سلامت نیوز: یک فلوشیب ناهنجاری‌های مادرزادی کودکان گفت: در زوجینی که به روش IVF باردار می شوند می‌توان قبل از انتقال جنین به رحم مادر سلول جنینی را از نظر تعدا کروموزوم یا ناهنجاری‌های ژنتیکی شناخته شده بررسی کرد و در صورت وجود ناهنجاری از انتقال این گونه جنین‌ها خودداری می‌شود.

سید‌محمد حسین قادریان در گفت‌وگو با فارس درباره ارتباط بین تخمک و سقط مکرر جنین اظهار داشت: در کشور ما سن خانم‌ها هنگام بارداری بالا رفته و این اتفاق اجتناب ناپذیر حدود ۶۰ سال پیش در اروپا و آمریکا هم افتاده است.

وی با اشاره به اینکه ارتباط بین ایجاد یک فرزند سالم و باروری سالم با فرایندهای ژنتیکی بسیار مهم است اذعان داشت: امروزه به مدد تکنیک‌های نوظهور برای ارزیابی بیماری‌های ژنتیکی می‌توانیم سلول‌ها را قبل از ایجاد و باروری ارزیابی کنیم.

قادریان تصریح کرد: در مرحله ارزیابی سلول‌ها (PGD) دسترسی ما زیاد است و در هر مرحله ۲۰۰ میلیون اسپرم برای تحقیقات در دسترس ما قرار می‌گیرد ولی چون در جنس مونث این امکان وجود ندارد ما از طریق مستقیم و غیرمستقیم به این دسترسی می‌‌رسیم.

وی گفت: بعد از تشکیل سلول تخمک و بعد از سه روز می‌توانیم یک جنین ۸ سلولی را ارزیابی کنیم و بگوئیم این جنین از نظر اختلالات کروموزومی به خصوص اختلالاتی که شایع‌تر است، سالم است یا نه.

متخصص ژنتیک پزشکی افزود: افرادی معمولا وارد پروسه IVF می‌شوند که به طور عادی بارور نمی‌شوند و یک تا 3 بیمار ژنتیکی در خانواده‌شان وجود دارد. روش ارزیابی سلولی این امکان را به ما می‌دهد که تمام ناهنجاری‌های جنین را قبل از اینکه به رحم منتقل شود بررسی کنیم.

وی در مورد چگونگی بررسی ناهنجاری جنین‌های ۲، ۳ روزه قبل از انتقال به رحم و استفاده از روش‌ PGD در راستای این ارزیابی‌ها گفت: حدود ۲۰ سال پیش برای اولین بار به طور اخص این کار انجام شد و با توجه به اینکه طی ۵ سال اخیر علت بیماری‌های ژنتیکی به مدد تکنیک‌های نوظهور شناخته شده و برخی بیماری‌ها برای ما ناشناخته بود، اکنون علت ژنتیکی آن شناخته شده و می‌توانیم این دسته بیماری‌ها را به عنوان ایجاد کننده ناباروری شناسایی کنیم یا سلول‌هایی که منجر به ناهنجاری جنین می‌شود را شناسایی کرد و در همان ابتدا جلوی آن را گرفت در نتیجه جنین‌هایی با این قبیل مسائل را انتقال نمی‌دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha