سلامت نیوز: عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفت: در تفکیک زندانیان ما شاهد جدا سازی زندانیان مواد مخدر با سایر زندانیان هستیم و این مساله قدم مناسبی در این راه پیشگیری و مبارزه با مواد مخدر خواهد بود.

سید سلمان ذاکر در گفت‌وگو با خانه ملت با اشاره  به گزارش رئیس سازمان‌ زندان‌های کشور در مبنی بر اینکه۷۵ درصد از ندانیان در بدو ورود تست اعتیاد آنها مثبت بوده است، تصریح کرد: باید مبارزه و پیشگیری از اعتیاد به طور جدی در دستور کار قرار بگیرد.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد:طبق گزارش‌ها با بررسی مقطعی که در ۹ زندان مرکزی کشور انجام شده، ۵۷ درصد از جمعیت ورودی به زندان‌ها در بدو ورود سوء مصرف مواد مخدر دارند؛ حتی در یک زندان بین ۷۵ درصد ورودی‌ها تست اعتیاد مثبت بود.

 تفکیک زندانیان می‌تواند به حل معضل مواد مخدر کمک کند

وی افزود: این مساله جدی است و نباید از کنار آن به سادگی گذشت و باید به هشدارها در این زمینه دقت کرد حتی مساله تفکیک زندانیان هم می‌تواند مورد توجه قرار بگیرد.

ذاکر گفت: در تفکیک زندانیان ما شاهد جدا سازی زندانیان مواد مخدر با سایر زندانیان خواهیم بود و این مساله قدم مناسبی در این راه پیشگیری و مبارزه با مواد مخدر خواهد بود.

غلامحسین اسماعیلی با اشاره به اقدامات سازمان زندان‌ها در زمینه کاهش آسیب و کنترل بیماری‌ها در زندان‌ها عمده ترین فعالیت‌ها را متمرکز بر پیشگیری با رویکرد آموزشی و درمان بیماری‌ها با بیماریابی زود هنگام و استفاده از روش‌های درمان سم زدایی، متادون درمانی و خدمات مشاوره‌ای و رواندرمانی اعلام کرد و گفت:روند شیوع آلودگی به ویروس ایدز برپایه اطلاعات و گزارش‌های پایگاه‌های دیده‌وری وزارت بهداشت، یک و یک دهم درصد در سال۸۸ بوده است. این آمار از بین۲۵۰ تا ۴۰۰ نمونه خون گرفته شده است.

اسماعیلی در توضیح این موضوع گفت: هر ساله یک نوبت در زندان‌ها‌، ۲۵۰ تا ۴۰۰ نمونه خون بدون نام و مشخصات شناسنامه ای زندانیان و با کدگذاری به آزمایشگاه ارسال ‌می‌شود و درصد شیوع ایدز در زندان‌ها تعیین ‌می‌شود.

به گفته رئیس سازمان زندان‌ها، آمار ایدز در زندان‌ها درحالی نگران کننده‌تر ‌می‌شود که تنها ۴۴ درصد زندانیان کشور به دلیل جرایم مرتبط با مواد مخدر زندانی شده‌اند.

اسماعیلی با یادآوری عملکرد کلینک‌های مثلثی فعال در زندان‌ها که بر سه محور‌ ایدز‌، اعتیاد و بیماری‌های آمیزشی تمرکز دارند، گفت: از سال ۸۰ که این کلینک‌ها راه‌اندازی شده‌اند تاکنون ۱۳۳ کلینیک مثلثی در زندان‌ها راه افتاده است و گسترش این کلینیک‌ها در زندان‌های بالای ۳۰۰ نفر نیز جزو اهداف سازمان زندان‌هاست و در مراکز کمتر از ۳۰۰ نفر توسط بهداشت و درمان زندان‌ها انجام می شود.

اگر پزشکان افزایش نیابند، فاجعه رخ می‌دهد

اسماعیلی در ادامه سخنانش با اشاره به آمار زندانیان گفت بیش از ۹۶ درصد زندانیان کشور مرد و حدود ۴ درصد زندانیان زن هستند.

وی افزود: ۴۴ و۷۳ دهم درصد زندانیان به جرم حمل مواد مخدر و اعتیاد دستگیر شده‌اند و ۲۳ و۲۶ دهم درصد آن‌ها به دلیل سرقت اموال به زندان افتاده‌اند.

اسماعیلی افزود: نگرانی از افزایش مبتلایان به ایدز در زندان‌ها با توجه به جمع آوری خرده‌فروشان و قاچاقچیان مواد مخدر افزایش ‌می‌یابد.

رئیس سازمان زندان‌ها در پایان با بیان افزایش جمعیت زندانیان و با توجه به ظرفیت محدود زندان‌ها به سیاستگذاران حوزه ایدز هشدار داد که اگر متناسب با افزایش جمعیت کیفری حضور پزشکان و پیراپزشکان بیشتری را در زندان‌ها نداشته باشیم، شاهد وقوع یک فاجعه خواهیم بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha