سلامت نیوز :تهرانی ها سوم و دهم آذرماه سال گذشته را هیچ وقت از یاد نمی برند. روزهایی كه آلودگی مرگبار، باعث شد تهرانی ها خانه نشین شوند، تولید در كارخانه ها متوقف و زنگ هشدار در حوزه زیست محیطی به صدا در بیاید. اما مانند همیشه بعد از چند ماه اكثر سر و صدا ها خوابید تا در سال 90 روزهای بدتری به لحاظ آلودگی های محیطی در پایتخت ایران رقم بخورد. سالی كه به غیر از 3روز، دیگر هوای پاك نداشت و دیروز هم با ایجاد شرایط وارونگی هوا كمیته اضطرار تشكیل شد تا دوباره در آذرماه دود خفه كننده انواع و اقسام آلاینده به ریه های مردم سرازیر شود.

به گزارش تهران امروز و بر اساس گزارش سازمان هواشناسی میزان آلودگی هوای تهران در سال 90نسبت به 12سال گذشته بی سابقه بوده است. در همین رابطه وحید نوروزی معاون اجرایی سازمان حمل و نقل و ترافیك شهرداری تهران و كارشناس ارشد محیط زیست هم هشدار می دهد كه اگر میزان آلاینده ها در هوای تهران به همین شدت افزایش پیدا كند تهران آلوده ترین سال را در 200سال اخیر تجربه خواهد كرد. او به تهران امروز می گوید: متاسفانه آلودگی هایی كه الان در هوای تهران شناسایی شده اند از نوع سرطانزای مطلق هستند. یعنی در علم به همان اندازه كه ثابت شده است اگر آب بر روی آتش بریزید خاموش می شود به همان اندازه ثابت شده است كه این آلاینده ها در شكل گیری انواع سرطان ها تاثیر دارد. در حقیقت آلاینده هایی مثل «آزبست» و «بنزن» دو آلاینده ای هستند كه ما اخیرا رونمایی كردیم و متاسفانه به میزان بسیار زیادی هم در هوای تهران وجود دارد.

او درباره اینكه چطور می شود هوای تهران بعد از چند روز تجربه پاك بودن دوباره به این شدت آلوده می شود می گوید: اگر برمبنای سالیانه بخواهیم قضاوت كنیم باید بگویم كه در طول سال تقریبا در تمام 365روز هوای تهران ناسالم است و این واقعیتی است كه الان باید همه بدانند. چون تهران واقعا شرایط خوبی بر اساس تنفس ندارد. حالا اینكه چرا به این زودی هوا آلوده می شود به این خاطر است كه میزان آزبست در هوای تهران 500برابر شهرهای پیشرفته دنیا و میزان بنزن هوای پیرامون جایگاههای بنزین 438برابر حد استاندارد است. حالا به اینها تعداد زیادی خودروی فرسوده كه با سوخت نامناسب به همراه

موتور سیكلت های بی كیفیتی كه در تمام مدت روز در سطح تهران تردد می كنند را هم اضافه كنید و ببینید كه شهروندان در چه شرایط زیستی وحشتناكی زندگی می كنند.

او ادامه می دهد: متاسفانه شهروندان تهرانی با این وضع آلودگی هوا دچار مرگ تدریجی می شوند چون آسیبی كه آلودگی هوا می رساند مثل گلوله نیست كه كسی بخورد و فرد سریع كشته شود.یا مثل كشته شدن روح الله داداشی نیست كه قویترین مرد ایران را یك جوان 17ساله بكشد و از فردایش همه مسئولین امنیتی نگران امنیت اجتماعی و حمل سلاح سرد و... شوند. آلودگی هوا خورد خورد به جان مردم می افتد و آنها را از بین می برد.

این كارشناس ارشد محیط زیست تنها راهكار شهرداری تهران را برای كاهش آلودگی هوا توسعه حمل و نقل عمومی می داند و توضیح می دهد: توسعه حمل و نقل عمومی تنها راهكار و مدرن ترین راه برای كاهش آلودگی هواست. ولی در عوض دولت با تمام وجوددر مقابل این توسعه ایستاده است و مخالفت و كارشكنی می كند. الان اتوبوس های بی آر تی كه در تهران هست 100درصد اش را شهرداری با پول همین مردم خریده است. چون شهرداری تهران و شخص دكتر قالیباف به این اعتقاد دارند كه تنها راه كاهش آلودگی هوا در تهران افزایش سیستم حمل و نقل عمومی از قبیل مترو، بی. آر. تی و فرهنگ سازی برای سفرهای پاك مانند فرهنگ دوچرخه سواری است.

او از نقش رسانه ها در آگاه سازی مردم در خصوص آلودگی هوای تهران قدردانی می كند و می گوید: رسانه ها در چند سال اخیر بی نظیر بوده اند. رسانه ها كه اگر نبودند الان ما داخل اگزوزها زندگی می كردیم. من

به خاطر تلاش های روشنگرانه رسانه ها دست آنها را می بوسم، ولی مشكل اینجاست آن كسی كه در حل مشكل آلودگی هوا باید بسم الله اول را بگوید خودش را به ناشنوایی زده است.



دوشنبه زنگ هشدار آلودگی هوا به صدا در خواهد آمد

مدیرعامل شرکت کنترل کیفی هوای تهران هم به تهران امروز خبر

می دهد كه آلودگی هوای تهران به شرایط پایدار رسید و شاخص آلاینده‌ای نیز افزایش یافت.

یوسف رشیدی می گوید: هم اکنون تهران در شرایط پایداری هواست و از این رو شاخص آلودگی هوا بالاست.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران همچنین تصریح می كند: در شرایط کنونی نمی توانیم کار خاصی را در ارتباط با وضعیت آلودگی هوا انجام دهیم بلکه می توانیم بحث نظارت و کنترل را بیشتر کنیم.

رشیدی اظهار داشت: در حال حاضر به دلیل قرار گرفتن شاخص ذرات معلق کمتر از دو نیم میکرون روی عدد 140، هوای تهران در شرایط ناسالم قرار دارد و بیماران قلبی، ریوی، خردسالان و سالخوردگان بایستی از قرار گرفتن در این شرایط خودداری کنند.

وی افزود: گروههای دیگر هم برای جلوگیری از انباشت بیشتر آلاینده ها بهتر است تنها در صورت داشتن کار ضروری از منزل خارج شوند و

حتی الامکان از خودروی شخصی استفاده نکنند.

او می گوید: روز دوشنبه هم زنگ هشدار آلودگی هوای تهران با حضور كارشناسان این حوزه و رسانه های مختلف در سالن ایران زمین شهرداری تهران به صدا در خواهد آمد و همگی ما به مسئولان گوشزد خواهیم كرد كه«تنفس در هوای پاك حق تمامی شهروندان است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha