سلامت نیوز: معاینات اولیه و تشخیص زودرس سرطان سینه، در درمان موفقیت آمیز این بیماری نقش بسیار مهم و موثری دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برنا،  فتح ا... محقق رییس انجمن حمایت از بیماران سرطانی استان مركزی اظهار داشت:سرطان سینه شایع‌ترین سرطان در زنان است كه با تشخیص زودرس آن در مراحل اولیه،فرد می‌تواند زندگی كاملا طبیعی داشته باشد.
 
وی اظهار داشت:بیشترین سن بروز سرطان سینه در دنیا سنین 50 تا 59 سالگی است اما متاسفانه این سن در ایران 40 تا 49 سال است.

رییس انجمن حمایت از بیماران سرطانی ادامه داد:30 درصد از مرگ و میرهای زنان به دلیل بیماری سرطان سینه است و حدود 10 درصد مبتلایان به این بیماری، سابقه خانوادگی و ژنتیكی دارند و هر چه سن ابتلا به سرطان سینه در فرد كمتر باشد، منشا سابقه ژنتیكی در فرد بالاتر است.

محقق اضافه كرد: از دیگر علایم شایع سرطان سینه در زنان می‌توان به تو رفتگی یا برجستگی در بافت سینه مخصوصا با نمای پوست پرتقالی، تو رفتگی در نوك سینه، تورم و التهاب سینه با نمای آبسه، ضایعات پوستی با خراش و قرمزی به شكل حساسیت و عدم تقارن در شكل و اندازه سینه‌ها اشاره كرد.
 
وی توضیح داد: در افراد 40سال به بالا، افرادی كه سابقه سرطان در سایر قسمت‌های بدن دارند، افرادی كه بعد از یائسگی هورمون استروژن و پروژسترون مصرف كرده‌اند، افرادی كه دچار نازایی هستند و اشخاصی كه استعمال دخانیات دارند احتمال ابتلا به سرطان سینه بیشتر است.

رییس انجمن حمایت از بیماران سرطانی استان مركزی اشاره كرد: دارا بودن هر یك از عوامل ذكر شده، دلیلی بر این نیست كه فرد حتما به سرطان سینه مبتلا است، بلكه این افراد بیشتر از زنان دیگر در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند كه بهتر است تحت نظر پزشك از برنامه های تشخیص زودرس استفاده كنند.

محقق راه‌های تشخیص زودهنگام سرطان سینه در زنان را خودآزمایی سینه (معاینه توسط خود فرد)، معاینه توسط پزشك و عكس برداری از سینه (ماموگرافی) عنوان كرد و خاطر نشان كرد: افرادی كه سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان سینه دارند، باید از سن 30 سالگی، هر ساله ماموگرافی انجام دهند.

رییس انجمن حمایت از بیماران سرطانی استان مركزی افزود: یكی دیگر از راه های تشخیص زودرس بیماری سرطان سینه، غربالگری برای افراد ظاهرا سالم و بدون علایم بیماری است چرا كه تشخیص زودهنگام بیماری، كاهش هزینه و افزایش طول عمر و كیفیت زندگی، از مهمترین اهداف غربالگری است.

وی تاكید كرد:پرهیز از دخانیات، ورزش كردن روزانه حداقل سه بار و هر بار 15 دقیقه، حفظ وزن مطلوب، پرهیز از غذاهای چرب و دارای چربی‌های حیوانی و روغن‌های جامد، استفاده بیشتر از سبزی‌ها و میوه‌ها و پرهیز از مصرف مشروبات الكلی نقش بسیار موثری در جلوگیری از بروز بسیاری از سرطان‌ها دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha