سلامت نیوز: براساس تحقیقات انجام شده اعتیاد والدین موجب بروز مشکلات جسمی، روانی و اجتماعی در کودکان می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برنا، در تحقیقی که توسط لعیا رنجبر، آمنه دهقانزاده و فرج رنجگر انجام و در قالب مقاله در مجله اصول بهداشت روانی مرکز تحقیقات روانپزشکی و علوم رفتاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد به چاپ رسیده مشخص شده است: کودکان دارای والدین معتاد نسبت به سایر کودکان هم سن و سال خود از مشکلات روانی بیشتری از جمله اضطراب، افسردگی، مکیدن انگشتان و شب ادراری رنج می‌برند.
 
در این تحقیق که بر روی کودکان شش تا 12 ساله که یک یا هر دو والدین آن‌ها مبتلا به اعتیاد بوده و سالهای 89 و 90 به کلینیک روانپزشکی مراجعه کرده‌اند انجام شد نشان داد که در این کودکان در زمینه مشکلات اجتماعی نیز مواردی مانند سرپیچی از انجام روز مره، عدم انجام تکالیف مدرسه و نافرمانی دیده می‌شود.
 
اعتیاد والدین با ایجاد اختلال در فرآیند طبیعی خانواده و تنش در اعضاء خانواده به خصوص در کودکان باعث بروز مشکلات جسمی، روانی و اجتماعی می شود و با تاثیر بر چگونگی واکنش آن‌ها نسبت به مشکلات در آینده باعث ایجاد یک ساختار شخصیتی متزلزل در بزرگسالی خواهد شد.
 
امروزه اعتیاد و بیماری‌های روانی متعاقب آن به عنوان یک واقعیت تلخ و عامل تنش زای مهم، زندگی میلیون‌ها انسان را تحت تاثیر قرار داده و باعث بروز مشکلاتی در افراد خانواده به خصوص کودکان می‌شود. کودکان والدین معتاد یک گروه پرخطر و در عین حال پنهان هستند. اگر چه بزرگسالان تصور می‌کنند که دوران کودکی بدون فشار و تنش است اما انسان‌ها در این دوران با طیف وسیعی از عوامل تنش زا روبرو هستند که اعتیاد والدین یکی از این موقعیت‌هاست.
 
واکنش‌های کودکان در برابر چنین تنشی تحت تاثیر مراحل تکاملی، توانایی سازگاری آن‌ها، مدت زمان بروز تنش و شدت آن‌ها بوده و به طور کلی به صورت مشکلات جسمی، افسردگی، اضطراب، ترس، مشکلات رفتاری و ارتباطی، کاهش اعتماد به نفس و تعامل‌های اجتماعی و رفتاری دیده می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha