سلامت نیوز: رئیس پانزدهمین کنگره سراسری طب فیزیکی و توانبخشی درخواست تخصیص اعتبارات و افزایش تخت‌های توانبخشی در مراکز آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی را اعلام کرد و گفت: تعداد این تختها به هیچوجه با نیاز کشور متناسب نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، سید‌منصور رایگانی در نشست خبری پانزدهمین کنگره سراسری طب فیزیکی و توانبخشی اظهار داشت: تخت‌های بستری برای بیمارانی که به خدمات توانبخشی نیازمند هستند باید با اختصاص اعتبارات و توجه سازمان‌های مربوطه افزایش یابد.

وی با اشاره به اینکه بر اساس نرم دنیا ۵ درصد کل تخت‌های بستری به حیطه توانبخشی اختصاص دارد افزود: در حال حاضر تعداد آمار تخت‌های کشورمان برای حیطه توانبخشی نسبت به نرم دنیا به هیچ وجه قابل مقایسه نیست.

رایگانی در حال حاضر خدمات توانبخشی برای افرادی که به این خدمات نیاز دارند مانند برخی جراحی‌ها در بخش‌ها صورت می‌پذیرد و مسلماً متمرکز شدن ارائه خدمات توانبخشی می‌تواند برروی بازگشت سلامت بیمار تأثیرگذاشته و درخواست داریم تا حداقل در مراکز آموزشی مشکل بستری کردن بیماران برای ارائه خدمات توانبخشی با کمک سازمان‌های بیمه‌گر برطرف شود.

وی با بیان اینکه برگزاری پانزدهمین کنگره سراسری طب فیزیکی و توانبخشی با هدف ارائه خدمت رسانی بهتر به مردم، همکاری بیشتر در زمینه پزشکی با همکاران پزشک و به روز کردن اطلاعات آنها و همچنین رشد علمی تحقیقات کشورمان در این زمینه است تصریح کرد: بیماری‌ها و تنوع آن تغییرات زیادی پیدا کرده است و مسلماً درمان آنان نیز باید تغییرات قابل توجهی صورت پذیرد که از مهمترین اقدامات در این زمینه طب فیزیکی و توانبخشی است.

رایگانی افزود: در حال حاضر جمعیت سالمند کشور رو به افزایش است و رشد کمی و کیفی به افراد معلول و ناتوان آنان می‌توانند عمر طبیعی خود را داشته باشند ولی مسلماً با اختلالات آنان با ارائه خدمات توانبخشی برطرف شوند.

وی تصریح کرد: جمعیت کشور ما جوان است و به دلیل رشد تصادفات باید مسائلی چون ورزش و ارائه خدمات توانبخشی که بسیار نیاز کنونی جامعه است ارتقاء یابد.

رئیس پانزدهمین کنگره طب فیزیکی و توانبخشی ادامه داد: طب توانبخشی به نوعی به افزایش کیفیت زندگی و عملکرد بهتر افراد برای بازگشت به جامعه مربوط است به طوری که وابستگی آنها به دیگر افراد کمتر شود و ما نیز باید بر طبق اصولی که در علوم پزشکی و اقتصاد وجود دارد باید با حداقل هزینه‌ها حداکثر بهبودی با کمترین عوارض را با انجام ورزش، وسایل فیزیکی، درمان را بهبود دهیم.

رایگانی با اشاره به اینکه طب فیزیکی و توانبخشی نیاز امروز و فردا است گفت: هیچ بیماری وجود ندارد که پس از طی مراحل درمان به توانبخشی نیاز نداشته باشد و حال وضعیت کشور ما نسبت به کشورهای حاشیه خلیج فارس حداقل از نظر علمی و نیروی تخصصی بسیار بالا است.

رایگانی ادامه داد: انتظاراتی که حوزه توانبخشی از دستگاه‌ها و سازمان‌های مربوطه دارد بیشتر در مورد تخصیص بخش‌های بیشتر تخت‌های بستری توانبخشی و همچنین پوشش مناسب بیمه‌ای است تا بتوان خدمات توانبخشی به صورت بهتری به نیازمندان آن ارائه شود.

وی همچنین با اشاره به برگزاری محورهایی مانند پرستاری توانبخشی و آموزش پزشکی در توانبخشی در پانزدهمین کنگره سراسری طب فیزیکی و توانبخشی خاطر نشان کرد: بیماران بسیاری برای کامل شدن درمان آنان به درمان‌های طب فیزیکی و توانبخشی احتیاج دارند که در این زمینه باید سازمان‌های بیمه‌گر هر چه بیشتر در پوشش ارائه خدمات بیمه‌ای کمک کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha