده بود اما به دنبال پیشنهاد دولت ژاپن به دبیرکل سازمان ملل، سال 2001 سال جهانی داوطلبان نامگذاری شد. فرحناز رافع در آستانه روز جهانی داوطلبان به «وطن امروز» گفت: روز جهانی داوطلبان امسال مصادف با روز تاسوعا است و بنا داریم داوطلبان عاشورایی را ساماندهی و سفره‌های حسینی را برای محرومان در اقصی نقاط کشور برپا کنیم.

56 درصد داوطلبان بانوان هستند

رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر یاد‌آور شد: حضور بانوان داوطلب بسیار امید‌بخش و دلگرم‌کننده است و اکنون 56 درصد کل جمعیت داوطلبان کشور را تشکیل می‌دهند.

وی افزود: آموزش‌های لازم برای داوطلبان در نظر گرفته شده است که امداد‌گر تربیت شوند و در صورت نیاز و وقوع بحران بتوانند به همنوعان خود یاری رسانند. رافع با اشاره به حضور فعال داوطلبان هنرمند و ورزشکاران مطرح کشور در سازمان داوطلبان خاطرنشان کرد: اکنون داوطلبانی داریم که بیش از 40 سال حضور را در هلال‌احمر تجربه می‌کنند و خود اینها به عنوان متولیان و مبلغان کمک‌های شایانی به جمعیت داوطلبان می‌کنند.

آموزش داوطلبان در 31 مرکز علمی - کاربردی

وی همچنین از مرتفع شدن مشکلات آموزشی خبر داد و گفت: درصدد هستیم آموزش‌های لازم را که اینک در 22 مرکز علمی‌ـ کاربردی ارائه می‌شود به 31 مرکز دانشگاهی برسانیم، این در حالی است که در گذشته تنها یک مرکز دانشگاهی و آن هم در تهران داشتیم که به داوطلبان آموزش می‌داد. رئیس جمعیت داوطلبان هلال‌احمر تصریح کرد: همچنان از پیوستن داوطلبانه داوطلبان استقبال می‌کنیم و در خانه داوطلب روستایی،‌ پایگاه‌های مساجد و ادارات منتظر خیرخواهی و نوع‌دوستی این عزیزان هستیم.

رافع اضافه کرد: امیدواریم به روزی برسیم که اعتبار و بودجه هر شهر و شهرستان در سراسر کشور را مردم آن منطقه تامین کنند و با ترویج فرهنگ داوطلبی، برنامه آموزشی و درمانی در اقصی‌نقاط کشور به صورت مطلوب پیاده شود. رافع افزود: تمام مردم ایران داوطلب هستند و بدون حضور آنها ما نخواهیم توانست کاری پیش ببریم و حسن جمعیت داوطلبانه این است كه متعلق به خود مردم خیرخواه است.

ضعف در آموزش داوطلبان

با این وجود محمدحسین انصاری داوطلب برگزیده کشوری‌ جمعیت داوطلبان هلال احمر، درباره آموزش می‌گوید: با توجه به اینکه ایران از حادثه‌خیز‌ترین کشورهای دنیاست، توجه به بحث آموزش از مهم‌ترین ‌ ضروریات جمعیت هلال‌احمر است که متاسفانه در ارائه آموزش‌های لازم به داوطلبان دچار ضعف هستیم. وی تصریح کرد: تعداد داوطلبان فعال ما در قیاس با بسیاری از کشور‌ها از سطح پایینی برخوردار است و این خسران بزرگی است. این امدادگر و داوطلب نمونه که ریاست نظام پزشکی و مجمع خیرین خراسان‌شمالی را نیز به عهده دارد، افزود: در حوزه آموزش اگر قوی عمل کنیم می‌توانیم نیروهای بیشتری را جذب کنیم. انصاری تغییرات مدیریتی مداوم را از عمده‌ترین مشکلات موجود ‌سر راه مجموعه‌های هلال‌احمر عنوان می‌کند و معتقد است: فرهنگ امدادی و داوطلبانه نباید تشریفاتی باشد و به بوته فراموشی سپرده شود. وی در خاتمه تاکید کرد: با توجه به فرهنگ اصیل ایرانی می‌توان گام‌های موثری در جهت جذب داوطلبان فعال برداشت و این منشأ خدمات ارزنده و شایسته‌ای در زمان بحران به هم‌نوعان است که خود می‌تواند سلامت جامعه را بیمه کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha