یکشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۸
کد خبر: 37826
سلامت نیوز :در یك پژوهش جدید تصویربرداری از مغز كه توسط محققان دانشگاه ییل انجام ‏شد، مشخص شد افرادی كه به صورت منظم به مدیتیشن می‏پردازند، چگونه می‌توانند آن نواحی مغز را كه با رویاهای روزانه، اضطراب، اسكیزوفرنی و دیگر اختلالات روانی ارتباط دارد، مخفی كنند. مغز افرادی كه مدیتیشن می‌كنند، فعالیت كمتری را در این نواحی انجام می‌دهد كه به آن «شبكه مخفی (غایب)» می‏گویند. این شبكه با تفكر مركزی شخص مرتبط است. محققان حدس می‏زنند افرادی كه مدیتیشن می‌كنند، از طریق پایش و مهار كردن یا بیرون كردن تفكرات شخصی، ناحیه جدید «مخفی یا غایب» را ایجاد می‌كنند.

به نوشته روزنامه شرق مدیتیشن می‌تواند در حل بسیاری از مشكلات سلامتی و بهداشتی، از ترك سیگار گرفته تا مبارزه با سرطان و حتی مقابله با پسوریازیس كمك كند. محققان در این پژوهش بیشتر مكانیسم‏های عصبی درگیر را بررسی كردند. محققان دانشگاه ییل به سرپرستی دكتر «جودسون برویر» در این پژوهش هم از اسكن‏های ام.آر.‌ای مغز افرادی كه مدیتیشن (به سه روش) انجام می‌دادند و هم آنهایی كه مدیتیشن نمی‌كردند، استفاده كردند.

 آنها دریافتند كسانی كه تجربه مدیتیشن داشتند، بدون توجه به نوع مدیتیشنی كه انجام داده بودند، می‌توانستند شبكه مخفی (غایب) را به كار بیندازند كه در ارتباط با كاهش توجه و اختلالاتی مانند اشكال در توجه و اختلالات هایپراكتیویتی (ADHD) و اضطراب است. این بخش از مغز از بخش داخلی پره‏فرونتال و خلفی كورتكس سینگولیت (نواری) تشكیل شده است. علاوه بر این، این بخش با تجمع پلاك‏های بتاآمیلویید در بیماری آلزایمر نیز مرتبط است. محققان همچنین دریافتند وقتی كه شبكه مخفی در مدیتیشن‏كنندگان فعال می‌شود، همزمان بخش‌هایی از مغز نیز كه با كنترل ادراك فرد مرتبط است، فعال می‌شود.

این موضوع در افرادی كه مدیتیشن نمی‌كنند، دیده نمی‌شود. اسكن‏های ام.آر‏.‌ای نشان دادند مغز افرادی كه مدیتیشن انجام می‌كنند، هم در هنگام مدیتیشن و هم به هنگام استراحت فعالیت یكسانی دارد. بنابراین محققان نتیجه گرفتند كه شاید تجربه مدیتیشن یك بخش مخفی (غایب) را توسعه می‌دهد. هزاران سال است كه مدیتیشن بخش مركزی و اصلی تفكر فیلسوفانه و ژرف‏اندیشانه است و در تفكر به افراد كمك بسیاری می‌كند. دكتر برویر می‌گوید: «بررسی‌های ما نشان داد كه مدیتیشن در افزایش شادمانی افراد بسیار تاثیر دارد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha