آمار سازمان هواشناسی از آلودگی هوا نشان می دهد که سال 90 ناسالم‌ترین سال از سال 78 تاکنون بوده است. این درحالی است که امیدواری به بارندگی ها هم از بین رفته است و البته سازمان هواشناسی هم از سکون هوا در تهران و شهرهای بزرگ خبر داده است.

سلامت نیوز:  آمار سازمان هواشناسی از آلودگی هوا نشان می دهد که سال 90 ناسالم‌ترین سال از سال 78 تاکنون بوده است. این درحالی است که امیدواری به بارندگی ها هم از بین رفته است و البته سازمان هواشناسی هم از سکون هوا در تهران و شهرهای بزرگ خبر داده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین در ماه‌های آذر و دی به دلیل پدیده‌ای که از آن به وارونگی هوا یاد می‌شود تهران شدیدترین روزهای آلوده را به خود می‌بیند. یوسف رشیدی مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا شهر تهران در این باره به خبرآنلاین می گوید: تعداد خودروها و موتورسیکلت‌ها زیاد شده و به تبع آن نیز آلودگی رشد کرده است.
وی با بیان اینکه برای سایر آلاینده‌ها مشکل خاصی وجود ندارد، می گوید: اما برای اینکه ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون در حد استاندارد باشد حتما باید یک بازنگری در بحث ناوگان، نوع خودروها داشته باشیم در غیر این صورت مشکلات عدیده‌ای ایجاد می‌شود.
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا شهر تهران با بیان اینکه قرار بود استاندارد یورو3 از سال گذشته اجباری شود می گوید: خودروسازان و وزارت نفت اعلام کردند چون سوخت متناسب باخودروها نیست این طرح را به تعویق انداخته و قرار است در سال‌های بعد اجرایی شود.
به گفته رشیدی اگر وارونگی هوا در هفته آینده افزایش یابد کمیته اضطراری آلودگی هوا تشکیل جلسه می دهد تا تصمیمات لازم را در این باره اتخاذ کند.

اما در شرایطی تهرانی ها این شرایط را سپری می کنند که طرح معاینه فنی خودروها هم 5 ساله شد و به گفته صدرالدین علیپور رئیس ستاد معاینه فنی خودرو تهران وقتی خودروسازان گارانتی خودروی تولید شده خود را یک سال اعلام می کنند بدین معناست که تولید کننده خود می گوید خودروی من تنها به مدت یک سال یا 30 هزار کیلومتر گارانتی دارد چطور می شود که امید داشت خودرویی در مدت زمان 5 سال بدون مشکل باشد؟
آلودگی هوا به ویژه در نیمه دوم سال هر سال مطرح می شود اماهیچ گاه هیچ برنامه ریزی ها و طرح ها برای کاهش آن، دنباله دار نمی شود و تنها وقتی آلودگی هوا به مرحله اضطرار می رسد کمیته اضطراری آلودگی هوا با تشکیل جلسه به تعطیلی و سخت گیری در تردد خودروها اکتفا می کند.
در همین حال مطابق اطلاعات رسیده از ایستگاه های سنجش هوا، میزان غلظت تمام آلاینده ها به غیر از دی اکسید گوگرد نسبت به روز گذشته افزایش داشته است. به این ترتیب میانگین غلظت آلاینده ذرات معلق کمتر از 5/2 میکرون فراتر از حد مجاز بوده و شاخص کیفیت هوا هم اکنون در شرایط ناسالم است.
همچنین رئیس سازمان هواشناسی هم اعلام کرده است که به علت ساکن بودن هوای تا آخر هفته آلودگی هوا ادامه دارد و برای هفته آینده هم پیش بینی می شود که این شرایط ادامه داشته باشد و نسیمی در تهران نوزد.
منبع: خبرآنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha