سلامت نیوز : از آنجا كه قانون مشخصی برای برخورد با تبلیغات ماهواره‌ای و اینترنتی و مكمل‌های دارویی كه علاوه بر اقتصاد، سلامت افراد را هم به خطر می‌اندازد، وجود ندارد، لذا پیشنهادی به مجلس برای برخورد با تبلیغات ماهواره‌ای و اینترنتی غیرمجاز ارائه شده است.
دكتر محمدرضا شانه‌ساز، معاون داروی سازمان غذا و دارو در گفت‌وگو با ایران با بیان این مطلب گفت: پیشنهاد برخورد با تبلیغات دارویی غیرمجاز در ماهواره و اینترنت به كمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ارائه شده و همچنین همكاری‌های زیادی با وزارت ارشاد صورت گرفته و در ماده واحده‌ای تأكید شده است كه با تبلیغات غیرمجاز به هر روشی در اینترنت و ماهواره برخورد خواهد شد.
وی با تأكید بر این كه از این پس مجازات‌های سنگینی برای محدود كردن فعالیت شركت‌های عرضه‌كننده داروهای غیرمجاز از طریق ماهواره و اینترنت صورت گرفته است، تصریح كرد: البته از زمان نصب برچسب اصالت روی داروها، قاچاق دارو كاهش یافته است و حتی كارشناسان بازرسی در مراجعه و كشف مكمل‌ها گزارش می‌كنند كه قاچاق مكمل‌های دارویی 50 درصد كاهش یافته است.
به گفته شانه‌ساز، هم اكنون و از زمان نصب برچسب اصالت جلوی قاچاق داروهای مكملی چون ففول، فارماتون، آیرونوم، سون‌سیز، ویاگرا، پلاویكس، امگا3، سنتروم، تریپل فلكس، ویتامین‌E و پماد الیز گرفته شده است.
وی با اعلام این كه یك هزار و 665 قلم شكل دارویی و مكمل تاكنون برچسب اصالت دریافت كرده‌اند، گفت: البته هم‌اكنون امكان عملیاتی كردن طرح برچسب اصالت داروها به شكل گسترده عملیاتی نشده و فقط سه شركت دارویی تأییدیه انجام و نصب برچسب اصالت داروها را دریافت كرده‌اند.
معاون داروی سازمان غذا و دارو با بیان این كه مقرر شده بود با هماهنگی سندیكای تولیدكننده‌‌ها و واردكننده‌های دارو، شركت‌ها رأساً مسئولیت نصب هولوگرام روی داروها را برعهده بگیرند، اظهار كرد: از آنجا كه این كار هزینه‌بر بود، لذا همه شركت‌ها نتوانستند آن را اجرایی كنند و هم‌اكنون سه شركت بخش زیادی از داروها و بویژه مكمل‌های وارداتی را مشمول هولوگرام كرده‌اند.
وی گفت: در حال حاضر بخش زیادی از داروها و مكمل‌های دارویی، همه داروهای دارای قیمت بالاتر از 20 هزارتومان و داروهایی كه در فهرست قاچاق و تقلبی هستند را در شمول دریافت برچسب اصالت قرار داده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha