سلامت نیوز :هر دقیقه یک کودک مبتلا به ایدز در جهان جان خود را از دست می‌دهد؛ این یک جمله خبری است. جمله‌ای که نه از دهان یک فرد یا نهاد غیر قابل استناد که از سوی یونیسف اعلام شده است.

به گزارش سینانیوز، تنها یونیسف نیست که از آمار مرگ و میر کودکان مبتلا به ایدز نگران است. سازمان ملل متحد نیز در ابتدای همین سال میلادی بود که از ناکام ماندن برنامه‌های مبارزه با اچ آی وی کودکان در جهان ابراز نگرانی کرد.
به گزارش سازمان ملل متحد، ایدز نهمین علت مرگ و میر کودکان محسوب می‌شود؛ ولی اگر روند عدم رسیدگی به کودکان مبتلا به ایدز، مخصوصا در کشورهای فقیر آفریقایی، ادامه پیدا کند، بیشترین علت مرگ و میر در بین این کودکان، بیماری ایدز خواهد بود.
آمار‌ها نشان می‌دهد‌٩٠ درصد کودکان مبتلا به ایدز از طریق مادران خود به ویروس آلوده شده‌اند. متاسفانه پزشکان اعلام می‌کنند بدون مراقبت‌های ویژه و توجهات لازم، بیشتر کودکان مبتلا به ایدز، پیش از رسیدن به سن پنج سالگی جان خود را از دست می‌دهند. گفتنی است سال گذشته سران جهان در سازمان ملل متحد بر آن شدند تا برنامه‌های خاصی جهت حمایت از کودکان سازمان دهی کنند، که سرآغاز آن تهیه دارو برای مادران باردار مبتلا به ویروس است تا از انتقال این ویروس از مادر به فرزند جلوگیری شود. هرچند شاید آمار کودکان مبتلا به ایدز در ایران درصد کمی را به خود اختصاص می‌دهد، اما طبق جدید‌ترین آمارهای اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، ۸ درصد از مبتلایان به ایدز در کشور را کودکان تشکیل می‌دهند.
هرچند شاید این میزان درصد کم به نظر برسد، ولی همین میزان آلوگی کودکان ایرانی به ایدز، دفتر صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) در ایران را برآن داشته است که خبر از تدوین برنامه‌ای مشترک با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بدهد که برای سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ در حوزه مقابله با ویروس اچ. آی. وی و بیماری ایدز کودکان و نوجوانان آماده می‌شود.
این برنامه یونیسف با همکاری دولت، برنامه‌های مشترکی را در زمینه مقابله با ایدز در میان نوجوانان و کودکان اجرا می‌کند. همچنین یکی از اهداف این برنامه مشترک، دستیابی به حذف موارد جدید ابتلا به ایدز و نیاز به رویکردی جامع در پیشگیری از انتقال ایدز از مادر به فرزند اعلام شده است که عبارتند از: پیشگیری از انتقال ایدز از مادر به فرزند باید اقدامات پیشگیرانه اولیه از ابتلا به اچ. آی. وی در زنان در سن باروری، پیشگیری از بارداری‌های ناخواسته در میان زنان با اچ. آی. وی مثبت، پیشگیری از انتقال ویروس اچ. آی. وی از زنان با اچ. آی. وی مثبت به نوزادانشان، ارائه درمان، مراقبت و حمایت از زنان با اچ. آی. وی مثبت، کودکان و خانواده‌های آنان.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha