سلامت نیوز: دبیر انجمن طب فیزکی استان اصفهان با بیان اینکه عادات تغذیه‌ای ایرانیان نیاز بدن به کلسیم را تامین نمی‌کند، خاطرنشان کرد: میزان مصرف لبنیاتی همچون شیر، ماست، دوغ، پنیر و کشک در رژیم غذایی ایرانی نمی‌تواند نیاز بدن به کلسیم را تامین کند زیرا به میزان لازم مصرف نمی‌شوند.

دکتر بابک وحدت پور، دبیر انجمن طب فیزیکی استان اصفهان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: پوكی استخوان ”بیماری خاموش“ نامیده می‏شود زیرا در مراحل اولیه‏ بروز پوكی استخوان، علائم آن به ندرت ظاهر می‏شود و عدم ظهور علایم، تشخیص بیماری را دشوار می‏كند.

وی با بیان اینکه تشخیص پوكی استخوان بسیار دشوار و در بیشتر موارد زمانی تشخیص داده می‏شود كه فرد دچار شكستگی شده است، افزود: آزمایشهای سنجش تراکم استخوان برای تشخیص و پیگیری درمان پوکی استخوان انجام می‌شود و به تشخیص زودهنگام بیماری کمک می‌کند.

از هر سه زن سالمند ایرانی یک نفر به پوکی استخوان مبتلا است

این استادیار طب فیزیکی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه پوکی استخوان یکی از بیماری‌های شایع کشور است، گفت: برخی آمارها نشان می‌دهد از هر سه زن سالمند ایرانی یک نفر به پوکی استخوان مبتلا است.

وحدت پور با بیان اینکه شیوع سن پوکی استخوان در سالهای اخیر کاهش یافته است، تصریح کرد: آمار دقیقی در این رابطه در کشور وجود ندارد، اما برخی از آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد این بیماری در افراد زیر 30 سال هم دیده شده است.

وی با اشاره به این که مهمترین علت پوکی استخوان در سنین میانسالی و بعد از آن عدم دریافت کلسیم و ویتامین D کافی در سنین پایین‌تر است، اظهار کرد: میزان کلسیم مورد نیاز بدن در سنین مختلف متفاوت است و مصرف روزانه یک هزار و 500 میلی گرم برای زنان یائسه و یک هزار میلی گرم برای زنان در سنین بارداری و شیردهی توصیه می‌شود.

وحدت پور با اشاره به اینکه اکثر مراجعه کنندگان از میزان کافی مصرف روزانه کلسیم و حرکات مناسب ورزشی اطلاع ندارند، اظهار کرد: خانواده‌ها باید با رژیم‌های غذایی صحیح آشنا شوند و با گنجاندن غذاهای حاوی کلسیم و ویتامین D در برنامه غذایی خود از کاهش شدید تراکم استخوان‌ها که با افزایش سن اتفاق می‌افتد جلوگیری کنند.

وی با بیان اینکه مهمترین عادت تغذیه‌ای نادرست در کشور مصرف نوشابه‌های گازدار است، ادامه داد: علاوه بر مصرف نوشابه‌های گازدار مصرف بیش از اندازه نوشیدنی‌های حاوی کافئین مانند چای، قهوه و همچنین نوشیدنی‌های الکلی نیز در بروز پوکی استخوان موثر است.

قبل از 35 سالگی پیشگیری از پوکی استخوان را شروع کنید

این استادیار طب فیزیکی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه لبنیات منبع غنی و سرشاری از کلسیم و غذاهای دریایی و نور مستقیم آفتاب نیز حاوی مقدار قابل توجهی ویتامین دی هستند، اضافه کرد: بیشترین میزان شکل گیری تراکم استخوان در سنین 30 تا 35 سالگی است و بهترین زمان پیشگیری از این بیماری قبل از رسیدن به این سنین می‌باشد.

وحدت پور با اشاره به اهمیت تغذیه مناسب و تمرینات موثر برای پیشگیری از بروز پوکی استخوان در جامعه گفت: اگرچه در سالهای اخیر فعالیت رسانه‌ها در زمینه سلامت بیشتر شده است، اما با توجه به میزان شیوع این بیماری در سطح جامعه این میزان کافی نیست و در زمینه آگاه سازی جامعه از تاثیرات رژیم غذایی و فعالیت بدنی مناسب به عنوان راههای اصلی پیشگیری از پوکی استخوان باید تلاش بیشتری انجام شود.

پیشگیری بهترین راه جلوگیری از بروز پوكی استخوان است

وی اظهار کرد: تمرینات ورزشی و رعایت رژیم غذایی در سنین پایین‌تر موجب افزایش میزان تراکم استخوان‌ها می‌شود و هرچه تراکم استخوان در این سنین بیشتر باشد در آینده میزان افتی که با افزایش سن در تراکم استخوان‌ها اتفاق می‌افتد کمتر است.

دبیر انجمن طب فیزیکی استان اصفهان با اشاره به اینکه هدف از درمان پوکی استخوان جلوگیری از پیشرفت بیماری و کمک به بهبود آن است، اظهار کرد: تغییر در رژیم غذایی و تجویز کلسیم مکمل، ویتامین‌ها و مخصوصا ویتامین D با مشورت پزشک باید مقدار کافی از راه غذایی و یا دارویی به این بیماران داده شود.

وحدت پور با بیان اینکه پوکی استخوان را نمی‌توان به طور قطعی درمان کرد اما درمان نسبی آن امکانپذیر است، افزود: باید به خاطر داشت که پوکی استخوان هیچ علامتی ندارد و بهترین راه، پیشگیری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha