شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۰ - ۱۵:۲۹
کد خبر: 37802
سلامت نیوز: این گیاه و دانه‌های سیاه رنگ آن به‌دلیل خواص مقوی و مفیدی كه برای درمان بسیاری از بیماری‌ها از قبیل بیماری‌های دستگاه كلیه، دستگاه گوارش و پیشگیری از ابتلا به انواع بیماری‌های مزمن و سرطان دارد، از جمله مفیدترین و كاربردی‌ترین دانه‌های گیاهی برای افراد سرد مزاج محسوب می‌شود.
برترین مجله اینترنتی ایران

  این گیاه و دانه‌های سیاه رنگ آن به‌دلیل خواص مقوی و مفیدی كه برای درمان بسیاری از بیماری‌ها از قبیل بیماری‌های دستگاه كلیه، دستگاه گوارش و پیشگیری از ابتلا به انواع بیماری‌های مزمن و سرطان دارد، از جمله مفیدترین و كاربردی‌ترین دانه‌های گیاهی برای افراد سرد مزاج محسوب می‌شود. دكتر سعید صانعی، مشاور گیاه درمانی شما را با برخی از نسخه‌های خانگی سیاه دانه و خواص درمانی آن آشنا می‌كند.

  كنترل عوارض جانبی شیمی‌درمانی

دانه‌های سیاه دانه و روغن گرفته شده از آن به‌دلیل خواص درمانی ویژه‌ای كه دارد از جمله بهترین داروهای گیاهی و طبیعی برای بیمارانی محسوب می‌شود كه به‌دلیل شیمی درمانی یا مصرف داروهای شیمیایی دچار نارسایی و اختلال در عملكرد كلیه‌ها شدند. با مصرف روغن سیاه دانه می‌توان مانع از دفع پروتئین از ادرار شد و تا حد زیادی كراتین موجود در خون را كنترل و مهار كرد. از این‌رو افرادی كه در معرض شیمی درمانی قرار دارند می‌توانند با مشاوره با درمانگر طب سنتی و مصرف سیاه دانه بخشی از عوارض جانبی شیمی درمانی را بر كلیه‌های‌شان كنترل كنند.

  نسخه گیاهی برای كاهش درد زایمان

خانم‌های بارداری كه در روزهای پایانی دوران بارداری قرار دارند و در انتظار تولد فرزند خود به سر می‌برند با شروع دردهای شكمی یا دردهای زایمان می‌توانند از تركیب سیاه دانه و عسل برای كنترل درد و افزایش مقاومت و توان بدن‌شان استفاده كنند. برای تهیه این تركیب كافی است، 25 گرم از پودر الك شده سیاه دانه را با 100 گرم عسل مخلوط كرده و سپس مقدار اندكی روغن حیوانی به آن اضافه كنید. مصرف این مخلوط علاوه بركاهش میزان درد در ناحیه شكم به افزایش توان و قوت زن هنگام زایمان كمك می‌كند.

  سیاه دانه دشمن جوش‌های زیرپوستی

درمانگران طب سنتی مصرف موضعی سیاه دانه و روغن كنجد را برای درمان جوش‌های زیرپوستی بسیار موثر می‌دانند. آن‌ها برای تهیه این تركیب به بیماران‌شان توصیه می‌كنند، روغن كنجد و پودر سیاه دانه را با یكدیگر تركیب كرده و آن را روی پوست صورت ماسك كنند. استفاده از این تركیب به‌مدت 14-10 روز به بهبود جوش‌های زیرپوستی منجر می‌شود.

  نسخه خانگی برای صورت‌های پرجوش

اگر در گروه جوان‌هایی قرار دارید كه از دست جوش‌های التهابی و ترشحات چركی آن رنج می‌برید می‌توانید با استفاده از خمیر سیاه دانه برای درمان این جوش‌ها كه غالبا بعد از بلوغ در نوجوانان به‌وجود می‌آید و در برخی موارد تا جوانی افراد ادامه پیدا می‌كند، درمان كنید. برای تهیه این خمیر كافی است 2 قاشق پودر سیاه دانه را با مقداری سركه تركیب كرده و آن را روی صورت خود ماسك كنید. این تركیب كمك می‌كند تا جوش‌های التهابی و چركی به مرور خشك و برطرف شوند.

  نكاتی كه درباره سیاه دانه باید بدانید

سیاه دانه خواص درمانی بی‌شماری دارد كه در كنار برخی از گیاهان یا روغن‌های طبیعی دیگر می‌تواند تاثیرات درمانی موثر و كم نظیر در كنترل بیماری‌ها و درمان آن‌ها داشته باشد.

     مخلوط پودر سیاه دانه و عسل به‌ترتیب به میزان 25 و 100 گرم و میل كردن آن هنگام سردرد به تسكین دردهای ناحیه سر و جمجمه كمك می‌كند.
     افرادی كه بعد از ابتلا به سرماخوردگی دائم عطسه می‌كنند می‌توانند، جوشانده مخلوط سیاه دانه بوداده و روغن زیتون را به‌مدت یك دقیقه روی پیشانی خود مرهم كنند. این مخلوط به آن‌ها كمك می‌كند تا از شر عطسه‌ها خلاص شوند.
     برخی از درمانگران طب سنتی بر این باورند، سیاه دانه جویده شده و تركیب شده با بزاق دهان موجب درمان زگیل می‌شود.
     افراد مبتلا به سینوزیت بهتر است در فصل پاییز هفته‌ای یك بار از بخور سیاه دانه استفاده كنند.
     مصرف سیاه دانه در وعده‌های غذایی برای خانم‌های سردمزاجی كه شیر آن‌ها برای نوزادشان كم است موثر است و به مرور موجب افزایش شیر آن‌ها می‌شود.

منبع: سیب سبز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha