چهارشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۰ - ۱۹:۱۶
سلامت نیوز: معاون پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی کشور از آمادگی بهزیستی برای واگذاری TCها که نوعی اماکن درمانی و خانه‌های میان راهی ویژه معتادان شیشه هستند، به بخش خصوصی خبر داد.

فرید براتی سده از آمادگی سازمان بهزیستی کشور برای واگذاری تصدی TCها و خانه‌های میان راهی به بخش خصوصی می‌گوید:TCها مکان‌هایی هستند که معتادان به شیشه به مدت 60 تا 90 روز در این مکان‌ها اقامت می‌کنند و تیم متخصص درمانگر روی شخصیت و باور آنها کار می‌کند. به‌نوعی می‌توان گفت که معتاد در این مراکز 40 روز هر ساعت و دقیقه برنامه دارد. هرچند که در کشورمان اقامت در این بازه زمانی فشرده زیاد جا نیفتاده و مرسوم نیست.

 TC مرحله بازسازی شخصیت معتاد به شیشه است

براتی با بیان اینکه قبل از ورود به مرحله TC باید ابتدا سم زدایی انجام شود، گفت: در TC ما چیزی به عنوان دارو و تجویز دارو یا شبه دارو نداریم.

در این مکان معتاد تا 60 روز حق ملاقات ندارد و شخصیت فرد بازساز می‌ شود. پس از اتمام مرحله TC دیگر فرد معتاد به شیشه آمادگی ذهنی دارد تا وارد اجتماع شود ولی در این میان این معتادان اغلب فاقد شغل و حتی سرپناه هستند که پس از مرحله TC در همه جای جهان خانه‌های میان راهی تعریف شده است.

براتی در مورد خانه‌های میان راهی گفت: در این خانه‌ها خدمات سلامت روانی مبتنی بر جامعه ارائه می‌شود. به عنوان نمونه اقامت، تغذیه و حضور روانشناس جزوی از خدمات ارائه شده در خانه‌های میان راهی است.

اهمیت وجودی خانه‌های میان راهی از این بابت است که معتادی که از مرحله TC با موفقیت خارج شده دچار انزوای اجتماعی و فاقد مهارت‌های زندگی است که باید در طول مدت بازتوانی و توانبخشی در خانه‌های میان راهی اترزاق کند. گاها شاید جامعه هیچ‌گاه این فرد را نپذیرد ولی نباید در این خانه‌ها به روی این افراد بسته باشد.

معاون پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه هم اکنون یکی از موفق‌ترین TCهای کشور در مشهد مقدس فعال است گفت: برای ایجاد هر TC که ظرفیت 30 تا 40 معتاد را داشته باشد حدود 300 میلیون تومان اعتبار لازم است. میانگین پذیرش هر خانه میان راهی هم حدود 15 نفر است که هزینه هر معتاد به طور ماهانه حدود 200 هزار تومان تمام می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha