یکشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۰ - ۱۳:۱۵
کد خبر: 37618
سلامت نیوز: در یك فرد حساس، هر یك از عوامل برانگیزاننده (تحریك كننده) می‌توانند باعث بروز حملات آسم شوند. هر فردی به زودی خواهد فهمید كه چه عاملی باعث شروع حملات آسمش می‌گردد.

تمرینات ورزشی- بازی و فعالیت ورزشی بخصوص در كودكان می‌تواند باعث بروز حملات آسم گردد. گرچه مشكل ایجاد تنگی نفس در هنگام فعالیت ورزشی، اغلب به علت ورزیده نبودن و تازه كار بودن شخص در ورزش اتفاق می‌افتد تا به علت بیماری آسم.

مواد حساسیت‌زا (آلرژن‌ها)- گرده گیاهان از عوامل تحریك كننده شناخته شده‌ای هستند اما حیواناتی مثل گربه و اسب نیز می‌توانند باعث بروز حملات آسم شوند. مواجه شدن طولانی مدت با مواد حساسیت‌زا می‌تواند باعث بروز علایم پایداری شود و ممكن است اهمیت وجود حیوانات در خانه نادیده گرفته شود.

دود، بوی عطر و گردوغبار- دود سیگار برای بسیاری از بیماران می‌ـواند باعث بروز حملات آسم شود. همچنین محیط‌هایی كه دارای گردوغبار زیاد هستند و نیز بوهای خاص مثل بوی عطر نیز در افراد حساس باعث حملات آسم می‌گردد. بهترین درمان در چنین مواردی، خودداری از برخورد با چنین عواملی می‌باشد.
سرماخوردگی و عفونتهای ویروسی- عفونتهای ویروسی شایعترین عامل برانگیزاننده آسم در تمام سنین می‌باشند. داروهای آنتی بیوتیك فقط در درمان عفونتهای باكتریایی موثر هستند كه آنها نیز به ندرت باعث بروز حملات آسم می‌شوند. آنتی بیوتیكها هیچ اثری بر روی ویروسها ندارند و در نتیجه در درمان آسم نیز هیچ نقشی ندارند.
هیجانات و استرس‌ها- كودكان اغلب در هنگام جشن تولد دچار خس خس سینه می‌شوند، زیرا تركیبی از هیجانات و فعالیت بدنی باعث تشدید آسم آنها میشود. همگی می‌توانند بعنوان عوامل برانگیزاننده آسم مطرح شوند. در موارد زیادی دیده شده است كه بیماران مبتلا به آسم در مراسم تشیع جنازه خویشاوندانشان دچار حملات آسم شده‌اند.

آب و هوا و آلودگی هوا- بسیاری از مبتلایان به آسم این عقیده را دارند كه در آب و هوای خاصی، ‌وضعیت آنها بهتر و در آب و هوای دیگری، وضعیت بیماری‌شان بدتر میشود. بعضی از بیماران اب و هوای سرد و مرطوب را ترجیح می‌دهند و بعضی دیگر، آب و هوای گرم و خشك را می‌پسندند. هنوز از نظر علمی اثبات نشده است كه چه نوع آب و هوایی مناسب این افراد می‌باشد و این بستگی به خود شما دارد كه با توجه به عادت و وضعیتتان، آب و هوای دلخواه خود را انتخاب نمایید. آلودگی هوا نیز در تشدید حملات آسم نقش مهمی دارد (بخصوص در بیماران دچار آسم شدید).

چند شرح حال بالینی
اگر شما مبتلا به آسم هستید، حتماً می‌ دانید كه عوامل مختلفی باعث بروز آسم میشوند.

شرح حال اول: آسم دوران كودكی
ریچارد یك پسر بچه هفت ساله است. مادر ریچارد متوجه میشود كه هنگامیكه پسرش در
باغ می‌دود شروع به سرفه كردن می‌كند. خود مادر ریچارد هم در جوانی دچار حساسیت فصلی (تب یونجه) بود. مادر ریچارد، كودكش
را به نزد پزشك عمومی می‌برد. پزشك برای ریچارد مقداری آنتی‌بیوتیك تجویز می‌كند، اما این كار هیچ فایده‌ای برای ریچارد ندارد.
علایم بیماری، پایدارتر شده و هنگامیكه در زنگ ورزش، ریچارد دچار خس خس سینه شد، تشخیص بیماری آسم برای او مطرح گردید. از این هنگام برای ریچارد، یك اسپری گشادكننده برونش (برونكودیلاتور) مثل اسپری سالبوتامول تجویز شد تا در مواقعی كه دچار مشكل میشود از آن استفاده نماید. از آن به بعد ریچارد قادر است بدون اینكه دچار خس خس سینه شود به فعالیت و بازی بپردازد.

شرح حال دوم: حساسیت نسبت به موی حیوانات
كارولین، یك خانم ۲۷ ساله است كه به مدت طولانی دچار آسم شده است. در طی دو ماهه اخیر، علایم آسم او بدتر شده است و به همین دلیل به پزشك متخصص مراجعه نمود.
كارولین خودش می‌داند كه به چیزهای زیادی مثل گرده گیاهان و پشم یا موی حیوانات حساسیت دارد. اما با اینحال او در خانه‌اش از ۱۴ گربه نگهداری می‌كند. واضح است كه گربه‌ها در خانه باعث میشوند كه وضعیت آسم كارولین هر روز بدتر شود اما او به سختی می‌تواند از این دوستانش دل بكند. با اینحال او باید بین این گربه‌ها و سلامتی خود، یكی را انتخاب نماید.

شرح حال سوم: حساسیت نسبت به عطر
جورجینا، یك خانم ۵۸ ساله است كه به مدت ۲۲ سل در یك فروشگاه بزرگ در قسمت لوازم آرایشی مشغول به كار می‌باشد. در یك فصل پاییز، او به یك عفونت ویروسی دچار شد و از همان موقع نیز مبتلا به آسم گردید. آسم او در ابتدا به راحتی با داروهای معمولی، كنترل و درمان می‌شد.
با این حال در طی یك سال گذشته، علایم آسم او روز به روز بدتر می‌شدند (بخصوص سرفه‌های بدی داشت)، كه مهمترین علت آن، ظاهراً استفاده كردن از عطر بود. به همین دلیل دیگر به خودش عطر نزد. در ابتدا وضعیت عمومی او بهتر شد واز علایم آسمش كاسته شد اما بعد از مدتی به علت مواجه شدن با عطر در محل كارش، مشكل او دوباره بدتر شد. در نهایت او تصمیم گرفت كه شغلش را عوض كند و از آن هنگام تاكنون، حال او به طور قابل ملاحظه‌ای بهبود یافته است.

شرح حال چهارم: آلودگی هوا
دیوید یك آقای ۲۳ ساله است كه به آسم شدیدی دچار است. در یك فصل پاییز او در كنترل آسمش دچار مشكل شد. او استفاده از اسپری‌اش را افزایش داد و پزشك نیز برای او دو دوره قرصهای استروئیدی (پردنیزولون) تجویز نمود.
با نزدیك شدن به عید كریسمس، وضعیت او نسبتاً پایدار و بهتر شده بود. اما در این زمان، در شهری كه او زندگی می‌كرد به مدت پنج روز آلودگی هوا به شدت افزایش یافت.
به همین دلیل، حال عمومی دیوید هم شروع به بدتر شدن نمود. با وجود اینكه او از قرصهای استروئیدی استفاده می‌كرد و استفاده از اسپری‌اش را هم افزایش داده بود ولی باز هم مجبور شد كه در بیمارستان بستری شود و عید را در بیمارستان بگذارند.  
 
منبع: پایگاه الکترونیکی خدمات پزشکی ایران
 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha