یکشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۰ - ۱۶:۲۶
کد خبر: 37888
سلامت نیوز:مواد لازم برای یك نفر

چغندر: نصف یك عدد

تخم‌مرغ: یك عدد

روغن زیتون: یك قاشق غذاخوری

سیر خرد شده: یك عدد

پیازچه خرد شده: یك عدد

پنیرپیتزا رنده شده: یك‌دوم پیمانه

نمك و فلفل: به مقدار لازم

طرز تهیه: درون یك ظرف آب بریزید و روی حرارت بگذارید تا بجوشد. سپس چغندر را درون آن بیندازید تا بپزد و نرم شود. می‌توانید آن را بخارپز نیز بكنید. سپس آن را از درون ظرف درآورده و پوست آن را بكنید. به صورت دلخواه خرد كنید و كنار بگذارید تا سرد شود. در این زمان بقیه مواد را آماده كنید.

درون یك تابه روغن بریزید و آن را روی حرارت بگذارید تا داغ شود سپس سیر را درون روغن بریزید و 30 ثانیه آن را به هم بزنید تا سرخ شود بعد پیازچه را نیز به آن اضافه كنید و تفت دهید، به آنها ادویه بزنید و از روی حرارت بردارید.

فر را روی 375 درجه فارنهایت تنظیم كنید و ظرف فر را به روغن آغشته كنید و بگذارید تا كمی گرم شود.

در یك كاسه تخم‌مرغ، نمك، فلفل، شیر، مخلوط پیازچه و سیر و پنیر پیتزا را بریزید و خوب مخلوط كنید تا كاملا یكنواخت شود. سپس لبو را نیز درون آن بریزید. تمام مواد را داخل ظرف فر بپزید و 40ـ35 دقیقه بگذارید تا بپزد. وقتی روی آن طلایی شد از درون فر بیرون بیاورید و با تزیین دلخواه آن را سرو كنید.

چغندر كه پخته شده آن لبو نام دارد خواص غذایی بسیار دارد. رنگ بنفش چغندر به خاطر رنگدانه‌ای به نام بتاسیانین است كه اثر ضدسرطانی دارد.

از دیگر خواص چغندر این است كه حاوی فولات بالا می‌باشد. فولات برای رشد طبیعی خصوصا در دوره جنینی لازم است و از نقایص مادرزادی ستون فقرات جلوگیری می‌كند. نیاز روزانه هر فرد به فولات حدودا 400 میكروگرم است و هر پیمانه چغندر پخته حدود 136 گرم فولات دارد.

مطالعات مختلفی نشان داده‌اند كه فیبر موجود در چغندر به كاهش LDL و كلسترول كلی بدن كمك می‌كند.

منیزیم یك ماده معدنی مهم برای تولید استخوان‌های سالم و حفظ استحكام آنهاست. بدون وجود سطح كافی منیزیم، كلسیم نمی‌تواند بخوبی مورد استفاده قرار گیرد. چغندر حاوی مقدار زیادی منیزم است و مصرف آن خصوصا در خانم‌ها برای كاهش خطر پوكی استخوان توصیه می‌شود. دقت كنید كه برگ‌های چغندر حاوی مقدار زیادی اسید اگزالیك هستند كه با متابولیسم كلسیم مداخله می‌كنند. بنابراین افرادی كه از پوكی استخوان رنج می‌برند باید مصرف برگ چغندر را به حداقل برسانند.

چغندر را به صورت نشسته می‌‌توان به مدت 4 ـ2 هفته در یخچال نگهداری كرد. در هنگام انتخاب چغندر بهتر است آنهایی را انتخاب كنید كه اندازه كوچك یا متوسط دارند و ریشه آنها نرم، لطیف و پررنگ باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha