سلامت نیوز: رییس انجمن تحقیقات راینولوژی ایران از خارج کردن تومورها و ضایعات جمجمه بدون برش‌های وسیع برای اولین بار در کشور خبر داد و گفت: این روش از طریق جراحی‌های آندوسکوپی از راه بینی بدون این که آسیبی به بافت سالم مغز برساند، صورت می‌گیرد.

دکتر محسن نراقی اظهار داشت: جراحی های آندوسکوپیک از راه بینی برای دسترسی به جمجمه از آخرین دستاوردهای علمی در زمینه گوش، حلق و بینی است که می‌تواند بسیاری از ضایعات قسمت‌های عمقی جمجمه را از بین ببرد. در حین جراحی آندوسکوپی با کمک روش‌های هدایت رایانه‌ای تصاویر در حین عمل و با استفاده از نرم افزارها و کامپیوترهای موجود، موقعیت جراح لحظه به لحظه آنالیز می‌شود به طوری که جراح از طریق اطلاعات دریافتی می‌تواند بدون اینکه آسیبی به بافت‌های سالم برساند به هدف خود برسد.

دکتر نراقی همچنین موفقیت آمیز بودن عمل جراحی، عدم احساس درد و ناراحتی بعد از عمل برای بیمار را از مهم ترین مزایای این روش جدید علمی دانست و تصریح کرد: از طریق این دستاورد جدید بدون این که کوچکترین آسیبی به بافت‌های سالم مغز وارد شود، احساس ناراحتی و درد کمتری بعد از عمل به بیمار وارد می‌شود.

رییس انجمن تحقیقات راینولوژی ایران در ادامه جراحی از طریق آندوسکوپی را برای بیمارانی با تومورهای مغزی بدخیم، ضروری عنوان کرد و گفت: گروهی از بیماران مغزی با درمان‌های معمولی بهبود می‌یابند اما بیمارانی که در ناحیه قاعده جمجمه خود تومورهای بدخیم دارند با روش‌های معمول، جراحی آنها سنگین و پرعارضه است در حالی که با روش‌های هدایت تصویری رایانه‌ای این عمل سریع‌تر، راحت‌تر و موفقیت آمیزتر خواهد بود. موقعیت تومور از طریق روش‌های جراحی آندوسکوپی به راحتی تعیین و بدون آسیب به بافت های سالم، خود تومور از جمجمه خارج می شود. در گذشته جهت خارج کردن تومورها یا ضایعات جمجمه‌ای پزشکان مجبور به ایجاد برش‌های وسیعی در ناحیه سر بودند که خوشبختانه با روش جراحی آندوسکوپی این روش قدیمی جایگاه خود را از دست داد.

منبع: روزنامه خراسان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha