كمبود اعتبار در خصوص پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و كمبود مربیان بهداشت در مدارس از دلایلی است كه آموزش و پرورش برای كم كاری‌هایی كه در خصوص آسیب‌های اجتماعی در مدارس صورت می‌گیرد عنوان می‌كند

سلامت نیوز :آسیب‌شناسان تایید می‌كنند؛ آموزش و پرورش انكار/ كسی از آمار واقعی دانش‌آموزان معتاد خبر ندارد

كمبود اعتبار در خصوص پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و كمبود مربیان بهداشت در مدارس از دلایلی است كه آموزش و پرورش برای كم كاری‌هایی كه در خصوص آسیب‌های اجتماعی در مدارس صورت می‌گیرد عنوان می‌كند

به نوشته روزنامه تهران امروز «رواج مصرف مواد مخدر صنعتی نظیر شیشه و كراك در بین دانش آموزان در وضعیت هشدار قرار گرفته» این سخنان سعدالله نصیری قیداری، سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس بعد از جلسه مشترك این كمیسیون با نمایندگان ستاد مبارزه با مواد مخدر و وزارت آموزش و پرورش است. مسئولان آموزش و پرورش موضوع اعتیاد در مدارس را به شدت انكار می‌كنند اما تحقیقات كارشناسان در زمینه اعتیاد دانش آموزان خلاف ادعاهای مسئولان آموزش و پرورش را نشان می‌دهد.

سخنگوی كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اگر چه از ذكر تعداد دانش آموزان معتاد كه توسط ستاد مبارزه با مواد مخدر در این جلسه ارائه شده، خودداری می‌كند و آن را محرمانه می‌خواند اما در عین حال هشدار می‌دهد كه رواج مواد مخدر صنعتی نظیر شیشه و كراك در بین دانش آموزان در وضعیت هشدار دهنده‌ای قرار دارد و 30 درصد از دانش آموزان نیز در معرض كشیدن سیگار قرار دارند. اما به نظر می‌رسد سیاست آموزش و پرورش در خصوص اعتیاد دانش آموزان انكار واقعیتی است كه در مدارس جریان دارد. انكار واقعیتی كه محمود

حسینی دولت آبادی،‌نماینده مردم شاهین شهر در خانه ملت در گفت و با تهران امروز آن را فقط به دلیل«آبرو‌داری» عنوان می‌كند.

این عضو كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به جلسه محرمانه این كمیسیون با اعضای ستاد مبارزه با مواد مخدر و مسئولان آموزش و پرورش می‌گوید:‌ اعتیاد در مدارس را نمی‌شود به هیچ عنوان انكار كرد اما در جلسه محرمانه اعضای كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با ستاد مبارزه با مواد مخدر و نمایندگان آموزش و پرورش آماری در خصوص اعتیاد دانش آموزان ارائه شد كه نسبت به جمعیت دانش آموزی زیاد نبوده است.



كتمان واقعیت اعتیاد در مدارس

اگر چه كارشناسان از پایین آمدن سن اعتیاد در كشور خبر می‌دهند و رده سنی 13 سال را در معرض آسیب‌های ناشی از اعتیاد عنوان می‌كنند اما آموزش و پرورش با موضع گیری در قبال آمار و ارقامی كه در خصوص اعتیاد در سنین پایین و در مدارس منتشر می‌شود سعی در كتمان واقعیتی دارد كه صدای آن در چند سال آینده به گوش همگان خواهد رسید.

سال گذشته هنگامی كه خبر اعتیاد 30 هزار دانش آموز در مدارس كشور در رسانه‌ها منتشر شد وزیر آموزش و پرورش با انتقاد از ارائه این آمار گفت: من منكر وجود «عده‌ای دانش آموز معتاد» نیستم اما معتاد را نباید به مدرسه راه دارد بلكه باید وی را به بیمارستان فرستاد تا بهبود پیدا كند.

پنهانكاری آموزش و پرورش در خصوص ارائه آمار دانش آموزان معتاد در مدارس به گونه‌ای بوده كه سال گذشته اسماعیل احمدی مقدم، دبیر كل ستاد مبارزه با مواد مخدر كشور در موضع گیری‌ای در خصوص انكار اعتیاد در مدارس توسط مسئولان آموزش و پرورش گفت: «آموزش و پرورش دانش آموزان معتاد را اخراج می کند و بعد می گوید معتاد نداریم. به همین دلیل اکثر معتادان ما از ترک تحصیلی‌ها هستند.»

آسیب‌شناسان حوزه اعتیاد در كشور معتقدند كه وجود تعداد زیادی از دانش آموزانی كه به مواد مخدر معتاد هستند به این معنا نیست كه دانش آموزان در مدرسه معتاد می‌شوند بلكه وجود 2میلیون معتاد دائمی در كشور و 3 میلیون معتاد تفننی كه والدین و خواهران و برادران دانش آموزان هستند این دانش آموزان را در معرض ابتلای به اعتیاد قرار می‌دهد.

ورود مواد مخدر صنعتی جدید به بازار و شیوع مصرف آن در میان دانش آموزان به حدی رسیده است كه مسئولان آموزش و پرورش به ناچار مجبور به قبول كردن واقعیتی شدند كه سال هاست در مدارس كشور در جریان است اما به دلایل مختلف توسط این مسئولان انكار می‌شود.

كمبود اعتبار در خصوص پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و كمبود مربیان بهداشت در مدارس از دلایلی است كه آموزش و پرورش برای كم كاری‌هایی كه در خصوص آسیب‌های اجتماعی در مدارس صورت می‌گیرد عنوان می‌كند. به گفته ضیاءالدینی آموزش و پرورش تنها 4 میلیارد تومان اعتبار در این خصوص در اختیار دارد كه این میزان اعتبار برای مبارزه با اعتیاد در مدارس كافی نیست.

اگر چه اختصاص اعتبار به موضوعی مانند پیشگیری از اعتیاد در مدارس موضوعی مهم است و باید با دیدی كلان به آن نگاه كرد اما آنگونه كه ضیاءالدینی می‌گوید آموزش و پرورش در این راه دست تنها نیست. ستاد مبارزه با مواد مخدر سال‌های گذشته برای این موضوع اعتبار خاصی را به آموزش و پرورش اختصاص داده كه در كنار اعتبار آموزش و پرورش می‌توان اقدامات خوبی را در این زمینه انجام داد.

حمید صرامی، مدیركل فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر در گفت و گو با تهران امروز در خصوص اعتبار اختصاص یافته شده به مدارس می‌گوید:‌ ستاد مبارزه با مواد مخدر به منظور تقویت برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد در مدارس و تحقق برنامه‌های متنوع پیشگیری از اعتیاد در سال‌های 81 تا 89 اعتباری بالغ بر 21 میلیارد تومان و در سال جاری نیز 3 میلیارد تومان اعتبار كمكی به ستاد آموزش و پرورش به منظور پیشگیری اولیه از اعتیاد اختصاص داده است.

اما نحوه انتقال مفاهیم پیشگیری از اعتیاد به دانش آموزان باید به گونه‌ای باشد كه زمینه كنجكاوی دانش آموزان را نسبت به مصرف مواد فراهم نكند. به گفته صرامی انتقال این مفاهیم به دانش آموزان باید به گونه‌ای باشد كه نه تنها باعث كنجكاوی برای مصرف مواد در بین دانش آموزان نشود بلكه عدم ارائه دانش كافی به دانش آموزان نیز زمینه ساز شكل گیری اطلاعات غلط در بین دانش آموزان نشود چرا كه دسترسی دانش آموزان به سایت‌های مختلف اینترنتی كه برخی از آنها ترویج دهنده مصرف مواد هستند آسان است و تبلیغات متعددی برای جذب مشتریان در این سایت‌ها انجام می‌شود.



اعتبار دوای درد نیست

اسفندیار اختیاری ، عضو كمیسیون آموزش مجلس نیز در گفت و گو با تهران امروز با اشاره به این نكته كه اعتیاد دانش آموزان یكی از دغدغه‌های نمایندگان مردم است، می‌گوید: اعتیاد دانش آموزان موضوعی اجتماعی و فرهنگی است اما حاشیه‌هایی هم دارد و فقط با اختصاص اعتبار نمی‌شود با آن مقابله كرد بلكه مبارزه با این كار نیازمند یك عزم ملی است.

این عضو كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تاكید می‌كند: علاوه بر توجه به مسائل فرهنگی باید به نارسایی‌ها و مشكلات اجتماعی نیز توجه كرد و آنها را دراولویت كاری قرار داد و به مشكلات اجتماعی نیز باید با دید كلان نگاه كرد تا بتوان راه حلی برای آنها پیدا كرد.

به عقیده وی برای درمان بیماری باید وجود آن بیماری را قبول كرد در غیر این صورت با انكار كردن نمی‌توان به دنبال درمان یك بیماری رفت.



وضعیت اعتیاد در مدارس مناسب نیست

اگر چه مسئولان آموزش و پرورش آمار ارائه شده از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر را قبول ندارند اما تا كنون هیچ آمار دقیقی در خصوص دانش آموزان معتاد ارائه نداده‌اند و فقط در مقابله با آمار 30 هزار نفری دانش آموزان معتاد آمار 2 هزار و 400 نفری از این دانش آموزان را ارائه كرده‌اند كه با آمار ستاد مبارزه با مواد مخدر فاصله زیادی دارد.

تعلل آموزش و پرورش در ارائه آمار دقیق در این خصوص تا جایی پیش رفت كه نمایندگان مجلس از وزارت آموزش و پرورش در خواست كرده‌اند تا گزارشی دقیق از آمار دانش آموزان معتاد به كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ارائه كند چرا كه این وزارتخانه نظر موافقی نسبت به گزارش ستاد مبارزه با مواد مخدر در مورد دانش آموزان معتاد ندارد.

سعید معید فر،‌عضو انجمن جامعه‌شناسی ایران نیز عقیده دارد: آموزش و پرورش باید اجازه دهد در زمینه اعتیاد دانش آموزان تحقیقاتی مفصل انجام شود. فقدان اطلاعات دقیق در خصوص نحوه راه یافتن مواد مخدر به داخل مدارس از مشكلاتی بزرگی است كه باعث شده تا برخی وجود اعتیاد در بین دانش آموزان را تایید و برخی دیگر تکذیب کنند به گونه‌ای که مشخص نیست کدام یک از آن‌ها واقعیت را ‌می‌گوید.

به گفته این استاد دانشگاه مشکل اصلی در این زمینه توقف تحقیقات، مطالعات و آمارگیری در زمینه آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی است و این مسئله باعث شده در برخی مواقع واقعیت به راحتی تکذیب شود این در حالی است که براساس ارزیابی‌های تجربی ‌می‌توان گفت افراد بیشتری نسبت به گذشته درگیر اعتیادشده‌اند.

به عقیده وی همجواری با بزرگسالان معتاد و سکونت در محله‌های مسئله دار از عوامل عمده‌ای هستند که موجب ‌می‌شود کودکان تحت تاثیر مواد مخدر قرار بگیرند.

عضو انجمن جامعه‌شناسی ایران تاکید می‌كند:‌وزارت آموزش و پرورش باید در محیطی ویژه و با برنامه‌ریزی مانع آلوده شدن دانش آموزانی شود که در همجواری با بزرگسالان معتاد و همچنین در محله‌های مسئله دار زندگی ‌می‌کنند. معیدفر کارنامه وزارت آموزش و پرورش در این زمینه را قابل قبول نمی‌داند و می‌گوید:‌مسئولان آموزش و پرورش به هیچ وجه فرصتی را برای واکسینه کردن آن‌ها در مقابل آسیب‌های اجتماعی اختصاص نمی‌دهند. وی تصریح می‌كند:‌بودجه‌های هنگفتی که برای امور تربیتی دانش آموزان در نظر گرفته ‌می‌شود در بسیاری از مواقع برای مقاصدی دیگر مصرف ‌می‌شود نه اینکه دانش آموزان را نسبت به آلوده شدن به مواد مخدر و یا آسیب‌های اجتماعی دیگر واکسینه كند.

این‌ جامعه‌شناس با بیان اینکه وقتی میزان اعتیاد در جامعه در حال افزایش است به طور طبیعی میزان آن در بین نوجوانان و جوانان افزایش می‌یابد، می‌گوید:‌این در حالی است که هیچ تمهیداتی برای جلوگیری از این روند و واکسینه کردن آن‌ها اندیشیده ‌شود به طوری که نوجوانان از انتقال این آلودگی به کودکان دیگر نیز جلوگیری به عمل آید.

وی خاطرنشان می‌كند:‌اگر مسئولان آموزش و پرورش نگران رفتارهای پرخطر دانش آموزان ودرگیر شدن آن‌ها به اعتیاد بودند، نخستین گامی که باید بر‌می‌داشتند، انجام تحقیقات دراین زمینه و تعیین وضعیت موجود بود تا در قدم بعدی مشکلات را رفع کنند.معیدفر می‌گوید:‌ متاسفانه امروز برخی افراد که درگیراعتیاد هستند ازکانال آموزش و پرورش رد شده‌اند؛ برخلاف گذشته که بسیاری از معتادان بی‌سواد یا کم سواد بودند امروز اعتیاد را در بین کسانی ‌می‌بینیم که در همین سال‌ها به مدرسه رفته‌اند.

با وجود تمام تكذیبیه‌هایی كه از سوی آموزش و پروش در این خصوص اعلام می‌شود و آماری كه در مجلس ارائه شده و تا كنون محرمانه باقی مانده آموزش و پرورش می‌تواند به جای برخورد انفعالی و انكار ابتكار عمل را در این خصوص به دست بگیرد. اعلام آمار دانش آموزان معتاد در مدارس نمی‌تواند آسیبی به وجهه آموزش و پرورش وارد كند چرا كه اعتیاد درتمام جوامع وجود دارد و آموزش و پرورش باید بتواند به عنوان متولی اصلی تربیت دانش آموزان، در این حوزه نیز نقش خود را به خوبی ایفا کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha