بسیاری از مردم ماه محرم را با گریه می‌شناسند. گریه‌ای که بعضی‌ها آن را مایه سبک شدن و بعضی آن را ثواب می‌دانند. درباره تاثیر عزاداری‌ها بر افزایش سلامت روان عزاداران حسینی با دکتر پرویز مظاهری، دبیر انجمن روانپزشکان به گفت‌و‌گو پرداختیم.

سلامت نیوز :بسیاری از مردم ماه محرم را با گریه می‌شناسند. گریه‌ای که بعضی‌ها آن را مایه سبک شدن و بعضی آن را ثواب می‌دانند. درباره تاثیر عزاداری‌ها بر افزایش سلامت روان عزاداران حسینی با دکتر پرویز مظاهری، دبیر انجمن روانپزشکان به گفت‌و‌گو پرداختیم.

دکتر پرویز مظاهری، به سینانیوز گفت: «یکی از مهم‌ترین فعل و انفعالات زیستی و فیزیولوژیکی که به واسطه عزاداری در انسان افزایش می‌یابد، گریستن و اشک ریختن است.»
وی ادامه داد: «حالات هیجان انگیز و گریه کردن در مراسم‌های عزاداری به خصوص در مراسم عزاداری امام حسین (ع) شرایطی را برای پناه بردن در آرامش و حالات عرفانی فراهم می‌آورند. توکل و اعتماد به نفس در بیان و رفتار شرکت کنندگان پس از مراسم روضه خوانی و عزاداری‌ها، می‌تواند حالات آرامش درونی و روانی افراد را افزایش دهد.»
مظاهری افزود: «گریه کردن در حالاتی به غیر از حالات عزاداری ممکن است به فرد حالات سبکی بدهد و باعث کاهش استرس و نهایتا سکته‌های قلبی و مغزی شود. همچنین در حالات عزاداری برای ائمه، گریه کردن می‌تواند باعث افزایش احساس بهتر و همچنین افزایش اطمینان قلب گردد. بنابر این به نظر من این گفته که گریه کردن در ماه‌های عزاداری می‌تواند سطح عمومی افسردگی در جامعه را افزایش دهد، نمی‌تواند دقیقا درست باشد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha