سلامت نیوز: ریزش غیر قابل برگشت مو در مردان و توقف رشد در نوجوانان از عوارض مصرف داروهای دوپینگ است.

به گزارش سلامت نیوز، رئیس هیات پزشکی ورزشی استان یزد در خصوص مهمترین موادی که در لیست ممنوعه دوپینگ وجود دارد، اظهارداشت: این مواد شامل؛  عوامل آنابولیک، هورمونه ومواد وابسته، محرک های گیرنده B2، موادی که دارای فعالیت های آنتی استروژن هستند و عوامل ادرارآور و پوشاننده هستند.

دکتر جلال فلاح نژاد ادامه داد: با توجه به شروع مصرف و عوارض جانبی، عوامل آنابولیک مهمترین مواد هستند. این گروه شامل مواد شیمیائی است که از نظر ساختمانی و خاصیت به هورمون مردانه ( تستسترون ) مربوط می شود یا به عبارت علمی تر استروئید های آنابولیک آندروژنیک است. از مواد آنابولیک خوراکی مانند: متیل تستوسترون ،اکسی متولون ، اکساندرولون و تزریقی مانند ناندرولون دپوتستسترون و تستسترون پروپیونات هستند.

وی خاطرنشان ساخت: مواد آنابولیک  علاوه بر افزایش حجم عضلانی، قدرت و نیروی ورزشکار را افزایش می دهند. این مواد باعث تعادل مثبت نیتروژن و در صورت مصرف مقدار کافی کالری و پروتئین سبب افزایش اشتها و ساخت پروتئین می شوند. این مواد در ورزشکاران به منظور افزایش وزن، حجم و قدرت عضلانی مورد سوء استفاده قرار می گیرد.

وی با اشاره به عوارض جانبی این مواد گفت: توقف رشد در نوجوانان در حال رشد، آتروفی بیضه، کاهش تولید اسپرم در مردان، اختلالات روانی، آسیب کبدی، بیماری های قلبی عروقی، اختلالات سیستم ایمنی و مشکلات گوارشی از جمله عوارض جانبی استفاده از این مواد در بین مردان است.

دکتر فلاح نژاد افزود: جوش های غرور جوانی، رشد موی نابجا، عضلانی شدن نامتجانس، سرکوب تخمدان ها و قاعدگی نیز از عوارض استفاده از این مواد در خانم ها است.

وی با بیان این که استفاده از استروئیدهای آنابولیک باعث افزایش ریزش مو هم می شود، اذعان داشت: استروئیدهای آنابولیک در بدن به دی هیدروسترون تبدیل می شود که این ماده می تواند باعث طاسی مردانه هم بشود که این ریزش غیر قابل برگشت است.

وی متذکر شد: افزایش مصرف هورمون های آنابولیک باعث می شود که طی واکنش منفی بدن انسان تستوسترون کمتری ساخته شود که این عمل سبب می شود بیضه ها دچار آتروفی یا کاهش اندازه شوند،  تعداد اسپرم های مردان کاهش یافته و اگر این کاهش خیلی باشد باعث ناباروری و عقیمی می شود.

دکتر فلاح نژاد با اشاره به عوارض روانی این مواد گفت: فعالیت بیش از حد ( بیقراری، بی خوابی، تحریک پذیری )، رفتار تهاجمی یا پرخاشگری  از جمله این عوارض است. همچنین استفاده از استروئیدهای آنابولیک به دلیل افزایش کلسترول خون، افزایش مخاط دیواره شریان ها و افزایش فشار خون باعث بروز سکته قلبی می شود.
 رئیس هیات پزشکی ورزشی استان یزد افزود: همچنین به دلیل شباهت ساختمان تستوسترون با هورمون های زنانه افزایش سطح هورمون تستوسترون در مردان باعث آن می شود که تستوسترون به استروژن تبدیل شود و در مردان باعث ایجاد صفات زنانه همچون بزرگ شدن پستان شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha