سلامت نیوز:  وزارت بهداشت و بیمه ها، در دو دولت گذشته درگیر بوده اند. این درگیری و ناسازگاری غیر از اینکه هزینه های سلامتی مردم را افزایش داده است، موجب شده مهمترین طرح نظام سلامت ایران با شکست مواجه شود.

پزشک خانواده باید خیلی زودتر از اینها به شهرهای با 100 هزار نفر جمعیت می رسید. اما عملا اکنون در شهرهای بالای 20 هزار نفر هم اجرا نشده است. هرچند که وزارت بهداشت اعلام کرده تا دو سال آینده تمام ایران تحت پوشش پزشک خانواده قرار می گیرد و حتی در این راه حمایت شخص رییس جمهور را دارد، اما عملا آینده روشنی پیش روی پزشک خانواده نیست و بسیاری از کارشناسان شکست پزشک خانواده را اعلام کرده اند. حسین حسنی بافرانی، نماینده مردم نائین در مجلس و عضو کمیسیون بهداشت و درمان معتقد است باید وزارت بهداشت و تامین اجتماعی کمی از دعواهای خودشان کم کنند و هر چه زودتر این طرح را اجرا کنند. به گفته او اگر شورای عالی سلامت تشکیل شود، مشکلات وزارت بهداشت و تامین اجتماعی زودتر حل می شود.

گفتگوی خبرآنلاین با عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس را بخوانید؛

 زمزمه هایی از شکست طرح پزشک خانواده شنیده می شود. چرا این اتفاق افتاد؟

مشکلی که بین سازمان های بیمه گر با وزارت بهداشت در بحث پزشک خانواده، وجود دارد، موجب شده وزارت بهدات در کهکیلویه و بویراحد، خوزستان و چهارمحال بختیاری نتواند پزشک خانواده را اجرا کند. این در حالی است که این سه استان به عنوان پایلوت پزشک خانواده شناخته می شوند. نظام سلامت ما ناگزیر از رفتن این راه است. اما متاسفانه در این سه استان و شهرهای بالای 20 هزار نفر آنها، نتوانسته اند این طرح را اجرا کنیم.

 دلیل این عدم موفقیت چیست؟
تامین اجتماعی می گوید، وزارت بهداشت یک مقدار بدهکار است، و تامین اجتماعی می اید به جای طلب هایش، بودجه پزشک خانواده را مختل می کند. این اخلاقی نیست. به همین دلیل باید وزارت بهداشت سیاست گذار بزرگ نظام سلامت باشد. در قانون برنامه پنجم توسعه مواد گوناگونی وجود دارد که گفته باید وزارت بهداشت سیاست گذار و متولی نظام سلامت باشد. اما اکنون این شرایط وجود ندارد. نهادها و سازمان های مختلفی در سیاست گذاری سلامت وجود دارند که این خلاف برنامه پنجم و مصلحت حوزه سلامت است.
 

پیش از این گفته شده بود که باید بیمه های سلامت، یکپارچه شوند. چرا این اتفاق نمی افتد تا ناسازگاری بیمه ها و وزارت بهداشت برای همیشه تمام شود؟
تامین اجتماعی اجازه نمی دهد یکپارچه شدن بیمه ها اجرا شود. به همین جهت ان رضایتمندی که باید داشته باشیم از درمان و خدمات را نداریم. کمیسیون بهداشت و درمان کمیته ای را مشخص کرده تا با دوستان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارت بهداشت گفتگو کنند، چالشها را دربیاوند و رسیدگی کنند وگرنه اقدام انقلابی کنند و مجلس خودش بیمه های سلامت را یکپارچه کند. باید انواع بیمه هایی که سازمان های مختلف دارند، یکسان شود. تعداد زیادی از وزارتخانه ها و سازمان ها، بیمه های مکمل و رنگی دارند که ناعادلانه خدمات می دهد. این از هم گسیختگی، امکان ارائه خدمات مناسب را برای بسیاری از سازمان ها از بین می برد.
 
وزارت بهداشت علاقه زیادی دارد تا بیمه ها را زیر مجموعه خود داشته باشد. اما وزارت رفاه می گوید نمی تواند خدمات دهنده و خدمات گیرنده را یکی کرد.
خب یکی نباشد، اما باید وزارت بهداشت سیاستگذار اصلی سلامت و درمان شود. همچنین این درست نیست که مرتب بحث و جدل داشته باشند سر پول و روش کار کردن، این وسط مردم ضرر می کنند. وزارت بهداشت خدمات دهنده است، اما نتوانسته پزشک خانوده را اجرا کند. چون تامین اجتماعی همکاری نمی کند. تامین اجتماعی هیچ جذابیتی برای پزشکان برای حضور در طرح پزشک خانواده ایجاد نمی کند. می گویند پرداخت ها به پزشکان خانواده تا 3 میلیون تومان است، اما مراکز درمانی این سه استانی که پایلوت پزشک خانواده هستند، بدون پزشک است. یعنی پولی به پزشکان نمی دهند و آنها را علاقه ای به حضور در طرح پزشک خانواده ندارند.
 
کمیته تاکنون چه نتایجی داشته است؟
این کمیته یکی دو بار تشکیل شده و عملا دوستان نگران بودند و گفتند ما اقدام بیشتری نمی توانیم انجتام دهیم، همه کارها قفل شده. پرداخت ها انجام نمی شود.
 
وزارت رفاه در دولت گذشته هم با وزارت بهداشت چندان سازگار نبود. این نشان می دهد وزرای بهداشت توان مقابله با وزرای رفاه را ندارند؟
خانم وزیر که نمی تواند دست به یغه شوند با بقیه. این ماجرای ناسازگاری به دولت هشتم برمی گردد که وزارت بهداشت پس از تشکیل وزارت رفاه، آن را قبول نداشت، در دولت نهم هم همین بود، زمان آقای محصولی البته کارهایی کردند. اما به هر حال کار پیش نرفت. هنوز هم این بحث حل نشده و فکر می کنم باید شورای عالی سلامت سریعتر تشکیل شود و با حضور رئیس جمهور مشکل را حل کنند. اگر شواری عالی سلامت تشکیل شود باید از کانال این شورا کارها پیش رود. به هر حال باید وزیر بهداشت بیشتر نقش ایفا کند تا تکالیف قانونی برنامه پنجم توسعه عملیاتی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha