دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 3784

در كشور سوئد، وزن دختر بچه‌های 4 ساله طی چند سال اخیر حدود 6 برابر شده و آنها در تهدید خطر چاقی مفرط قرار دارند

در حالی كه مدتی است خبرگزاری‌ها و روزنامه‌های سراسر دنیا در مورد كاهش وزن دختران جوان و ابتلا به بیماری‌های عصبی و روحی خبر می‌دهند وزارت بهداشت سوئد آمار جالبی را از كشورش منتشر كرده است.

 در میان اخباری كه از رسانه‌های غربی و به خصوص سوئد به گوش می‌رسد، رشد روز افزون وزن كودكان سوئدی بسیار هشدار برانگیز است. اخبار رسیده حاكی از آن است كه این افزایش وزن در دوران كودكی كه اكثراً در میان دخترها دیده می‌شود به شدت رایج شده و در واقع تبدیل به همه‌گیری شده است.

 تحقیق محققان دانشگاه آپسالا نشان می‌دهد كه در كشور سوئد، وزن دختر بچه‌های 4 ساله طی چند سال اخیر حدود 6 برابر شده و آنها در تهدید خطر چاقی مفرط قرار دارند كه این افزایش ناگهانی طی 20سال گذشته بی سابقه بوده است.

با منتشر شدن این آمار دانشمندان بسیاری در این كشور در مورد این مشكل اظهار نظر كرده‌اند كه اكثر آنان تغییرات عادات غذایی و افزایش مصرف چربی‌ها و قندها را در دختر بچه‌ها مهمترین عامل عنوان كرده‌اند، گرچه هنوز این علت به طور قطعی به اثبات نرسیده است. توجیه دیگری نیز كه در این مورد عنوان می‌شود آن است كه از آنجایی كه به طور غریزی فعالیت پسر بچه‌ها بیشتر از دخترهاست، بنابراین افزایش وزن در آنها كمتر دیده می‌شود، اما با این حال توجیهی برای رشد ناگهانی و بسیار نگران كننده وزن در میان دختربچه‌های سوئدی كه به شدت چاق شده‌اند، پیدا نشده است.گرچه این تحقیق تنها در منطقه‌ای از سوئد اجرا شده است اما به نظر می‌رسد كه اوضاع در دیگر نقاط این كشور نیز به همین شكل باشد و چاقی دخترها به شكل نگران كننده‌ای در تمام كشور گسترده شده باشد.

جالب این جاست كه تاریخچه سلامت در سوئد نشان می‌دهد كه در سال 1980 مردم این كشور جزو لاغرترین افراد در كشورهای اروپایی بوده‌اند اما در سالهای اخیر میزان چاقی در آنها به بیشتر از دو برابر رسیده گرچه هنوز هم خانمها نسبت به آقایان اضافه وزن كمتری دارند.

این تحقیق همچنین نشان می‌دهد كه اوضاع در دیگر كشورهای اروپایی به این شكل نیست و در آنها میزان چاقی در میان دختر بچه‌ها و پسر بچه‌ها یكسان است و در ضمن معمولاً از چاقی بسیار مفرط رنج نمی‌برند و در میان افراد به سن بلوغ رسیده نیز خانم‌ها از اضافه وزن كمتری نسبت به آقایان برخوردارند.

 در میان كشورهای عضو اتحادیه اروپا، آلمان و یونان و جمهوری چك بیشترین تعداد در اضافه وزن را در میان هر دو جنسیت از آن خود كرده‌اند و سوئد در میانه لیست قرار دارد.

در حال حاضر گروهی از افراد خبره و كارشناسان تغذیه در این زمینه تحقیقات و بررسی‌های خود را آغاز كرده و در مورد علل چاقی بیش از حد دختر بچه‌ها نسبت به پسران جستجو می‌كنند و امیدوارند كه بتوانند دلیل منطقی برای آن پیدا كرده و از این افزایش وزن بسیار خطرناك والدین را آگاه سازند. به نظر نمی‌رسد كه اضافه وزن در آینده برای پسرها به اندازه دخترها رنج‌آور باشد و به همین خاطر از هم اكنون باید در مورد این افزایش چربی‌ها در دختران هشدار داده شود.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha