سلامت نیوز: عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: طبق آمار سال 89 ، 20 درصد مردم به اندازه کافی پروتئین و کالری دریافت می‌کنند ۳۰ درصد اضافه دریافت می‌کنند و ۵۰ درصد زیر خط دریافت پروتئین و کالری هستند و در نهایت 5.5 میلیارد دلار به علت سوء تغذیه به اقتصاد ایران ضربه زده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، شاهرخ رامین در همایش اقتصاد سلامت، چالش‌ها و چشم اندارها اظهار داشت: تعریف سلامت دیگر مریض نبودن نیست، بلکه سالم بودن و داشتن سلامت کافی، رفاهی و معنوی است و سلامت یک حق تلقی می‌شود. قاعدتاً دولت‌ها موظفند برای مردم سلامت را تامین کنند .

وی ادامه داد: منتهی تامین سلامت برای مردم 50 درصد مربوط به متغیرهای اجتماعی سلامت از قبیل تغذیه، اشتغال، مسکن و صنعت است و ۲۵ درصد مربوط حوزه خدمات سلامت ۱۵ درصد ژنتیک و ۱۰ درصد نیز مربوط به محیط فیزیکی ماست.

وی ادامه داد: در سال 1950 اقتصاددانان کلاسیک توسعه به این نتیجه رسیدند برای اینکه به توسعه دست یابیم و به رفاه مردم برسیم زیر ساخت‌ها باید خوب بنا شوند و برای آن جایی پولدارتر از دولت‌ها پیدا نمی‌شود که در زیر ساخت‌ها وارد شوند جاده بسازند، سد بسازند ولی در سال 1970 به این نتیجه رسیدند که انسان‌ها محور توسعه هستند حتی زیر ساخت‌ها کافی نیستند مثلاً در روستاها آب و گاز و امکانات فیزیکی دارند اما باز مردم رفاه کامل ندارند چون طرز فکر مردم عوض شود.

رامین تصریح کرد: در کشور شیلی تصمیم گرفتند یارانه‌ها را برای سلامت به مردم بدهند نتیجه این شد که مردم آن را صرف خوراک و مسکن کردند و هزینه‌های سلامت بسیار بالا رفت و وضعیت سلامت مردم افت کرد.در دهه ۱۹۹۰ کره شمالی اعلام کرد نرخ بیماری‌های قلبی- عروقی، کبد و سرطان پس از هدفمندی یارانه‌ها کاهش یافته است.

وی افزود: هلند اعلام کرد که افزایش مرگ و میر داشتیم، وضعیت سلامت در کوبا به دلیل کاهش وضعیت تغذیه افت کرد و در مرحله گذار هدفمندی یارانه ها در مجموع سلامت کشورها ضربه خورده است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اظهار داشت: در کشور ما در کودکان زیر ۶ سال کمبود پروتئین و کالری وجود دارد که منجر به زودتر بیمار شدن کودک و کاهش رشد او می‌شود و در نتیجه به کاهش یادگیری و قدرت تمرکز منجر خواهد شد که و در نتیجه این کودکان در توسعه سهمی نخواهند داشت.

وی افزود: 30 درصد کودکان ایران PCM هستند. ۱۰ درصد زیر خط وزن ایده‌آل و 16 درصد زیر خط قد ایده‌آل قرار دارند.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس گفت: همچنین طبق آمار سال 89 ، 20 درصد مردم به اندازه کافی پروتئین و کالری دریافت کردند ۳۰ درصد اضافه دریافت می‌کنند و ۵۰ درصد زیر خط دریافت پروتئین هستند و در نهایت  5.5 میلیارد دلار و سود تغذیه به اقتصاد ایران ضربه زده است.

وی اذعان داشت: ما اکنون یارانه را ۳۱ برابر عادلانه‌تر پرداخت می‌کنیم چرا که مسلماً هر فرد ماشین بزرگ‌تر و خانه بزرگ‌تر و مصرف بیشتر داشت یارانه بیشتر می‌گرفت. اما اکنون هم یارانه ها را به همه یکسان می‌دهیم. در نتیجه عاقلانه رفتار کردن این است که با هزینه کم گروه هدف را شناسایی کنیم و یارانه را به تفکیک بپردازیم.
 
رامین گفت: پزشک خانواده یکی از راهکارهایی است که عدالت در سلامت برقرار می‌شود و در جامعه ما یک مزیت محسوب می‌شود. شأن پزشک عمومی بالاتر می‌رود و می‌توانیم سطح خدمات را ارتقا دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha