یکشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۰ - ۱۷:۰۹
کد خبر: 37640
سلامت نیوز: تحقیقات نشان داده است اگر هنگام تزریق، مایع تزریق گرم شود یا فرد به بدن خود نگاه کند و یا به صدای پرندگان گوش دهد، کمتر درد تزریق را احساس می کند.

تزریق آمپول

نگاه کردن به بدن، درد تزریق را کمتر می کند

تحقیقی علمی حاکی از آن است افرادی که از تزریق آمپول می ترسند، اگر به جای این که یک سمت دیگر را نگاه کنند، به بدن خود، مثلا بازوی خود نگاه کنند، کمتر درد را احساس می کنند.

محققان دانشگاه UCL در لندن و دانشگاه Milan در ایتالیا، دست هجده داوطلب را با دستگاهی کوچک گرم و گرم‌تر کردند تا جایی که برای آن ها دردناک شده بود.

نتایج به دست آمده از تحقیقات در این دانشگاه، حاکی است که داوطلبان وقتی می توانستند ببینند که چه اتفاقی در حال رخ دادن است، قادر بودند درد بیشتری را تحمل کنند. حتی درشت نمایی دست توسط آینه های مخصوص، تحمل درد داوطلبان را بیشتر کرد.

 

دانشمندان می گویند فهم بهتر این که مغز چگونه به درد واکنش نشان می دهد، ممکن است دستیابی به درمان های جدید برای دردهای مزمن را آسان کند.

 

پروفسور هوگارد، استاد رشته علوم عصب شناسی در دانشگاه یو سی ال لندن، می گوید:

«ما متوجه شدیم که وقتی دست داوطلبان را به مرور گرم و گرمتر می کردیم اگر آن ها می توانستند دست خود را در آینه ببینند، تا سه درجه سانتیگراد بیشتر می توانستند حرارت را تحمل کنند، اما وقتی راه دیدن دست در آینه را می بستیم، تحمل درد آن ها کم می شد.

هنگام تزریق آمپول به کودک، همیشه والدین به او می گویند یک طرف دیگر را نگاه کند، اما در این تحقیق جدید متوجه شدیم در حالی که سوزن وارد بدن می شود، فقط نگاه کردن به بدن، میزان درد را کم می کند. پس توصیه من به مردم این است که هنگام تزریق سرنگ چه برای دارو و چه برای گرفتن خون به بازوی خود نگاه کنند، البته از دیدن ورود سوزن به بدن اجتناب کنند.»

در یک آزمایش دیگر، محققان برای این که داوطلبان دست خود را بزرگتر ببینند، جلوی آن آینه های مقعر قرار دادند و متوجه شدند که داوطلبان توانستند درد بیشتری را تحمل کنند.

در مقابل، وقتی محققان از آینه های محدب استفاده کردند و داوطلبان دست خود را کوچک تر می دیدند، نتوانستند درد قبلی را تحمل کنند.

محققان گفتند میزان درد به طور مستقیم با مقداری که فرد بدنش را می دیده، ارتباط داشته است و این موضوع به آن ها کمک می کند که بهتر جنبه عصب شناسی درد را درک کنند.
گرم کردن مایع تزریق قبل از تزریق می تواند موجب کاهش درد شود

صدای پرندگان درد تزریق را کاهش می دهد

صدای پرندگان نیز می‌تواند ناامیدی و ترس از تزریق آمپول را در کودکان کاهش داده و در درمان بیماری آن ‌ها موثر باشد.

یک پروژه تحقیقاتی در بیمارستان آلدرهی در لیورپول نشان داده است صدای پرندگان می‌تواند در کاهش درد موثر باشد. این تحقیقات نشان می‌‌ دهد کودکانی که صدای پرندگان را می ‌شنوند کم ‌تر در طی مراحل درمان دچار نا‌امیدی می ‌شوند.

به نظر می ‌رسد صدای آرام‌بخش پرندگان می ‌تواند روی قسمت ‌هایی از مغز که مسئولیت کنترل احساسات را دارند، تاثیرگذار باشد و به این ترتیب بیماران نسبت به درد و درمان‌ های پزشکی، حساسیت کم‌تری پیدا می ‌کنند.

تعدادی دیگر از محققان نیز معتقدند صدای پرندگان باعث می ‌شود سرعت بهبود بیماری افزایش پیدا کرده و مراحل درمان سریع‌تر طی شود.

یکی از محققین گفت: ما متوجه شدیم آوردن حیات وحش و نماد‌های آن به بیمارستان ‌ها فواید بسیاری برای بیماران به همراه دارد. در طی این تحقیقات، ما از صدای پرندگان برای آرامش ‌بخشیدن به کودکانی استفاده کردیم که قرار بود چند ساعت بعد تحت عمل جراحی قرار بگیرند و نتایج بسیار خوبی هم گرفتیم.

حتی تعدادی از بیماران از ما درخواست کردند سی ‌دی ‌هایی از صدای پرندگان را در اختیار آن‌ ها قرار دهیم تا آن ‌ها بتوانند در خانه‌ های خود به آن ‌ها گوش دهند.

این تحقیقات، قدم تازه‌ای برای استفاده از هنر و طبیعت در پزشکی به حساب می ‌آید.
تحقیقی علمی حاکی از آن است افرادی که از تزریق آمپول می ترسند، اگر به جای این که یک سمت دیگر را نگاه کنند، به بدن خود، مثلا بازوی خود نگاه کنند، کمتر درد را احساس می کنند

گرما درد تزریق را کم می کند

یک مطالعه جدید نشان می دهد، گرم کردن داوری بیهوشی قبل از تزریق می تواند به میزان قابل توجهی موجب کاهش درد شود.

بیهوشی های موضعی به منظور کاهش درد صورت می گیرد، در حالی که اعتقاد عموم بر این است که روند تزریق، دردناک است.

محققان دانشگاه " تورنتو" در کانادا اثبات کردند که گرم شدن داروی شیمیایی بیهوشی قبل از انجام تزریق موجب کاهش درد خواهد شد، صرف نظر از این که تزریق زیر پوستی یا داخل پوستی به میزان کم یا زیاد باشد.

بنا به گفته محققان، این گرم کردن می تواند توسط آب گرم، گرم‌کننده‌های مایع، گرم‌کننده‌های غذای کودکان یا گرم‌کننده سرنگ باشد. همچنین برخی پزشکان اورژانس از گرمای دست‌شان برای تزریق گرم استفاده می کنند.

به گفته پزشکان، بیماران معمولاً از دیدن سوزن وحشت دارند، اما انجام کاری ساده مانند رساندن دمای مایع تزریق به دمای بدن می تواند این درد را قابل تحمل‌تر کند.

منبع: تبیان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha