در شرایطی که کیفیت شیرهای کیسه ای کاهش یافته است و شهروندان برای خرید آن تمایل چندانی ندارند، خبرها از افزایش قیمت آن برای سومین بار پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها حکایت دارد.

زمزمه افزایش قیمت شیر برای سومین بار در سال جاری
سلامت نیوز: در شرایطی که کیفیت شیرهای کیسه ای کاهش یافته است و شهروندان برای خرید آن تمایل چندانی ندارند، خبرها از افزایش قیمت آن برای سومین بار پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها حکایت دارد.چند روزی است که عرضه شیر کیسه ای یا همان شیرهای طرح یارانه ای در مغازه ها کاهش یافته است و مغازه داران ادعا می کنند که شرکت های توزیع کننده این نوع شیر تعداد محدودی پاکت شیر در اختیار آن ها قرار می دهند و از افزایش سهمیه خودداری می کنند.

یکی از مغازه داران خیابان شهید صادقی در گفت و گو با خراسان با بیان این که از هفته گذشته سهمیه شیر وی کاهش یافته است و شرکت توزیع شیر تعداد محدودی جعبه شیر برای فروش در اختیارش قرار می دهد، افزود: شنیده های من حکایت از افزایش قیمت این نوع شیر دارد و به همین دلیل شرکت از افزایش سهمیه خودداری می  کند.
کاهش 35 درصدی مصرف شیر

صادقی با بیان این که در سال جاری برای چندمین بار است که قیمت این ماده پروتئینی افزایش می یابد، اظهار داشت: با آزادسازی قیمت ها و افزایش قیمت شیر مصرف آن حدود ۳۵ درصد نسبت به قبل از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها کاهش یافته است.

وی دلیل عرضه کم شیر کیسه ای را اعلام نکرد اما گفت: شرکت های تولید فرآورده های لبنی از توزیع بیشتر شیر خودداری می کنند و همچون گذشته توزیع انبوه شیر ندارند.

یک شهروند دیگر مشهدی با اشاره به این که علاوه بر مصرف شیر تعدادی شیر را در هفته برای تبدیل آن به ماست خریداری می کنم گفت: مدتی است برای استفاده روزمره شیر هم دچار مشکل شده ایم و فروشگاه ها از عرضه شیر به صورت دلخواه خودداری می کنند.

رحمانیان اضافه کرد: احساس می کنم سومین مرحله تغییر نرخ شیر را در ماه های پایانی سال شاهد خواهیم بود و دست یابی به این ماده پروتئینی سخت تر خواهد شد.وی یادآور شد: کاهش سهمیه شیر توسط کارخانجات شیر انجام می شود و عرضه کنندگان شیر در این راستا نقشی ندارند.مسئول یک فروشگاه عرضه شیر هم خواستار افزایش سهمیه شیر شد و گفت: سهمیه شیر فروشگاه من از روزی ۱۰۰ پاکت به ۵۰ پاکت کاهش یافته است.میری افزود: تقاضا برای خرید شیر به علت فصل سرما، افزایش یافته است و شنیده ها حکایت از آن دارد که مسئولان درصدد افزایش قیمت این ماده پروتئینی هستند.یک شهروند مشهدی که از کمبود شیر ناراضی است هم گفت: یک ماه قبل هر موقع برای خرید به فروشگاه مراجعه می کردم مغازه دار سوال می کرد شیر هم بدهم؟ ولی اکنون هر بار که متقاضی خرید چند پاکت شیر می شوم وی به عناوینی یک یا دو پاکت کسر می کند.این خانم خانه دار اضافه کرد: زمزمه افزایش قیمت این ماده پروتئینی از الان به گوش می رسد و قرار است امسال برای سومین بار شیر گران شود.

کمیته شیر موافقت نکرده است

مدیرکل امور اقتصادی استانداری استان با اشاره به این که کارخانه های شیر از جمله پگاه خواستار افزایش قیمت شیر شده اند ولی کمیته شیر هنوز موافقت نکرده است به خراسان گفت: هر تصمیمی درباره افزایش قیمت را باید کمیته شیر تصویب کند.

مهندس مزاری افزود: تقاضای کارخانه های شیر را به سازمان صنعت، معدن و تجارت ارجاع داده ایم تا نرخ گذاری لازم در کمیته تولیدات انجام شود.وی متذکر شد: البته افزایش قیمت شیر در کمیته ای جداگانه قابل طرح است ولی بعد از بررسی های سازمان صنعت، معدن و تجارت این موضوع در کمیته شیر مطرح می شود.

وی در ادامه عنوان کرد: همه ساله در این روزها به علت سرمای هوا مصرف شیر در خانواده ها افزایش می یابد و از طرفی تولید شیر به علت مشکلاتی که در تأمین علوفه دام ها ایجاد می شود، مشکل تر می شود.وی که به صورت تلفنی با خراسان گفت و گو می کرد، افزود: این مشکل به صورت جدی بررسی و پی گیری می شود و به زودی جلسه کارگروه تولید شیر در استان تشکیل خواهد شد.

گرانی قیمت علوفه و هزینه حمل

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی هم در این باره با اشاره به این که تولید شیر نسبت به مدت مشابه سال قبل به علت هدفمندی یارانه ها و گرانی علوفه کاهش یافته است، به خراسان گفت: البته این کاهش در این حد نیست که کارخانه ها نتوانند نیاز مصرف کنندگان را تأمین کنند.

مهندس حسین صفرپور با بیان این که مشکل کمبود شیر در استان وجود ندارد، افزود: روزانه ۶۰۰ تن شیر به شمال کشور و تهران صادر می شود.

وی متذکر شد: به هر میزان که کارخانه ها نیاز داشته باشند شیر در استان تولید می شود و به هیچ وجه به واردات شیر نیازی نداریم.

وی تصریح کرد: بر خلاف سال های گذشته که شیر روی دست دامدار می ماند امسال دام داران چنین مشکلی ندارند.

وی به گرانی قیمت علوفه دام اشاره کرد و یادآور شد: هزینه حمل هر کیلو جو از بندر به استان ۶۵ تومان است و در حال حاضر قیمت هر کیلو جو به ۵۲۰تومان رسیده است. با این اوصاف افزایش قیمت علوفه به طور قطع بر قیمت شیر اثرگذار است.

وی تصریح کرد: باید از مصرف کننده و تولیدکننده حمایت کنیم و در حال حاضر که قیمت هر پاکت شیر ۶۰۰ تومان است، دامداران در هر پاکت شیر به میزان ۱۵۰تومان متضرر می شوند و سازمان سعی می کند به نوعی این ضرر و زیان را جبران کند.

وی در پاسخ به سوال خراسان که پیش بینی شما درباره قیمت این ماده پروتئینی در روزهای آینده چیست، گفت: درصدد هستیم از آسیای میانه جو وارد کنیم و حدود ۳۰۰هزار تن جو تا یک ماه آینده وارد استان می شود.

مهندس صفرپور اظهار امیدواری کرد، با توجه به بارش های پاییزی وضعیت سال زراعی آینده بهبود پیدا کند و این مشکلات برطرف شود.

هر گونه افزایش قیمت به تصمیم کارگروه شیر بستگی دارد

معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خراسان رضوی هم گفت: بعد از حذف یارانه شیر قیمت گذاری شیر پاستوریزه به کارگروهی تحت عنوان مدیریت زنجیره تولید و توزیع شیر واگذار شد که مسئولیت این کارگروه با استانداری است و سازمان صنعت، معدن و تجارت عضو این کارگروه است.

غفوری مقدم افزود: این کارگروه طی ماه های گذشته دو بار برای شیر پاستوریزه تعیین قیمت و مصوب کرد شیر ۹۰۰ گرمی با 1.5 درصد چربی ۶۰۰ تومان و شیر ۹۰۰ گرمی با 2.5 درصد چربی ۶۵۰ تومان توسط واحدهای تولیدی عرضه شود و این نرخ هنوز تغییری نکرده است.

وی یادآور شد: هر گونه تغییر و افزایش قیمت شیر به تصمیمات این کارگروه بستگی دارد و هر واحد تولیدی که خودسرانه اقدام به افزایش نرخ شیر کند، برابر قانون متخلف محسوب می شود و به مقامات ذی ربط معرفی خواهد شد.

افزایش قیمت شیر در سال جاری

ردیف تاریخ قیمت قبلی قیمت جدید افزایش درصد

۱ ۲۰تیرماه ۳۵۰ ۶۰۰ ۷۱

۲ ۱۱مهرماه ۶۰۰ ۶۵۰ ۸

منبع: روزنامه خراسان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha