یکشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۸
کد خبر: 37846
سلامت نیوز: كارشناس اداره سلامت روان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: تشویق و پاداش دادن به كودك موجب ایجاد فضای مثبت در خانواده می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، شهناز باشتی كارشناس اداره سلامت روان وزارت بهداشت اظهار داشت: پاداش دادن به كودک یعنی كودک مطمئن شود كدام كارش مورد تأكید والدین است و پاداش دادن نباید جایگزین توجه كردن شود. والدین باید رفتار مثبت كودک خود را توصیف كنند و در بعضی موارد از تمجید و پاداش نیز استفاده كنند.
 
وی با اشاره به این كه سه اصل در پاداش دادن مهم است، به والدین توصیه كرد: بلافاصله بعد از رفتار مطلوب به فرزندان خود پاداش دهید در ابتدا هر زمان كه رفتار مطلوب انجام شد، پاداش داده و فقط به رفتار هایی كه می‌خواهید افزایش یابند، پاداش دهید.
 
كارشناس اداره سلامت روان تصریح كرد: در كودكان خردسال، پاداش های كلامی مهمترین پاداش ها هستند این پاداش ها به صورت تشویق و تمجید یک رفتار كودك و توصیف دقیق عملی است كه كودک انجام داده و به خاطر آن تشویق می‌شود.

باشتی ادامه داد: پاداش فیزیكی نظیر نوازش كردن، در آغوش گرفتن و بوسیدن است و بسیاری از والدین كودكان لجباز به دلیل رفتار منفی كودكشان این گونه تماس‌‎های فیزیكی را با كودک خود ندارند.

وی بیان كرد: منظور از توجه كردن، توصیف رفتارهای مناسب كودك و در بعضی مواقع تقلید یا تكرار كردن آنچه كه كودک انجام می‌دهد، است. با این كار پدر و مادر موافقت خود را با رفتار كودک نشان می‌دهند و كودک در می‌یابد كه والدین به كارهای مثبت او علاقه دارند این كار نه تنها سبب افزایش رفتارهای مثبت كودک می‌شود، بلكه رابطه فرزند و والدین را تقویت می‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha