سلامت نیوز: کفش‌ها و دستگاه‌های ورزشی غیر استاندارد که تحت تبلیغات وسیع ماهواره‌ای استفاده از آ‌ن‌ها رو به افزایش است، ممکن است بیماری‌های مختلف اسکلتی و عضلانی را تشدید کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برنا،  سید احمد رییس السادات دبیرانجمن طب فیزیکی و توانبخشی ایران اظهار داشت: استفاده از کفش‌های ورزشی که ادعا می‌شود سبب افزایش قد می‌شوند و همچنین کفش‌ها با پاشنه‌های نامرئی که در داخل کفش جا سازی شده اند ممکن است ابتلا به کمردرد و درد زانوها را افزایش دهند.

وی اظهار داشت: این کفش‌ها با ایجاد اختلال در زنجیره طبیعی بیومکانیکی موجب عدم توازن نیروهای وارد شده بر مفاصل مچ پا، زانوها، لگن و نهایتا" کمر می‌شوند و تناسب قدرت و انعطاف پذیری عضلات پیرامون آن‌ها را بر هم‌ می‌زنند.
 
دبیر پانزدهمین کنگره سراسری سالیانه طب فیزیکی و توانبخشی ایران ادامه داد: برای انتخاب کفش طبی حتما" با پزشک خود مشورت کنید. یک کفش و کفی طبی مناسب برای مبتلایان به خار پاشنه ممکن است برای فردی که مبتلا به آرتروز زانو است مناسب نباشد.

رییس السادات تصریح کرد: دستگاه‌های ورزشی مانند توتال کور و ابراکت و... نیز برای بسیاری از بیماران از جمله افراد چاق و مبتلایان به پوکی استخوان مضر است. این دستگاه‌ها ممکن است در افراد دچار پوکی استخوان باعث ایجاد شکستگی مهره‌های ستون فقرات شود و حتی افراد سالم را نیز دچار دردهای مکانیکی پشت و کمر کنند.

وی در پایان اظهار داشت: کفش‌های طبی، نوع ورزش و وسیله ورزشی مورد استفاده باید مانند دارو متناسب با بیماری و شرایط فیزیکی بیماران توسط پزشک یا درمان‌گر با تجربه تجویز شوند. در تجویز ورزش نیز علاوه بر نوع ورزش، مدت، شدت، تعداد و فواصل جلسات و میزان افزایش شدت و احتیاطات لازم به هنگام اجرای آن‌ها دقیقا" مانند نوع و دوز دارو و فواصل مصرف و ملاحظات حین مصرف آن‌ها باید مشخص و معین باشد.

گفتنی است؛ پانزدهمین کنگره سراسری سالیانه طب فیزیکی و توانبخشی ایران طی روزهای 23 الی25 آذر ماه سال جاری در سالن ابن سینای دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha