یکشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۰ - ۱۱:۳۲
کد خبر: 37598
سلامت نیوز: عضو هیئت ‌علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: مصرف کم چربی‌ها میزان بروز سرطان پروستات، روده بزرگ، پانکراس و سینه را کاهش می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، بدن سالمندان به انرژی کمتری نسبت به سایر افراد نیاز دارد همچنین بدن افراد در این سن دچار تغییراتی می‌شود که اجتناب‌ناپذیر است.
 
عوامل بسیاری در افزایش طول عمر افراد اثر دارد که کاهش حجم غذایی در هر وعده، همچنین مصرف میوه‌‌ها، سبزیها‌ و لبنیات در وعده‌های غذایی می‌تواند در افزایش طول عمر افراد تأثیر داشته باشد.

ثابت نگه داشتن وزن یکی دیگر از عوامل افزایش دهنده طول عمر است

ثابت نگه داشتن وزن یکی دیگر از عوامل افزایش دهنده طول عمر است و تغذیه نیز یک عامل مهم در تقویت جسم و روح به شمار می‌رود همچنین رعایت رژیم غذایی مناسب می‌تواند از بروز سکته‌های قلبی، مغزی، پوکی استخوان و سوء تغذیه پیشگیری ‌کند.

مرتضی صفوی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در گفت‌وگو با فارس گفت: هر قدر سن، افزایش پیدا ‌کند، مصرف غذا نیز کم می‌شود همچنین در سنین بالا سوخت و ساز بدن کاهش پیدا می‌کند.
 
به گفته وی، از دست دادن دندان‌ها نیز موجب بروز سوء تغذیه در افراد می‌شود که این سوءتغذیه به صورت کم‌توانی، ضعف و فراموشی خود را نشان می‌دهد؛ نیاز غذایی سالمندان با افراد دیگر متفاوت نیست و بدن یک سالمند به انرژی کمتری نیاز دارد.

وعده‌های غذای سالمندان افزایش و حجم آن کاهش پیدا کند
 
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اضافه کرد: وعده‌های غذای سالمندان باید افزایش پیدا کند ولی حجم آن باید کمتر شود همچنین مواد غذایی غنی از مواد مغذی می‌تواند برای سالمندان مفید باشد.
 
صفوی ادامه داد: تنظیم سوخت و ساز بدن سالمندان نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. سالمندان به قند و مواد نشاسته‌ای نیاز دارند؛ بهتر است که نیمی از انرژی که در طول روز سالمندان به آن نیاز دارند از مواد نشاسته‌ای تأمین شود.
 
وی گفت: مصرف پروتئین‌ها نیز در دوران سالمندی از اهمیت زیادی برخوردار است به دلیل اینکه در دوران سالمندی عضلات افراد تحلیل پیدا می‌کند و مصرف مواد غذایی پروتئینی می‌تواند به افزایش عضلات سالمندان کمک کند.
 
سالمندان 20 تا 25 درصد پروتئین روزانه خود را از نوع حیوانی انتخاب کنند

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: سالمندان 20 تا 25 درصد پروتئین روزانه خود را از نوع حیوانی انتخاب کنند و زمانی که به یک بیماری عفونی مبتلا شدند باید مواد غذایی پرارزش مصرف کنند همچنین این را باید دانست که چربی غذای سالمندان باید کاهش پیدا کند ولی نباید به طور کامل از رژیم غذایی آنان حذف شود.

صفوی اظهار می‌دارد: سالمندان مصرف گوشت قرمز را محدود کنند؛ برای اینکه یک سالمند انرژی خود را تأمین کند توصیه می‌شود که مصرف غذاهای کم حجم افزایش پیدا کند همچنین سالمندان می‌توانند مواد غذایی مغذی و زودهضم را استفاده کنند.

وی عنوان می‌کند: مصرف شیرینی‌ها و چربی‌ها در غذای سالمندان باید کاهش پیدا کند. سالمندان باید در وعده‌های غذایی، مقدار غذای خود را کم کنند تا وزنشان ثابت بماند. ثابت ماندن وزن سالمندان می‌تواند موجب سلامت آنها باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اضافه کرد: قندها و مواد نشاسته‌ای به عنوان یکی از منابع اصلی انرژی محسوب می‌شوند همچنین در دوران سالمندی سوخت و ساز مواد قندی و نشاسته‌ای کاهش پیدا می‌کند؛ بهتر است بیش از نیمی از انرژی سالمندان از برنج، نان، غلات و حبوبات باشد و از مصرف قندهای ساده پرهیز کنند.
 
سالمندان بیشتر از نان‌های سبوس‌دار استفاده کنند

صفوی ادامه می‌دهد: سالمندان بیشتر از نان‌های سبوس‌دار استفاده کنند و مصرف سبزی‌ها، میوه‌‌ها و دانه‌ها برای سلامت سالمندان از اهمیت خاصی برخوردار است که این گونه مواد غذایی علاوه بر داشتن مواد قندی سرشار از اسیدهای آمینه است.
 
وی افزود: مصرف پروتئین‌ها نیز به دلیل تحلیل عضلات در دوران سالمندی باید افزایش پیدا کند که بی‌توجهی به این مسئله باعث آسیب به سیستم دفاعی بدن سالمندان می‌شود و بدن را مستعد ابتلا به بیماری می‌کند همچنین 20 تا 25درصد پروتئین مصرفی سالمندان پروتئین حیوانی باشد به دلیل اینکه از پروتئین گیاهی کامل‌تر است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بیان می‌کند: اگر سالمند به بیماری یا عفونتی مبتلا شود، دچار شکستی شده یا تحت اعمال جراحی قرار گیرد، باید رژیم غذایی سرشار از پروتئین استفاده کند.

صفوی اظهار می‌کند: گوشت‌های کم چرب، مرغ، ماهی و فرآورده‌های لبنی کم چرب سرشار از پروتئین‌های عالی هستند همچنین 30 درصد کل انرژی سالمندان باید از چربی‌ها تأمین شود.

چربی نباید به طور کامل از غذای سالمندان حذف شود

وی اضافه می‌کند: چربی نباید به طور کامل از غذای سالمندان حذف شود زیرا چربی باعث بهبود طعم غذا شده و موجب جذب ویتامین‌های محلول در چربی می‌شود همچنین چربی‌ها دارای اسیدهای چرب ضروری هستند که برای بدن سالمندان مفید است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بیان می‌کند: سالمندان از مصرف چربی‌های حیوانی پرهیز کنند و بیشتر از روغن‌های مایع مانند روغن زیتون، کلزا، کنجد، سویا و آفتابگردان استفاده کنند و از مصرف مواد غذایی مانند سوسیس و کالباس حتی‌الامکان پرهیز کنند همچنین مصرف مواد غذایی مانند کله‌پاچه، دل، قلوه و جگر برای سالمندان مضر است.

صفوی عنوان می‌کند: مصرف گوشت قرمز به دلیل وجود مقدار زیادی چربی پنهان باید در رژیم غذایی سالمندان محدود شود و در صورت وجود چربی‌های قابل رؤیت، قبل از پخت و مصرف جدا شود.

وی می‌گوید: سالمندان حتی‌الامکان از مصرف غذاهای سرخ کرده پرهیز کنند و بیشتر از غذاهای پخته و کبابی استفاده کنند و بیشتر از 4 تا 5 تخم‌مرغ در هفته مصرف نکنند همچنین مصرف تخم‌مرغ به صورت آب پز بهتر از نیمروست.

مصرف ماهی از بروز سکته‌های قلبی و مغزی پیشگیری می‌کند

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه می‌دهد: سالمندان روزانه حداقل 8 لیوان مایعات بنوشند که بین غذا نباید آن را استفاده کنند و باید با غذا فاصله داشته باشد همچنین در هفته 2 بار ماهی مصرف کنند که از بروز سکته‌های قلبی و مغزی پیشگیری می‌کند.

صفوی می‌افزاید: ویتامین‌های بدن با افزایش سن کاهش پیدا می‌کند و لبنیات، حبوبات، غلات سبوس‌دار، گوشت سفید، میوه‌ها، سبزی‌ها و جوانه‌های غلات سرشار از ویتامین‌های گروه B است.

وی اظهار می‌کند: برای رفع کمبود ویتامین D حداقل در هفته 2 تا 3 بار دست‌ها و بازوها در معرض نور مستقیم آفتاب به مدت 5 تا 15 دقیقه قرار داده شود و با مشورت پزشک می‌توان از مکمل‌های ویتامین D و کلسیم استفاده کرد.

جوانه گندم و سبزی‌های تیره رنگ منبع غنی از ویتامین E است

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اضافه می‌کند: برای اطمینان از دریافت ویتامین E می‌توان جوانه گندم را در برنامه غذایی سالمندان قرار داد چرا که جوانه گندم، دانه‌های گیاهی، سبزی‌های با برگ تیره، روغن‌های گیاهی و زرده تخم‌مرغ سرشار از ویتامین E است.

صفوی می‌گوید: برای اطمینان از مصرف ویتامین A می‌توان هویج، انبه، گوجه ‌فرنگی، طالبی، زردآلو و شلیل را در رژیم غذایی استفاده کرد همچنین تمام میوه‌ها و سبزی‌ها مانند گوجه‌فرنگی، مرکبات، گل کلم، خربزه،‌ فلفل سبز، طالبی، فلفل دلمه‌ای، جعفری، نعناع، ساقه سبز پیازچه و کیوی سرشار از ویتامین C است.

وی می‌افزاید: 4ماده معدنی که سالمندان به آن نیاز دارند عبارت از کلسیم، منیزیم، آهن و روی است و مصرف روزانه شیر، لبنیات و لوبیای سویا میزان زیادی از کلسیم را به بدن می‌رساند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بیان می‌کند: سالمندان از مصرف چای و قهوه یک یا دو ساعت قبل و بعد از غذا پرهیز کنند تا دچار کمبود آهن نشوند و از گوشت سفید، ‌میوه‌های خشک، سبزی‌های سبز تیره و سویا استفاده کنند.

مصرف آب گوجه فرنگی همراه با غذا به جذب آهن کمک می‌کند

صفوی ادامه می‌دهد: مصرف میوه و سبزی همراه با غذا به جذب آهن کمک می‌کند همچنین مصرف آب گوجه ‌فرنگی و آب پرتقال همراه با غذا به دلیل داشتن ویتامین C به جذب آهن کمک می‌کند.

وی می‌گوید: برای اطمینان از دریافت روی توصیه می‌شود از مواد غذایی مانند گوشت سفید، شیر، حبوبات و گندم کامل استفاده شود همچنین برای دریافت منیزیم می‌توان از مغزها و دانه سویا استفاده کرد.
 
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان می‌افزاید: یک سالمند به هر حال باید از 4 گروه غذایی به میزان کافی استفاده کند که شامل گروه نان و غلات، گروه میوه‌ها و سبزی‌ها، گروه گوشت و حبوبات و مغزها همچنین گروه متفرقه است.
 
صفوی اضافه می‌کند: سالمندان باید از غذاهای کم‌چرب، کم نمک، کم کلسترول و پرفیبر مصرف کنند و مصرف کمتر چربی، میزان بروز سرطان پروستات، سرطان روده بزرگ، پانکراس و سینه را کاهش می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha