سلامت نیوز: در یك بررسی جدید معلوم شد زنان شاغلی كه در ساعات كاری چرخشی فعالیت می‌كنند و در ماه سه شب یا بیشتر در شیفت شبانه كار می‌كنند، بیشتر مستعد ابتلا به دیابت نوع دوم هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، این احتمال در زنانی كه در طول روز یا شیفت‌های بعدازظهر كار می‌كنند، خیلی كمتر است. این بررسی كه از سوی متخصصان دانشكده بهداشت عمومی هاروارد انجام گرفته نشان داد سالهای متمادی كار كردن در شیفت‌های شبانه با افزایش اضافه وزن ارتباط مستقیم دارد و در نتیجه موجب افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع دوم می‌شود.

دكتر آن پان از كارشناسان دپارتمان تغذیه در این دانشگاه و سرپرست اصلی این مطالعه می‌گوید: شیفت‌های طولانی مدت شبانه فاكتور مهم خطرزا در بروز دیابت نوع دوم هستند و هر چه سالهای شب كاری و تعداد شیفت‌های شبانه افزایش پیدا كند به همان نسبت خطر ابتلا به دیابت نیز بیشتر و جدی‌تر می‌شود.

متخصصان این دانشكده اطلاعات مربوط به بیش از 69 هزار و 269 زن 42 تا 67 ساله را از سالهای 1988 تا 2008 و در نوبت دوم اطلاعات مربوط به 107 هزار و 915 زن 25 تا 42 ساله از سالهای 1989 تا 2007 میلادی را مورد تجزیه و تحلیل دقیق قرار دادند.

این كارشناسان نتیجه گرفتند هرچه مدت كار كردن در شیفت‌های شبانه طولانی تر شود، خطر ابتلا به دیابت نوع دوم در زنان شاغل و شب كار تشدید می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha