چهارشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۰ - ۱۵:۰۸
کد خبر: 37662
سلامت نیوز: زمستان فصلی نیست که فقط در خانه نشسته و منتظر بهار بمانید. ورزش‌ها و سرگرمی‌های زمستانی زیادی وجود دارد که می‌تواند برای کل خانواده لذت‌بخش باشد—سُر خوردن، اسکی و... علاوه بر این، یک نفر هم باید برف‌ها را پارو بزند، اینطور نیست؟

اما وقتی خارج از خانه هستید باید برای ایمنی کل خانواده ملاحظاتی را انجام دهید. در یخ و برف، تصادف راحت اتفاق می‌افتد، و قبل از اینکه بفهمید راهی اورژانس خواهید بود.

حفظ ایمنی در این شرایط هم سخت نیست. با رعایت چند نکته می‌توانید لحظاتی عالی و به‌یادماندنی در کنار خانواده داشته باشید.

خطرات هوای سرد

بعضی آسیبدیدگی‌های خاص در زمستان شایع‌تر هستند زیرا فعالیت‌های مربوط به هوای سرد مثل اسکی، سُر خوردن و اسنوبورد می‌تواند برای بچه‌ها حادثه‌ساز شود.

این روزها که اسکی طرفداران بیشتری پیدا کرده است، آسیبدیدگی‌های مربوط به شکم، سر و گردن که بخاطر تصادف با صخره‌ها و درخت‌ها حین اسکی کردن ایجاد می‌شود هم بیشتر شده است.

و بعضی از بیماری‌ها هم در هوای سرد بیشتر اتفاق می‌افتد. بیماری‌های مربوط به دستگاه تنفسی، بخصوص ویروس‌هایی مثل آنفولانزا بسیار شایع هستند زیرا افراد بیشتر در خانه می‌مانند و بیشتر در معرض میکروب‌‌های منتقل شده توسط هوا قرار می‌گیرند.

در خانه

یک راه برای حفظ سلامتی در خانه این است که مطمئن شوید همه افراد خانواده دستان خود را به خوبی شستشو می‌دهند. اینکار به خصوص بعد از بازی کردن با اسباب‌بازی‌ها، سرفه کردن و آبریزش بینی اهمیت زیادی دارد زیرا از پخش شدن ویروس جلوگیری می‌کند.

اما وقتی تصمیم می‌گیرید که دیگر در خانه ماندن بس است و همراه اعضای خانواده برای پارو کردن برف بیرون می‌روید چه؟ هیچ اشکالی ندارد اما باید مراقب باشید. پارو کردن برف کار بسیار سختی است. برای بچه‌های بزرگتر و مدرسه‌ای کمک کردن در برف پارو کردن اشکالی ندارد اما بچه‌های کوچکتر به هیچ عنوان نباید اینکار را بکنند زیرا ممکن است بخاطر بلند کردن برف‌های سنگین به عضلاتشان فشار بیاید.

بچه‌ها، چه کوچک و چه بزرگ، برایشان سخت است که تشخیص دهند که کی باید بخاطر سرما به داخل بیایند. به همین دلیل بهتر است که خودتان هر از گاهی به آنها سر بزنید و از خشک بودن لباس‌هایشان و قرمز نبودن بینی‌شان مطمئن شوید.

لباس ‌پوشیدن برای سرما

اگر می‌خواهید در هوای سرد بیرون بروید، باید خودتان را گرم نگه دارید. دقت کنید که فرزندانتان حتماً قبل از بیرون رفتن یک غذای سبک میل کنند. این کالری مصرف‌شده در هوای سرد به آنها انرژی می‌دهد.

حتماً به صورت‌شان کرم ضدآفتاب بمالید. شاید استفاده از کرم ضدآفتاب در زمستان عجیب و مسخره به نظر برسد اما برف می‌تواند تا 85% اشعه فرابنفش خورشید را بیشتر منعکس کند.
بچه‌ها باید لباس‌هایی چند لایه و گرم بپوشند. اگر لایه بیرونی لباس بخاطر برف یا باران خیس شود، می‌توانید آن را درآورید.

از پوشاندن لباس‌های نخی به آنها خودداری کنید زیرا گرم نگه نمی‌دارد. سعی کنید از پارچه‌های پشمی و امثال آن استفاده کنید. یک لباس زیر آستین بلند، یک یقه اسکی، یک گرمکن و یک کن یا کاپشن تنشان کنید. برحسب درجه هوا، می‌توانید لایه‌های لباس آنها را کمتر یا بیشتر کنید. شلوارها و کاپشن‌های ضدآب برای پوشاندن در بیرونی‌ترین لایه لباس بهترین انتخاب هستند زیرا اجازه نمی‌دهند رطوبت به سایر لباس‌ها نفوذ کند. جوراب‌های گرم و چکمه هم برای خشک نگه داشتن پاها و یک کلاه گرم برای پوشاندن سر اهمیت زیادی دارند.

هیچ مدت زمان مشخصی نیست که بتوان گفت بچه‌ها می‌توانند در هوای سرد در خارج از خانه بمانند. اما وقتی سرمای هوا ناخوشایند شود، دیگر وقت برگشتن به خانه است. اما بعضی‌اوقات، ممکن است بچه‌ها فقط به دستکش‌هایی خشک نیاز داشته باشند. بد نیست که یک جفت دستکش اضافی در جیبشان بگذارید تا بتوانند مدت بیشتری بیرون بمانند.

ایمنی ورزش‌های زمستانی

اگر بچه‌ها تصمیم می‌گیرند که برای سرُ خوردن بیرون بروند، باید از محل بازی کردن آنها مطمئن شوید.

آسیب دیدگی‌های ناشی از سُر خوردن می‌تواند بسیار جدی باشد و موجب جراحت‌های جدی سر، گردن و شکسته شدن استخوان‌ها شود. در آسیبدیدگی‌های جدی، معمولاً خونریزی داخلی و آسیب‌های شکمی رخ می‌دهد، به همین دلیل عاقلانه است که موقع سُر خوردن خودتان از نزدیک مراقب بچه‌ها باشید.

برای اسکی و اسکیت روی یخ که فعالیت‌های زمستانی فوق‌العاده‌ای هستند باید حسابی مراقب بچه‌ها باشید. دقت کنید که اسکیت آنها خوب اندازه‌شان باشد.

در مواقع اورژانسی چه باید کرد

بچه‌ها بیشتر از افراد بزرگسال دچار سرمازدگی می‌شوند و بهترین راه برای جلوگیری از آن این است که مطمئن باشید لباس‌هایشان به اندازه کافی گرم هستند و زمان زیادی را در هوای بیش از اندازه سرد سپری نکنند.

در صورت سرمازدگی حتماً کودک را به محلی مسقف برده، همه لباس‌های خیس او را درآورید زیرا گرمای بدن او را می‌گیرند. بدن کودک را در آب گرم (نه داغ) (42-40 درجه سانتی‌گراد) فرو کنید تا موقعی که حس بدنشان دوباره برگردد.

سرمازدگی معمولاً در انگشتان دست و پا، گوش‌ها، بینی و گونه‌ها ایجاد می‌شود. ناحیه سرمازده معمولاً بیش از حد سرد شده و سفید یا زرد رنگ می‌شود. درصورت مشاهده سرمازدگی، فوراً کودک را به نزدیکترین اورژانس بیمارستان ببرید.

می‌خواهید به مسافرت زمستانی بروید؟ مطمئن شوید که حتماً یک جعبه کمک‌های اولیه، پتو اضافه و به اندازی کافی دستکش در ماشین داشته باشید.

منبع: مردمان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha