چهارشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۰ - ۱۷:۲۱
کد خبر: 37676

آمفی تامین‌ها اعتیاد آور هستند و پس از گذشت مدتی از مصرف این مواد، امکان کنار گذاشتن آن‌ها برای بیمار حتی با درمان‌های دارویی امکان پذیر نیست.

آمفتامین‌ها هم اعتیاد آور هستند
سلامت نیوز: آمفی تامین‌ها اعتیاد آور هستند و پس از گذشت مدتی از مصرف این مواد، امکان کنار گذاشتن آن‌ها برای بیمار حتی با درمان‌های دارویی امکان پذیر نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برنا، محمد حسین خسروپناه عضو هیات علمی دانشکده علوم پزشکی اظهار داشت: تغییر سوءمصرف مواد مخدر به محرک زمینه ساز ایجاد موج چهارم HIV در کشور است.

وی گفت: در مطالعه ای که در بیماران معتاد تحت درمان در مرکز مشاوره بیماری‌های دزفول انجام شده است 92 درصد این بیماران شیشه را همراه با سایر مخدرها یا متادون استفاده می کنند و این روند پیدایش عوارض و مشکلات جسمی ناشی از شیشه را کند و طبعا مراجعه موثر این بیماران برای درمان را به تاخیر می‌اندازد.

عضو هیات علمی دانشکده علوم پزشکی دزفول افزود: در مطالعه‌ای که روی بیماران مراجعه کننده طی سال های 86 تا 88 انجام شد مصرف شیشه یا آمفتامین 2 درصد بوده در حالی که طی سال‌های 88 تا90 میزان مصرف شیشه یا آمفی تامین 20 درصد افزایش را نشان می‌دهد که این موضوع نشان دهنده افزایش صد درصدی این مواد است.

خسروپناه پزشک مرکز مشاوره مرکز بهداشت دزفول گفت: ظاهر فرد مبتلا به ایدز ممکن است تا مدت‌ها سالم به نظر برسد اما حامل ویروس HIV باشد.

وی افزود: نباید ایدز را یک بیماری کشنده دانست بلکه یک بیماری مزمن است که فرد بیمار با مصرف دارو می‌‎تواند بیشتر زنده بماند.

این استاد دانشگاه با اشاره به آمارهای جهانی گفت: روزانه حدود هفت هزار نفر در دنیا به بیماری ایدز مبتلا می‌شوند و آمارها نشان می‌دهد که در کشورهای در حال توسعه ۶۰ هزار زن باردار با ابتلا به ایدز از دنیا می‌روند.
دکتر خسروپناه با اشاره به موج های انتقالی این بیماری افزود: بیماری ایدز از طریق انتقال خونی، اعتیاد تزریقی ،رفتارهای جنسی حفاظت نشده و عدم اختیار به دلیل استفاده از داروهای روان گردان منتقل می شود.

وی افزود: در سال ۱۳۸۳ مرکزی در دزفول برای پیشگیری از ایدز راه اندازی شد که تاکنون ۳۴۰ برنامه آموزشی و ۳۸ مشاوره چهره به چهره در آن انجام شده و ۱۰۰ میلیون ریال خدمات حمایتی در این خصوص هزینه شده است.

دکترخسروپناه با اشاره به اهمیت مراکز مشاوره بیماری ایدز گفت: مراکز مشاوره مراکزی هستند که به منظور ارایه خدمات بیماری های ایدز و مواد مخدر راه اندازی می شوند و این مراکز با محرمانه نگهداشتن اطلاعات،خدمات آموزشی،تشخیصی و درمانی به صورت رایگان ارائه خواهند داد.
وی افزود: بیماری ایدز از طریق دست دادن، در آغوش گرفتن، روبوسی کردن، عطسه و سرفه، استفاده از توالت و حمام مشترک، استفاده از ظروف مشترک و استفاده از استخر عمومی به دیگران منتقل نخواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha