یکشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۶
کد خبر: 37587
سلامت نیوز :دیدن درون قلب می تواند اطلاعات بسیار دقیقی را برای ارزیابی مشکل اصلی در اختیار جراح قرار دهد و زمانی که منشا اصلی مشکل کشف شد، جراح می تواند مشکل را رفع کند.

جراحان کلینیک مایو در روچستر مینه سوتا می توانند با استفاده از تکنیکی جدید به درون قلب بیماران خود قدم گذاشته و اختلالاتی که منجر به نامنظم شدن طپش قلب می شوند را یافته و درمان کنند.
جراحان با استفاده از این فناوری مجازی نیاز با جراحی بازقلب را از بین برده و علاوه بر کاستن زمان بهبود، در حفظ جان و سرمایه انسانها نیز تاثیرگذار خواهند بود.
"ویلیام پائول" بیماری است که به "آریتمی" مبتلا است، بیماری نسبتا کشنده ای که در آن سیگنالهای الکتریکی باعث تند تر یا کندتر شدن ضربان قلب می شوند. طی 10 سال گذشته ویلیام تحت دو جراحی قرار گرفته تا این اختلال را برطرف سازد اما هر دو جراحی با شکست مواجه شدند. وی اکنون باید جراحی سوم را انجام دهد اما این بار به شیوه ای متفاوت زیرا جراحان می توانند درون قلب او را بدون بازکردن دیواره ها مشاهده کنند.
با استفاده از این برنامه پس از MRI قلب جراح مدلی دیجیتال از قلب را در اختیار خواهد داشت و با استفاده از آن می تواند پنج سوند را به سوی منبع نقص قلبی حرکت دهد. به گفته پزشکان آنچه امروز با استفاده از این فناوری امکانپذیر است، 10 تا 15 سال پیش تنها در اتاق جراحی و طی یک جراحی باز ممکن بود. اما اکنون می توان با استفاده از پنج یا 6 سوند و عبور دادن آنها از میان عروق به سوی مرکز قلب به جستجوی منبع سیگنالهای مزاحم الکتریکی پرداخت.
سر هریک از سوندها دارای حسگری است که می توانند نقشه درون عروق را ارائه کرده و مدلی زنده و دیجیتالی را از فعالیتهای الکتریکی قلب ایجاد کنند در حالی که نمایی پنج بعدی از قلب را در اختیار پزشک قرار دهد. در واقع این حسگرها تصاویر مختلفی از قلب را با یکدیگر ترکیب کرده و نمایی کلی از آن را در اختیار جراح قرار می دهند و جراح نه تنها قادر به دیدن نمای کلی قلب است، بلکه می تواند از میان دیواره قلب عبور کرده و فضای داخلی را نیز مشاهده کند.
دیدن درون قلب می تواند اطلاعات بسیار دقیقی را برای ارزیابی مشکل اصلی در اختیار جراح قرار دهد و زمانی که منشا اصلی مشکل کشف شد، جراح می تواند بخش مشکل آفرین را با کمک یک سوند از قلب جدا کرده و مشکل را رفع کند.
بر اساس گزارش رویترز، جراحان امیدوارند با کمک این فناوری پیشرفته که نیاز به بازکردن قلب را از بین خواهد برد و مدت زمان مورد نیاز برای بهبود یافتن از جراحی سنگین و دردناک قلب را به مدتی کوتاه تبدیل خواهد کرد، بتواند اختلالات قلبی بسیاری از بیماران از جمله "ویلیام" را با هزینه ای کمتر و سرعتی بالاتر برطرف سازند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha