یکشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۰ - ۱۳:۱۸
کد خبر: 37619
سلامت نیوز: گاهی اوقات یکی از ارگانیسم‌های مهم بدن‌مان را فراموش می‌کنیم آن عضو مهم پوست‌مان است که سیستم دفاعی اصلی جسم ما را تشکیل می‌دهد اگر پوستی شاداب داشته باشیم خودمان از شادابی آن لذت می‌بریم و اگر پوستی بیمار داشته باشیم تمام نگرانی‌ها به سراغ‌مان می‌آید که ای وای پوست من دچار بیماری شده و حتی ممکن است از لحاظ روحی به هم بریزیم.

با کمی مراقبت‌های ساده و کاربردی و رعایت بعضی از اصول راجع به پوست به راحتی از دست این افکار مزاحم راحت می‌شویم و در نتیجه پوست زیبا به ما آرامش می‌بخشد. اولین نکته و مهم‌ترین نکته پاکیزه نگاه داشتن محیط پوست است. بعضی‌ها می‌پندارند که با زدن فلان کرم دور چشم یا ضدچروک پوست‌شان به هیچ چیز دیگری احتیاج ندارد که در واقع مهم‌ترین موضوع فراموش‌شده است و آن تمیز کردن پوست است. هر چه پوست بهتر تمیز شود درصد جذب کرم‌های پوستی بالا می‌رود و قبل از انتخاب یک شوینده مناسب برای پوست باید جنس پوست‌مان را بشناسیم که آیا پوست چربی داریم،‌ خشک است، مختلط است یا پوست تشنه و «دهیدراته‌ای» دارم و گاهی پوست‌مان چرب است البته پوست تشنه و دهیدراته با پوست خشک کاملا متفاوت است. در نتیجه از هر شوینده‌ای برای تمیز کردن پوست نمی‌توان استفاده کرد.
پوست یک عضو زنده است، پاکیزگی می‌خواهد،‌تنفس مناسب می‌خواهد و غذا هم می‌خواهد هر چند پوست مبحث بسیار گسترده‌ای را می‌طلبد و شاید هم این اصول اولیه را همه می‌دانیم اما فراموش کرده‌ایم. ممکن است سن و سال شناسنامه‌ای ما با سن و سال پوست‌مان متفاوت باشد و آن هم باز بستگی به مراقبت از پوست دارد.

البته این جمله شرط دارد و آن مراقبت بجاست. ممکن است برای شما سوال پیش بیاید که نوع پوست‌تان را چطور می‌توانید تشخیص بدهید (انواع پوست: چرب، خشک، نرمال، مختلط، دهیدراته، حساس) کار ساده‌ای را انجام دهید: صبح پوست صورت‌تان را با شوینده‌ای که همیشه از آن استفاده می‌کنید بشویید و سه الی چهار ساعت صبر کنید بعد از گذشت این زمان روی منطقه بینی و اطراف لب‌ها را بررسی کنید. اگر در اطراف لب‌هایتان احساس کشیدگی می‌کنید پوست‌تان از خشکی رنج می‌برد و اگر روی ناحیه T.zon (ناحیه مثلثی پیشانی، بینی و چانه را می‌گویند) احساس چربی بیش از حد کردید یعنی پوست شما پوست چربی است.
اگر بین این دو حالت باشد پوست شما نرمال است و جای نگرانی نیست. اگر همراه با خشکی پوست احساس کردید که جوش‌های زیرپوستی دارید و احساس خشکی روی سطح پوست‌تان می‌کنید در واقع پوست چرب شما رطوبتش را از دست داده است. پوست شما دهیدراته شده است و تشنه رطوبت است یعنی سیستم دفاعی پوست‌تان ضعیف شده و به‌راحتی آب از دست می‌دهد.
پس از تشخیص جنس پوست‌تان به راحتی می‌توانید شوینده مناسب یا پاک‌کننده مناسبی را برای پوست‌تان در نظر بگیرید که مهم‌ترین و اصلی‌ترین بخش مراقبت از پوست به شمار می‌آید. اگر پوست شما پوست خشکی است بهتر این است که از صابون‌های حالت پن استفاده کنید در واقع این صابون‌ها صابون نیستند و بافت چربی صابونی را ندارند چرا که بافت صابونی چرب است و باعث تحریک و کشیدگی بیشتر پوست می‌شود. اگر پوست چربی دارید بهتر است از ژل‌هایی استفاده کنید که حاوی مقدار کمی AHA است این ژل‌ها در عین اینکه پوست شما را تمیز می‌کند لایه‌برداری ملایمی هم روی پوست شما انجام می‌دهد که در واقع جوش‌های زیرپوستی شما را از بین می‌برد.

اگر پوست شما پوست دهیدراته و تشنه‌ای است بهتر این است از تونرهای پاک‌کننده‌ای که حاوی مرطوب‌کننده می‌باشد استفاده کنید تا خشکی بیش از حد پوست‌تان برطرف شود. بعد از اینکه خیال‌تان راحت شد که پوست‌تان کاملا تمیز شده است اکنون زمان مناسب برای انتخاب کرم‌هایی نظیر (ضدآفتاب،‌ مرطوب‌کننده،‌لایه‌بردار، ضدچروک، دور چشم) مناسب با وضعیت پوست‌تان و سن پوست‌تان اقدام نمایید.

اولین گام و عمومی‌ترین کرمی که هر پوستی به آن احتیاج دارد کرم ضدآفتاب مناسب پوست است که کار جلوگیری از تخریب پوست و ظهور چین و چروک‌ها با سیستم فیلترکننده در برابر اشعه UVA-UVB را به عهده دارد که استفاده از ضدآفتاب یکی از فاکتورهایی به شمار می‌رود که از لک شدن پوست و پیری زودرس پوست جلوگیری می‌کند. قدم بعدی استفاده از مرطوب‌کننده‌ها است که آن هم باز باید متناسب با نوع پوست‌تان انتخاب شود.
با بالا رفتن سن احساس می‌کنید که ساختار پوست‌تان تغییر کرده و کم‌کم حالت ارتجاعی خود را از دست داده و در اصطلاح پوست شل شده، دلیلش این است که با افزایش سن شبکه کلاژن ساختار خود را از دست می‌دهد و از قوام پوست کاسته می‌شود و اینجاست که پای کرم‌های ضدچروک به زندگی ما باز می‌شود.

در واقع استفاده از کرم‌های ضدچروک سه عملکرد را همراه خود دارد:
۱) افزایش فیبروبلاست‌های تولیدکننده کلاژن
۲) تحریک و تولید کلاژن
۳) بازسازی شبکه کلاژن.
فقط صرفا برای یادآوری برای انتخاب و استفاده غیر از مصرف کرم‌های موضعی برای درمان چروک و جلوگیری از پیری پوست درمان‌های خوراکی هم هست که از جمله تغذیه مناسب مانند خوردن گوجه فرنگی، فلفل سبز، مرکبات که معدن ویتامین C هستند از پیری زودرس پوست‌مان جلوگیری می‌کند. ما با استفاده آنها می‌توانیم از پوستی جوان و شاداب لذت ببریم.

مساله لک‌ها و جوش‌های پوستی هم که آزاردهنده‌ترین معضلات پوست به شمار می‌رود که هر کدام خود بحث‌های تخصصی ویژه‌ای را می‌طلبد. به زبان ساده اگر علل به وجود آمدن لک‌ها استفاده نکردن از ضدآفتاب است ضمن اینکه در بارداری، روش‌های تغذیه نامناسب، استرس و آلودگی همه اینها می‌تواند دست به دست هم بدهد تا لک‌هایی روی پوست ظاهر شود.

اما جای نگرانی نیست، با مراقبت صحیح و درمان شایسته‌ای می‌توانید ظاهر پوست‌تان را حفظ کنید. استفاده از ترکیبات AHA و PHA که هر دوی آنها (اسیدهای میوه) هستند (البته زیر نظر پزشک متخصص پوست و مو)یا استفاده از کمپلکس‌هایی که کنترل‌کننده ملانین پوست هستند، پیشنهاد خوبی است.باید خاطرنشان کنم استفاده از کرم‌های حاوی AHA را حتما باید در طول شب استفاده کرد به دلیل اینکه سطح پوست کاملا حساس می‌شود و در طول روز حتما با ضدآفتاب همراه شود اگر در طول روز ضدآفتاب استفاده نشود به دلیل اینکه پوست کاملا حساس و نازک می‌شود ممکن است حتی لک‌های شما پررنگ‌تر هم بشود چون لایه شاخی پوست از بین می‌رود و لایه سلول‌ساز جدید روی پوست قرار می‌گیرد و مراقبت بسیار دقیقی را می‌طلبد.

نکته آخر راجع به پوست‌های چرب و جوشی است و هر فرآورده‌ای اعم از کرم‌های ضدآفتاب، مرطوب‌کننده حتی مواد آرایشی مانند کرم پودرها نیز باید حتما Oil-Free استفاده شود. به دلیل اینکه چربی موجود در کرم‌های دیگر به منزله سم برای پوست‌های چرب به شمار می‌رود و جوش‌های زیرپوستی زیادی را به همراه دارد.  
 
منبع: روزنامه تهران امروز
 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha