سلامت نیوز :رئیس سازمان غذا و دارو اعلام کرد: صنایع دارویی کشور با مشکلات اقتصادی جدی مواجه هستند و پولی برای بازاریابی و تحقیق و توسعه ندارند به همین علت آئین‌نامه جدید قیمت‌گذاری دارو تدوین شده است که امسال با اجرای آن قیمت دارو با لحاظ کردن این هزینه‌ها افزایش نسبی پیدا می‌کند.
احمد شیبانی دراین‌باره توضیح داد: وقتی شرکت‌های دارویی با مشکلات جدی اقتصادی مواجه هستند و به علت تأخیر بیمه‌ها در پرداخت مطالبات و حاشیه سود پائین، چرخشان نمی‌چرخد، وقتی پولی به دست می‌آورند آن را صرف خرید ماده اولیه و تولید دارو می‌کنند، بنابراین جایی برای هزینه کردن برای تحقیق و توسعه (R&D) یا بازاریابی برای آ‌نها باقی نمی‌ماند.

وی افزود:‌ به همین علت به فکر این افتادیم که سیستم قیمت‌گذاری داروها را در کشور اصلاح کنیم و در این مسیر آئین‌نامه جدید قیمت‌گذاری دارو را تدوین کردیم که در آن هزینه تحقیق و توسعه و بازاریابی دارو را هم در نظر می‌گیریم.

شیبانی گفت:‌ بر این اساس از امسال با هماهنگی سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان سیستم قیمت‌گذاری دارو اصلاح می‌شود تا شرکت‌ها بتوانند از این طریق در امور مربوط به بازاریابی و تحقیق و توسعه نیز فعال شوند؛ امری که تاکنون مغفول مانده و تاکنون در قیمت‌گذاری دارو دیده نشده است.

معاون وزیر بهداشت افزود: این اتفاق جدیدی است که بعد از ۳۰ سال در کشور رخ می‌دهد و قطعاً تغییر محسوسی در صنعت دارویی کشور ایجاد می‌کند و یکی از ابزارهایی است که دولت و وزارت بهداشت برای حمایت از صنایع دارویی در اختیار دارد.
وی در مورد میزان افزایش قیمت دارو نیز توضیح داد: درصد افزایش قیمت دارو آنقدر نیست که به مصرف‌کنندگان و مردم فشار بیاید و در حد یک تا 2 درصد است، اما برای یک شرکت دارویی ممکن است در سال حدود ۲ میلیارد تومان افزایش درآمد ایجاد کند که رقم قابل توجهی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha