شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۰ - ۱۵:۲۷
کد خبر: 37801
سلامت نیوز: پزشكان در آمریكا دریافته‌اند كه كمبود ویتامین D در بدن به میزان چشمگیری با افزایش خطر بروز دیابت نوع دوم ارتباط دارد و كودكان چاق بیشتر مستعد كمبود این ویتامین هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، ‌دكتر میكا اولسون از كارشناسان مركز پزشكی دانشگاه جنوب غربی تگزاس در دالاس كه سرپرستی این مطالعه را برعهده داشته خاطرنشان كرد: كمبود ویتامین D به میزان زیاد در افراد چاق بیشتر مشاهده می‌شود و در بررسی‌های گذشته معلوم شده است كه كمبود این ویتامین با افزایش خطر بروز بیماریهای قلبی - عروقی و دیابت نوع دوم ارتباط دارد اما تاكنون چگونگی این تاثیرگذاری به طور كامل درك نشده است.

به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس، اولسون و دستیاران وی در این بررسی‌ها میزان ویتامین D، میزان قند خون، سرم انسولین، شاخص توده بدنی و فشار خون را در 411 شركت كننده چاق و 87 شركت كننده در گروه كنترل كه فاقد اضافه وزن بودند، اندازه گیری كردند. از این شركت كنندگان خواسته شد تا درباره رژیم غذایی معمول خود اطلاعاتی مناسب را ارائه دهند این اطلاعات شامل مصرف روزانه سودا، آب میوه، شیر، متوسط مصرف میوه‌ها و سبزی‌ها و دفعات نخوردن صبحانه بودند.

دكتر اولسون در بیانیه‌ای در این باره تصریح كرد: مطالعات ما نشان داد كه كودكان چاق با كاهش سطح ویتامین D بیشتر در معرض خطر ابتلا به مقاومت انسولینی هستند.

وی افزود: هرچند در این مطالعه علت این رابطه معلوم نشده اما نقش مهم كمبود ویتامین D در بروز دیابت نوع دوم مورد تایید قرار گرفته است.

شرح این آزمایشات در مجله «غددشناسی و متابولیسم بالینی» منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha