چهارشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۰ - ۱۷:۴۰
کد خبر: 37677
سلامت نیوز: مدیركل سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت با اشاره به بازنگری صورت گرفته در پروتكل درمان شربت تنتوراپیوم از تسهیل شدن شرایط استفاده از این دارو خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دكتر ناصحی با اشاره به اقدامات انجام شده برای رفع مشکلاتی كه عدم استقبال معتادان از شربت تنتور اوپیوم (شربت تریاک) را سبب شده بود، گفت: داروی تنتوراپیوم از ابتدای سال جاری توسط وزارت بهداشت تولید و در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشكی قرار گرفت تا به منظور درمان معتادان به داروهای مرفینی در مراكز درمانی عرضه شود.

وی ادامه داد: ابتدا تصور می‌شد استقبال خوبی از این دارو صورت گیرد اما نه از طرف مردم و نه از طرف درمانگران استقبال خوبی از این دارو نشد. بررسی‌های انجام شده نشان داد كه شرایط عرضه دارو و مصرف آن نسبتا مشكل است. بر این اساس سعی شد با تجدید نظر در آیین نامه‌ها و پروتكل‌ها شرایط استفاده از شربت تنتوراپیوم تسهیل شود تا مددجویان و بیماران بیشتری بتوانند از این دارو استفاده كنند.

وی با اشاره به مشكلاتی كه گیرندگان درمان در پروتكل قبلی شربت تنتوراپیوم با آن مواجه بودند، گفت: بر اساس پروتكل قبلی شربت تنتور اپیوم، بیمار باید روزانه دو مرتبه برای دریافت دارو به مركز درمانی مربوطه مراجعه می‌كرد كه در بازنگری صورت گرفته، دز دارو به این ترتیب تنظیم شد كه بیمار دو سوم دز روزانه دارو را در مركز درمانی مربوطه دریافت كند. همچنین بیمار یك سوم مابقی دز روز را نیز دریافت كرده و در منزل مصرف می‌كند. تدبیری اندیشیده شد كه برای روزهای تعطیل نیز نیازی به مراجعه بیمار به مركز درمانی نباشد و دز مصرفی دارو را در منزل دریافت كند.

ناصحی ادامه داد: همچنین در پروتكل شربت تنتور اپیوم پیش بینی كردیم كه هر چه دز مصرفی بیمار به تدریج كاهش یابد، مراجعه بیمار به مركز نیز كمتر باشد. بنابراین ممكن است پس از یكی - دو ماه بیمار تنها دو یا سه بار در هفته برای دریافت دارو به مركز درمانی مربوطه مراجعه كند.

وی همچنین با اشاره به مشكلات ناشی از پروتكل قبلی شربت تنتور اپیوم برای مراكز درمانی، گفت: از جمله این مشكلات آن بود كه مراكز درمانی برای استفاده از شربت تنتور اپیوم باید كاركنان خود را افزایش می‌دادند و روانشناس و پرستار جدید استخدام می‌كردند. بر این اساس در پروتكل جدید شربت تنتوراپیوم پیش بینی كردیم كه تا سقف 50 بیمار نیازی به افزایش پرسنل اعم از پزشك، پرستار و روانشناس نباشد. به این ترتیب مراكز درمانی می‌توانند با كادر قبلی دارو را ارایه دهند.

مدیركل سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، ادامه داد: برخی مشكلات نیز به شرایط فیزیكی محل نگهداری دارو مربوط می‌شد كه در این شرایط در پروتكل جدید تسهیل وعنوان شد كه نیازی به اتاق و شرایط ویژه برای نگهداری دارو (تنتوراپیوم) نیست و تنها باید امنیت محل نگهداری دارو از طرف مركز درمانی مربوطه تامین شود. همچنین بر اساس پروتكل جدید نیازی به نصب دوربین مدار بسته نیست.

ناصحی در پایان گفت: در مجموع در پروتكل جدید شربت تنتوراپیوم سعی شد كه شرایط استفاده از این دارو برای نیازمندان به دریافت این خدمت تسهیل شود تا افراد بیشتری از این دارو برای درمان اعتیاد استفاده كنند.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha