قائم مقام معاون بهداشتی وزیر بهداشت گفت: طرح «پزشک امین» سازمان تأمین اجتماعی یک مداخله آشکار در کار وزارت بهداشت و غیر قانونی است که به ضرر سلامت مردم و محکوم به شکست است، وزیر بهداشت هم طی نامه ای مراتب اعتراض را به شیخ الاسلام، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرده است.

سلامت نیوز: قائم مقام معاون بهداشتی وزیر بهداشت گفت: طرح «پزشک امین» سازمان تأمین اجتماعی یک مداخله آشکار در کار وزارت بهداشت و غیر قانونی است که به ضرر سلامت مردم و محکوم به شکست است، وزیر بهداشت هم طی نامه ای مراتب اعتراض را به شیخ الاسلام، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرده است.

محمد شریعتی در گفت و گو با فارس، درباره طرح «پزشک امین» یا نظام نوین ارائه خدمات درمانی در سازمان تأمین اجتماعی که دیروز جزئیات آن توسط رحمت الله حافظی، مدیر عامل سازمان تأمین اجتماعی اعلام شد، گفت: این کار یک مداخله غیر مجاز در حوزه سیاستگذاری سلامت است که طیق قانون وظیفه وزارت بهداشت است و مراتب اعتراض وزارت بهداشت نسبت به این کار نیز طی نامه ای از سوی وزیر بهداشت به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام شده است.

وی ادامه داد:‌ در زمانی که وزارت بهداشت و دولت بر اساس قانون برنامه توسعه همه تلاش خود را برای اجرای طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع در سراسر کشور می کنند این کار سازمان تأمین اجتماعی یک نوع موازی کاری و دوگانگی در نظام ارائه خدمات سلامت است.

رئیس مرکز توسعه شبکه بهداشتی و درمانی کشور گفت: این دوگانگی در نظام ارائه خدمات بهداشتی و درمانی می تواند آسیبهای جدی را به سلامت مردم و به خصوص به طرح پزشک خانواده که تنها امید دلسوزان برای رفع مشکلات ریشه ای نظام سلامت و اصلاح سیستم است، وارد کند.

شریعتی افزود:‌ تفاوت مهم طرح پزشک امین با طرح پزشک خانواده در این است که اولاً بدون توجه به نگاه سلامت محور و پیشگیرانه، نگاه درمان محور دارد ضمن اینکه به جای ابزارهای نظارتی پنجگانه ای که در طرح پزشک خانواده برای کنترل و پایش این طرح و حرکت درست آن وجود دارد فقط از ابزار پرداخت بالا برای کنترل طرح استفاده می کند و تلاش می کند با پرداخت بیشتر به پزشکان نظر آ‌نها را جلب کند که این شیوه در نهایت به ضرر مردم و نظام سلامت است و با قوانین مصوب مجلس نیز ناسازگار است.

وی گفت:‌ در طرح پزشک خانواده تلاش ما این است که به جای نظام پرداخت کارانه و percase ( پرداخت به ازای هر بیمار) نظام پرداخت سرانه برای حفظ سلامت مردم و جلوگیری از بروز بیماری آنها را جایگزین کنیم و به این سمت برویم که هر تیم سلامت و پزشک خانواده که افراد کمتری در محدوده او بیمار شوند دریافت بیشتری داشته باشد در حالی که در طرح پزشک امین کماکان نظام درمان محوری دنبال می شود.

قائم مقام معاون درمان وزارت بهداشت گفت: ما بارها به مسئولان وزارت رفاه تذکر دادیم که وارد حوزه سیاستگذاری سلامت که وظیفه وزارت بهداشت است نشوند و در اجرای طرح سراسری پزشک خانواده با وزارت بهداشت هماهنگ باشند اما متأسفانه سازمان تأمین اجتماعی به مسیر دیگری می رود.

وی ادامه داد: شاید تصور اولیه این بود که سازمان تأمین اجتماعی می خواهد این طرح را در مراکز درمانی ملکی خود اجرا کند اما اکنون مشخص شده است که سازمان تأمین اجتماعی به طور گسترده می خواهد با پزشکان بخش خصوصی قرارداد ببندد و با پرداخت بیشتر به آنان طرح خود را به سراسر کشور گسترش دهد و با کمال تأسف باید گفت چنین کاری ضربه بزرگی به طرح ملی پزشک خانواده می زند و به ضرر مردم و نظام سلامت کشور تمام می شود.

شریعتی افزود:‌ در واقع طرح پزشک امین چیزی شبیه طرح پزشک خانواده است اما خالی از محتوای آن و چون پول و اعتبار در اختیار دارند تلاش می کنند فقط با مکانیزم پرداخت طرحشان را پیش ببرند اما در عمل همان نظام درمان نگر سابق است.

وی گفت:‌ از نظر پرداخت نیز در حالی که اعلام کرده‌اند ماهانه ۴.۵ میلیون تومان به پزشکان حقوق پرداخت می‌کنند باید گفت در نظام پزشک خانواده نیز با توجه به اولویت خدمات رسانی در مناطق محروم پزشکان در صورت حضور در مناطق محروم بیش از این مقدار هم می توانند درآمد داشته باشند اما طرح سازمان تأمین اجتماعی عملاً مناطق محروم را از حضور پزشکان خالی می‌کند.

وی ادامه داد: طرح «پزشک امین» سازمان تأمین اجتماعی خلاف قانون، تهی از مغز طرح پزشک خانواده و نوعی شبیه سازی طرح پزشک خانواده که محتوای ارتقای سلامت مردم را از آن خارج کرده اند و فقط ظاهرسازی است.

شریعتی گفت: تأکید رئیس جمهوری نیز اجرای کامل و سریع طرح پزشک خانواده است و در این شرایط نمی توان انتظار داشت که هر کس هر کاری خواست انجام دهد، حرف نهایی را قانون می زند و قانون هم تکلیف را روش کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha