سلامت نیوز: رییس بخش ژنتیک مولكولی بیمارستان صارم گفت: استعداد ابتلا به سرطان پستان و تخمدان با انجام تست های تشخیصی ژنتیک در کشور قابل تشخیص است.
دکتر مهرداد نوروزی نیا با اعلام این مطلب افزود: با تست های ژنتیکی می توان امکان جهش ها یا عیوب ژن هایی را که باعث استعداد ابتلا  به سرطان می شوند، تشخیص داد.

وی اظهار داشت: در زمان مشاوره ژنتیک، پزشک متخصص، فرد را در جریان دو نوع ریسک قرار می دهد. نخست، ریسکِ داشتن مشكل ژنتیك و دوم ریسک ابتلا به سرطان.
دکتر نوروزی نیا گفت: در صورتی كه فردی حامل جهش ژنتیكی خانوادگی باشد، نتیجه تست مثبت و در صورتی که وی حامل جهش ژنتیكی خانوادگی شناخته شده نباشد، نتیجه تست منفی گزارش داده خواهد شد.

وی با یادآوری اینكه در زمان منفی بودن تست، می توان به فرد مذكور اطمینان داد كه از نظر ژنتیكی جزو افراد پرخطر در معرض ابتلا به سرطان نخواهد بود، اظهار داشت: نتیجه این قبیل تست های تشخیصی حداكثر ظرف یك هفته مشخص می شود.
به گفته رییس بخش ژنتیک مولكولی بیمارستان صارم در صورت پیدا کردن اشتباه ژنتیكی بیماری زا در ژن های مورد بررسی، می توان مشخص کرد، کدامیک از اعضای خانواده احتمالا به سرطان مبتلا خواهد شد.
وی تصریح كرد: این آزمایش ها فقط برای افرادی تجویز می شود که سابقه شخصی یا خانوادگی ابتلا به سرطان را داشته باشند و احتمال وجود جهش ژنتیکی در آنها قابل توجه باشد.
دكتر نوروزی نیا با اشاره به اینکه تجویز این تست های ژنتیکی همانند بقیه تست ها از قوانین اخلاق پزشکی تبعیت می کند، یاد آور شد: انجام اینگونه تست ها فقط با تجویز پزشک متخصص و پس از انجام مشاوره تخصصی مورد قبول قرار می گیرد.
وی اضافه کرد: در صورتی که فرد مورد بررسی زن باشد، منفی شدن تست ژنتیکی به این مفهوم است که او ریسکی مشابه افراد دیگر جامعه دارد. اطلاع از این امر زمانی كه سرطان های متعددی در خانواده فرد وجود دارد، بسیار مهم بوده و آثار مثبت عمیقی در زندگی فرد خواهد داشت. در چنین مواردی فرد مورد نظر می تواند با خیال راحت و همانند زنان فاقد سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان به زندگی خود ادامه دهد.
رییس بخش ژنتیک مولكولی بیمارستان صارم ادامه داد : برای انجام این تست ها، اولین آزمایش در فردی صورت می گیرد که بیشترین احتمال داشتن جهش ژنتیكی را در خانواده دارا باشد.
طبق آمارهای موجود در ایران، سالانه حدود 12 هزار زن به سرطان پستان و 1500 زن به سرطان تخمدان مبتلا می شوند. این سرطان ها در اکثر موارد در زنان و در سنین پس از 50 سالگی و بعد از یائسگی بروز می کند. بیماری سرطان  به ندرت، زنان جوان را گرفتار می سازد. در بین 30 هزار ژنی که میراث ژنتیکی انسان را می سازند، فقط تعداد محدودی در صورت جهش دار بودن یا تغییر غیر طبیعی، می توانند، تسهیل كننده در ایجاد و گسترش سرطان پستان و تخمدان شوند. از این بین در حال حاضر دو ژن غالب BRCA1 و BRCA2 شناخته شده اند. اسم این دو ژن مخفف Breast Cancer  بوده و  به مفهوم سرطان پستان است. دو ژن فوق، بیشترین سهم را در روند سرطانی شدن دارند و اختلال در آنها در استعداد ابتلا به سرطان تخمدان نقش مهمی دارند.

دكتر نوروزی نیا اظهار داشت : اگر فردی حامل جهش ژنتیكی خانوادگی باشد، استعداد ژنتیکی در این فرد برای ابتلا به سرطان بالاست. اگر فرد مذکور زن باشد، ریسک ابتلا به سرطان سینه یا تخمدان در فرد مذکور بیش از متوسط ریسک در دیگر افراد جامعه است.
در حال حاضر هیچ کس به درستی نمی داند، مکانیزم دقیق ایجاد این سرطان ها چیست با این وجود در 5 تا 10 درصد موارد، به ارث بردن ژنی معیوب، ریسک ابتلا به سرطان به ویژه در زنان جوان را بالا می برد. در این حالت سرطان های پستان و تخمدان در سنین بسیار پایین تر خود را نشان می دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha