هرساله با سرد شدن ناگهانی هوا، آنفلوانزا در كشور شایع شده و هزاران نفر را مبتلا می‌كند. آنفلوانزا یكی از بیماری‌های شایع در نیمه دوم سال و خصوصا از آذرماه به بعد است و با غافلگیری دمای هوا، موج ابتلا به آن گسترش پیدا می‌كند و هزینه‌های بسیاری را برای جامعه و نیز خطراتی به ویژه برای گروه‌های آسیب‏پذیر به همراه دارد.

سلامت نیوز :هرساله با سرد شدن ناگهانی هوا، آنفلوانزا در كشور شایع شده و هزاران نفر را مبتلا می‌كند. آنفلوانزا یكی از بیماری‌های شایع در نیمه دوم سال و خصوصا از آذرماه به بعد است و با غافلگیری دمای هوا، موج ابتلا به آن گسترش پیدا می‌كند و هزینه‌های بسیاری را برای جامعه و نیز خطراتی به ویژه برای گروه‌های آسیب‏پذیر به همراه دارد. سازمان بهداشت جهانی گفته است كه سه گونه جهش‏یافته آنفلوانزا وجود دارد كه در كل دنیا در حال گردش است. این خبر، ناگوار و نگران‏كننده است. طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، میزان بروز آنفلوانزا از پنج تا 30درصد جمعیت است و در كودكان در فصل آنفلوانزا تا 42درصد افزایش می‏یابد. این آرزوی دیرینه بشر است كه در فصل سرما از عوارض ناخوشایند آنفلوانزا در امان باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شرق در واقع یك هفته به صورت شبانه‏روزی با تب و لرز و سرفه‌های خشك و دردهای عضلانی و ضعف، خستگی و كوفتگی و دست و پنجه نرم كردن، برای هیچ یك از ما خوشایند نیست، چراكه این موضوع علاوه بر صدمات بهداشتی آن و فارغ از تحمیل بار مالی به خانواده سبب می‌شود تمامی برنامه هفتگی خانواده دستخوش تغییرات شود. درواقع در یك نگاه اجمالی باید بگوییم آنفلوانزا شایع‏ترین بیماری ویروسی فصل سرماست كه دستگاه تنفسی را درگیـر می‌كند و به‌شدت مسری است. ویروس آنفلوانزا ممكن است 90 بار كوچك‏تر از یك گلبول قرمز خون انسان باشد. این ویروس بسیار كوچك است و به زحمت می‌توان آن را دید. اما همین ویروس كوچك می‌تواند در یك سال به اندازه نیمی از مرگ‏ومیرهای ناشی از تصادف‌های رانندگی، باعث مرگ انسان‌ها شود. ویروس‌های آنفلوانزا در هر سال دچار جهش‌های ژنتیكی می‌شوند و در‌نتیجه سیستم‌های دفاعی قبلی را كم‏تاثیر می‌كند.

 اما پیشرفت‏های اخیر در صنعت داروسازی، كشف‌های شگفت‏انگیزی را در علم پزشكی در این زمینه در پی داشته است كه نتیجه عملی آن برای مردم، تحقق رویای دیرین مقابله با آنفلوانزا بوده است. در‌حقیقت دستیابی به واكسنی كه تا 80‌درصد موارد از این بیماری و عوارض آن جلوگیری می‌كند، یكی از بزرگ‌ترین دستاوردهای بشر در این حوزه محسوب می‌شود. واكسن آنفلوانزا برای تمام كشورهای دنیا كاربرد دارد. این واكسن طوری ساخته شده كه برای درمان این بیماری در تمام دنیا قابل استفاده است. سوش بیماری آنفلوانزا در كشور ما با سایر كشورهای جهان تفاوتی ندارد و تقریبا در همه جای دنیا یكسان است و در تهیه واكسن آنفلوانزا از سوش‏های شایع استفاده می‌كنند كه بیشتر بیماری‏های آنفلوانزا در جهان را پوشش می‌دهد.

نشانه‌های آنفلوانزا چیست
آنفلوانزا با تب، سرفه، احساس سردی همراه با لرز، كوفتگی و درد در بدن، سردرد و خستگی همراه است. این نشانه‌ها به طور معمول سه تا چهار روز ادامه دارد و پس از آن ممكن است بیمار یك هفته دیگر یا بیشتر، سرفه‌های خشك، آبریزش بینی و گلودرد داشته باشد. بسیاری از مردم در تشخیص آنفلوانزا و سرماخوردگی دچار اشتباه می‌شوند. با اینكه این دو بیماری دارای تشابهاتی هستند، اما تفاوت‌های بارزی هم دارند. آنفلوانزا برعكس سرماخوردگی ناگهانی شروع شده و حدود یك هفته طول می‌كشد و سپس بهبود می‏یابد. گاهی به دنبال ابتلا به آنفلوانزا، عارضه‏ای به نام ذات‏الریه یا همان عفونت ریه‌ها پیش می‏آید كه این بیماری در اثر همان ویروس یا به دنبال ضعف سیستم ایمنی بدن، توسط عوامل میكروبی دیگر ایجاد می‌شود. افرادی كه دچار بیماری‏های مزمن قلبی-عروقی و ریوی باشند، بیشتر در معرض این عارضه قرار می‏گیرند. بیماری سرماخوردگی
به‌آسانی قابل درمان است و در بدترین حالت امكان دارد به عفونت ثانویه باكتریایی منجر شود كه آن هم با مصرف آنتی‏بیوتیك قابل درمان است. ولی آنفلوانزا بیماری خطرناكی است كه
هر‌ساله جان تعدادی از مردم را می‏گیرد. سرماخوردگی معمولا با گلودرد همراه با عطسه، آبریزش یا گرفتگی بینی شروع می‌شود. تب یكی از علایم معمول سرماخوردگی معمولی نیست. سردرد یا دردهای عضلانی هم رابطه مستقیمی با سرماخوردگی ندارند، در صورتی كه در آنفلوانزا این‌گونه نیست.

چه كسانی در معرض آنفلوانزا هستند
در‌حقیقت همه افراد در معرض این بیماری هستند و توصیه سازمان بهداشت جهانی مقابله با این بیماری را برای تمامی افراد بالای شش ماه جدی می‌داند.

1- هر آنچه سبب تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شود، از سوءتغذیه گرفته تا خستگی و فشار كاری و استرس، از وجود بیماری‏های مزمن از قبیل بیماری مزمن قلبی، ریوی، كلیوی، دیابت و آسم گرفته تا بارداری و كهنسالی؛ امكان ابتلا به این بیماری را در فرد افزایش می‌دهد. كودكان مستعد آلرژی، آسم، بیماری‏های قلبی، مرض قند، كودكان مبتلا به عفونت‏های مكرر و كسانی كه داروهای تضعیف‏كننده مصرف می‌كنند یا كودكانی كه مجبور هستند مدت طولانی آسپرین استفاده كنند، همگی در معرض این بیماری قرار دارند.

2- هر آنچه سبب تسهیل انتقال ویروس شود؛ از محیط‌های بسته با تهویه نامناسب گرفته تا مكان‌های شلوغ مانند وسایل حمل‏ونقل عمومی، از كامپیوتر و گوشی موبایل گرفته تا خودكار و كاغذ. كودكانی كه در مهدكودك و در تماس با دیگر كودكان هستند، افرادی كه در خانه سالمندان زندگی می‌كنند، كاركنان مراكز بهداشتی و درمانی همگی، به دلیل تردد در مراكزی كه احتمال وجود ویروس در آن شدیدتر است، در معرض این بیماری قرار دارند.

براساس نظر سازمان بهداشت جهانی، واكسن‏های آنفلوانزا برای گروه‌های ذیل توصیه می‌شود:

1- اهالی منزل و مراقبان خارج از منزل نوزادان صفر تا 59 ماهه
2- افراد 50 ساله و مسن‏تر
3- ساكنان مراكز ارایه‏كننده مراقبت بلندمدت به افراد دارای بیماری‏های مزمن
4- افراد دارای مشكلات بلندمدت سلامت؛ مانند بیماری قلبی، كلیوی، ریوی، دیابت، آسم، كم‏خونی و سایر اختلالات خونی
5- افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف
6- زنان باردار بیش از سه ماه در خلال فصل آنفلوانزا
7- پزشكان، پرستاران، اعضای خانواده و سایر افرادی كه در تماس نزدیك با افراد در معرض خطر جدی آنفلوانزا هستند
8- افراد ساكن خوابگاه‌ها یا سایر اماكن پرجمعیت به منظور جلوگیری از شیوع بیماری
9- هر فرد دیگری كه خواهان كاهش احتمال ابتلا به آنفلوانزاست.

هنگام ابتلا به آنفلوانزا چه كنیم
افرادی كه به آنفلوانزا مبتلا می‌شوند، فورا علایم را تجربه نمی‌كنند. بنابراین آنها می‌توانند بیماری را به دیگران منتقل كنند، بدون اینكه بدانند بیمار هستند. در‌واقع، ناتوانی ظاهری علم برای متوقف كردن شیوع آنفلوانزا تا اندازه‏ای به این دلیل است كه میزبان مبتلا می‌تواند قطرات آلوده را قبل از شروع علایم تولید كند و به این صورت در چرخه شیوع آنفلوانزا قرار گیرد. فارغ از دورانی كه فرد هنوز اطلاعی از بیماری خود ندارد، باید گفت به محض مشاهده نشانه‌های آنفلوانزا رعایت نكات بهداشت فردی از سوی بیماران، از جمله استفاده از وسایل و ظروف جداگانه، استفاده از دستمال كاغذی هنگام عطسه و سرفه، اجتناب از حضور در اماكن عمومی و شست‏وشوی مداوم دست‌ها، مهم‌ترین وظیفه مبتلایان به آنفلوانزا در قبال سلامت اطرافیان و جامعه است. یكی دیگر از مواردی كه سبب انتقال بیماری به دیگران می‌شود، در اختیار قرار دادن وسایل شخصی از قبیل گوشی موبایل و همچنین كامپیوتر است. معمولا افراد دیگر تقاضا می‌كنند این‌گونه وسایل به صورت امانت برای بهره‏برداری كوتاه‏مدت در اختیار آنها قرار گیرد و اظهار این موضوع كه دارنده مبتلا به آنفلوانزاست ممكن است در جلوگیری از شیوع بیماری موثر باشد.

بهترین زمان برای پیشگیری
به طور كلی هركسی كه می‌خواهد احتمال ابتلایش به آنفلوانزا را كاهش دهد، باید واكسینه شود. شما با واكسینه شدن سالانه علیه ویروس آنفلوانزا می‌توانید از این بیماری پیشگیری كنید. فقط باید دقت داشته باشید كه نباید از واكسن‏های سال‌های قبل به منظور ایمن‏سازی در سال جدید استفاده شود. مسلما هنوز زمان زیادی از فصل سرما باقی مانده است و ویروس آنفلوانزا فرصت كافی برای بیماری‏زایی در اختیار دارد.

چه كسانی نباید واكسینه شوند
1- افرادی كه حساسیت شدیدی به تخم‏مرغ دارند.
2- افرادی كه قبلا واكنش و حساسیت شدیدی به واكسن آنفلوانزا داشته‏اند.
3- نوزادان كمتر از شش‌ماه
4- افرادی كه بیماری شدید یا معمولی همراه با تب دارند، باید تا كم شدن علایم بیماری صبر كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha