یکشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۴
کد خبر: 37824
سلامت نیوز :همه ما هرازگاهی دچار سرماخودگی می‌شویم، درحقیقت شاید نیمی از بیماری‏های كوتاه‏مدت را سرماخوردگی یا
نوع دیگری از بیماری تنفسی ویروسی مثل خروسك، فارنژیت (التهاب حلق) لارنژیت (التهاب حنجره) یا برونشیت (التهاب نایژه‌ها) تشكیل می‌دهد. سرماخوردگی‏ها در دوران كودكی بسیار شایع‏تر است. كودكان معمولا اولین سرماخوردگی را در سال اول زندگی تجربه می‌كنند و تا حدود شش سالگی یعنی تا زمانی كه سیستم ایمنی آنها تكامل یابد، نسبت به این بیماری آسیب‏پذیر باقی می‏مانند. بزرگسالان آسیب‏پذیری كمتری نسبت به سرماخوردگی دارند، اما آمار حكایت از آن دارد كه به طور متوسط هر فرد، سالی سه تا چهار بار سرما می‏خورد.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شرق سرماخوردگی‏ها توسط ویروس‌ها ایجاد می‌شود. بیش از 200 نوع مختلف یا گونه ویروس می‌تواند باعث بیماری تنفسی شود. از جمله این ویروس‌ها می‌توان به رینوویروس‌ها اشاره كرد. این گروه، بیش از سایر ویروس‌ها با آنچه معمولا سرماخوردگی معمولی یا زكام نامیده می‌شود و عمدتا بینی و گلو را درگیر می‌كند، ارتباط دارد. سرماخورگی‏ها عمدتا به دو روش منتقل می‌شود. اولین و موثرترین راه انتقال، تماس مستقیم با ترشحات عفونی است. دست دادن با شخصی كه با دستش بینی‏اش را پاك كرده یا درون دستش سرفه كرده، راه شایع گرفتن ویروس سرماخوردگی از این شخص بیمار است. راه دوم، عطسه یا سرفه بدون گرفتن دستمال جلوی صورت است.

چنین كاری با پخش ویروس در فضای اتاق، باعث می‌شود افرادی كه از این هوا استنشاق می‌كنند، به این ویروس‌ها آلوده و مبتلا شوند اما احتمال انتقال ویروس به این شكل كمتر است. باورهای عامیانه و عقل جمعی در مورد ابتلا به سرماخوردگی فراوان هستند: اگر زیر باران خیس شوید یا با موهای خیس بیرون بروید بدون شك سرما می‏خورید. اگر باد سرد به شما بخورد، می‏چایید. خستگی و كسر خواب می‌تواند باعث سرماخوردگی شود. اما در بررسی‌های بالینی ثابت نشده كه این موارد بتواند خطر ابتلا به سرماخوردگی را افزایش دهد. با این حال سرماخوردگی یك الگوی فصلی دارد. آمار سرماخوردگی در فصل پاییز، زمستان و بهار بیشتر از تابستان است.
علایم و نشانه‌ها
علایم و نشانه‌های كلی یك سرماخوردگی عبارتند از: احتقان بینی و سر، سرفه، عطسه، گرفتگی صدا و آب‌ریزش از چشم. از آنجا كه ویروس‌های بسیار متنوعی باعث سرماخوردگی می‌شوند، نشانه‌ها هم ممكن است متغیر باشد. نشانه‌ها معمولا طی یك الی دو روز بعد از تماس ظاهر می‌شود و ممكن است اولین سیگنال‏های آن خارش گلو یا گلودرد، افزایش احتقان بینی و درد خفیف و مبهم در بدن یا سر باشند. آب‌ریزش از بینی، اغلب نخستین علامت مهم سرماخوردگی است. بعد از مدتی ترشحات بینی غلیظ‏تر شده و به رنگ سبز مایل به زرد درمی‏آیند. به طور معمول افراد سالم برای درمان سرماخوردگی، لازم نیست به پزشك مراجعه كنند اما اگر سرماخوردگی بیش از دو هفته طول كشید، برای حصول اطمینان از اینكه عفونت باكتریایی ثانویه‏ای در ریه‌ها، حنجره، نایژه‌ها، سینوس‏ها یا گوش ایجاد نشده باشد، به پزشك مراجعه كنید. اگر سابقه هر‌كدام از این عفونت‏ها را دارید بی‏درنگ با پزشك مشورت كنید.
سرماخوردگی تا چه حد جدی است
سرماخوردگی‏ها، بیماری‏های مزاحمی هستند كه اكثرا باید فقط منتظر ماند تا شرشان را كم كنند. گهگاه ممكن است یك عفونت باكتریایی ثانویه در دستگاه تنفس به دنبال سرماخوردگی ایجاد شود و درمان را الزامی كند.
درمان
از آنجا كه سرماخوردگی یك عفونت ویروسی است، آنتی‏بیوتیك هیچ فایده‏ای ندارد. آنتی‏بیوتیك عمدتا روی عفونت‏های باكتریایی موثر است. سرماخوردگی معمولا سه الی چهار روز طول می‏كشد اما ممكن است 10 الی 14 روز هم به طول انجامد، بنابراین درمان سرماخوردگی تا حدود زیادی به صبر و حوصله نیاز دارد. برخی اقدامات می‌تواند به بهبودی شما از سرماخوردگی كمك كند. می‌توانید استراحت كنید. ماندن در خانه به پیشگیری از ابتلای دیگران كمك می‌كند. در یك اتاق گرم (نه داغ) با هوای مرطوب (توسط دستگاه تهویه یا بخور) استراحت كنید. برای رقیق كردن مخاط، آب فراوان بنوشید. بزرگسالان می‌توانند برای رفع كسالت و درد از آسپرین استفاده كنند. كودكان بهتر است به جای آسپرین از استامینوفن (تیلنول یا انواع دیگر) استفاده كنند. آب‏نبات‏های حاوی روی را اغلب به عنوان داروی سرماخوردگی مطرح می‌كنند، اما تا این لحظه هیچ مدركی دال بر موثر بودن در سرماخوردگی به دست نیامده است. اگر هم می‌خواهید از روی استفاده كنید آن را در عرض 24 ساعت پس از شروع نشانه‌ها مصرف كنید تا بلكه مفید واقع شود. كودكان، زنان حامله و افراد مبتلا به بیماری‏های مزمن باید از مصرف روی اجتناب كنند مگر آنكه بی‏خطر بودن مصرف آن به تایید رسیده باشد. آب‏نبات‏های روی در برخی افراد باعث تهوع می‌شود. درمان‏های غیراستاندارد سرماخوردگی، داروهای ضداحتقان و شربت‏های ضدسرفه می‌تواند به رفع برخی از نشانه‌ها كمك كند اما این محصولات باعث معالجه سرماخوردگی یا بهبودی سریع‌تر آن نمی‌شود. مواظب باشید در بچه‌های كم سن و سال از قطره‌ها یا اسپری‌های بینی استفاده نكنید به جز قطره‌های آب‏نمك یا اصطلاحا سالین. غرغره با آب‏نمك گرم، چند بار در روز می‌تواند به رفع گلودرد كمك كند، بی‏حس‏كننده‌های موضعی بدون نسخه هم به رفع ناراحتی گلو كمك می‌كند. مكیدن یك آب‏نبات سفت به حفظ نرمی و خشك نشدن گلو كمك می‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha