جمعه ۱۸ آذر ۱۳۹۰ - ۱۶:۱۳
کد خبر: 37705
سلامت نیوز: بی‌تردید مصرف زیاد مواد قندی به کلیه‌ها آسیب می‌رساند و چه بسا كه عامل اصلی ایجاد سنگ کلیه است. همچنین مصرف قند عامل مهم تشكیل سنگ مثانه نیز هست.

براساس بررسی‌های انجام شده، قند عامل تضعیف سیستم دفاعی بدن در برابر بیشتر بیماری‌ها است به طوری كه پس از هر نوبت مصرف یك خوردنی شیرین، سیستم ایمنی بدن تا 75 درصد كارآیی خود را از دست می‌دهد و این مدت بهترین زمان برای فعال شدن میکروب‌ها و ویروس‌ها است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، به طور كلی در مواد غذایی دو نوع قند وجود دارد كه شامل قندهای ساده و قندهای پیچیده هستند. قند پیچیده مدت طولانی‌تری طول می‌كشد تا در داخل بدن تجزیه شود و برای بدن سالم‌تر است. این نوع قند در كربوهیدرات های طبیعی مثل غلات سبوس دار و میوه‌ها یافت می‌شود.

از سوی دیگر، قند ساده سریعتر در بدن تجزیه می‌شود و موجب افت و خیز محسوس انرژی می‌شود. این نوع قند شامل قندهای موجود در مواد شیرینی و نشاسته‌ای تصفیه‌ شده و فرآوری شده است. مصرف بیش از اندازه قند ساده مشكلات جدی برای سلامت بدن ایجاد می‌كند.

پایگاه اینترنتی لیواستنرانگ در مقاله‌ای به تشریح مهمترین مضرات مصرف قند به ویژه قندهای ساده و فرآوری شده پرداخته است.

براساس یافته‌های ارائه شده در این مقاله، قندهای ساده می‌توانند سیستم ایمنی بدن را تضعیف كرده و یا حتی از کار بیندازند. بررسی‌ها نشان می‌دهد كه پس از هر بار مصرف محصولات حاوی قند، گلبولهای سفید بدن از فعالیت باز می‌ایستند و بین دو تا پنج ساعت بدن کاملا آماده آلوده شدن به هر نوع ویروس یا باکتری خواهد بود.

مصرف این نوع قند، تعادل مواد معدنی بدن را به هم می‌زند. قند، فاقد ویتامین، مواد معدنی و فیبر خوراكی است. در واقع قند یك ماده زائد است که بدن انسان قادر به هضم و جذب آن نیست از این رو برای اینکه ساختار ملکولی قند شکسته شود بدن مجبور است از مواد معدنی محلول موجود در بدن استفاده کند تا بتواند قند وارد شده به داخل بدن را هضم کند و در نتیجه تعادل عناصر معدنی مهم مثل کلسیم، منیزیم، پتاسیم، سدیم، کروم و مس در بدن به هم می‌خورد.

مصرف مواد قندی ناسالم موجب ترشح بیش از اندازه هورمون آدرنالین در بدن می شود. احساس اضطراب بیش از اندازه، آشفتگی و بد خلقی از پیامدهای خوردن مواد قندی است. به علاوه این ماده سبب بی حوصلگی می‌شود و افرادی که قند زیاد مصرف می کند به هیچ عنوان میلی به ورزش کردن و فعالیت های بدنی ندارند در کودکان نیز خوردن مواد قندی موجب کاهش ضریب هوشی و افت بازده تحصیلی می‌شود.

بی‌تردید مصرف زیاد مواد قندی به کلیه‌ها آسیب می‌رساند و چه بسا كه عامل اصلی ایجاد سنگ کلیه است. همچنین مصرف قند عامل مهم تشكیل سنگ مثانه نیز هست.

بر خلاف تصور عموم مردم، عاملی كه باعث بالا رفتن شدید کلسترول بد خون و نیز افت مقدار کلسترول خوب در خون می‌شود، مصرف مواد قندی است. این ماده به طور كلی سبب بالا رفتن کلسترول می شود. در عین حال مصرف قندهای مضر یكی از عوامل بسیار موثر در بالا رفتن میزان چربی تری‌گلیسیرید خون است كه سلامت قلب و عروق را به طور جدی به خطر می‌اندازد.

آزمایش‌ها نشان می‌دهد كه مصرف قند در جذب عناصر مهمی و ضروری برای سلامت استخوان‌ها یعنی کلسیم و منیزیم اختلال ایجاد می کند. بدین معنی كه اگر شیر را با کیک یا شکلات مصرف كنید، هیچ کلسیمی در استخوانهای شما ذخیره نخواهد شد. بر همین اساس مصرف قند زیاد، عامل اصلی پوکی استخوان است. قند ماده‌ای زائد و فاقد هر گونه ویتامین یا مواد معدنی است و بدن قادر به هضم و جذب آن نیست. از این رو سلولها مجبور هستند برای شکستن ملکولهای قند از املاح کلسیم و منیزیم ذخیره در استخوانها استفاده کنند.

هر چه مواد غذایی شیرین بیشتر مصرف شود، کلسیم بیشتری از استخوانها خارج شده و در فرایند هضم قند و شیرینی مصرف می شود. در نهایت استخوانها بعد از چند سال پوک می شوند دلیل اصلی خرابی دندانها نیز همین است. کلسیم از دندانها استخراج شده و دندان به مرور پوسیده و خراب می شود.

قند عامل اصلی بروز برخی از سرطان‌ها شامل سرطان‌های پستات، پروستات و روده و راست روده است، مقدار گلوکز خون را بی جهت افزایش می دهد، باعث ضعف بینایی، تنگ شدن عروق خونی و در نهایت سکته می‌شود، عامل ترش کردن معده است و همانطور كه تاكید شد خطر ابتلا به بیماریهای قلبی را تشدید می‌کند.

علاوه بر این‌ها، پیر شدن زودرس، سفید شدن موها و چین و چروک‌های پوستی عمدتا ناشی از مصرف خوراکی‌های شیرین است نه مصرف گوشت و پروتئین.

برخی از مطالعات در سال‌های اخیر نشان داده است كه مصرف زیاد مواد قندی گرایش به الکل و مواد مخدر را بیشتر می‌كند.

مهم‌ترین بیماری قرن حاضر یعنی آلزایمر که با حواس پرتی های کوچک شروع می شود بر اثر مصرف زیاد مواد قندی بروز می‌كند.

دندانپزشكان معتقد هستند كه قند، تنها عامل پوسیدگی دندانها است بدین معنی كه اگر قند مصرف نكنید هرگز به دندانپزشک نیازی نخواهید داشت.

علاوه بر اینها، مصرف بی‌رویه مواد قندی عامل اصلی چاق شدن، عامل مهم در بروز آرتروز مفاصل، یکی از عوامل اصلی بیماری آسم، آلرژی به غذاهای گوناگون، بالا رفتن فشار خون، ایجاد اگزما در کودکان، آب مروارید و حتی در برخی موارد عامل بروز آپاندیسیت است.

بسیاری از متخصصان تاكید دارند كه بزرگترین خطر ناشی از مصرف زیاد قند این است که ساختمان مولكول وراثتی دی ان آ را می شکند و آن را تغییر می دهد که در نتیجه موجب سرطانی شدن سلول‌ها می‌شود. قند سبب تولید مولكول‌های مضر رادیکال‌ آزاد در خون و افزایش خطر بروز سرطان می‌شود. حتی در بسیاری از موارد سردردهای بی‌موقع و بی‌دلیل و میگرن بر اثر مصرف خوردنی‌های شیرین بروز می‌كنند.

مصرف قند انعطاف پذیری ماهیچه ها و اندام بدن را کم می‌کند به طوری که با کوچکترین حرکت ورزشی عضلات منقبض می شوند و درد می گیرند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، عامل اصلی بروز افسردگی مصرف زیاد قند است. مردم تصور می کنند با مصرف یك خوردنی شیرین روحیه‌شان شاد خواهد شد در حالی که کاملا برعکس است.شادی حاصل از خوردن شیرینی به خاطر اعتیادی است که به آن دارید و با خوردن آن آرامش می یابید اما در روحیه و امواج مغزی شما اثر متضاد دارد.

در پایان این مقاله همچنین تاكید شده است كه قند عامل افزایش تقسیم سلول‌های کبد و سرطان کبد، افزایش مقدار چربی کبد، بزرگ شدن اندازه کلیه‌ها، اختلال در کار پانکراس، یبوست و خشکی روده، كاهش قدرت تمرکز و تصمیم گیری در انسان و بالاخره افزایش خطر بسته شدن عروق خونی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha