مسئول بخش پیوند سازمان انتقال خون ایران با بیان اینكه راه اندازی بانك HLA راهی برای كمك به نیازمندان پیوند مغز استخوان برای انتخاب دهنده مناسب از غیرخودی است، گفت: فاز نخست راه اندازی بانك HLA در كشور به انجام رسیده است.

دكتر آزاده صدری در گفت وگو با ایسنا، با این توضیح كه HLA، آنتی ژنهای واقع بر سطح سلولهای هسته دار مسئول شناسایی آنتی ژن بیگانه است، اظهار داشت: پیوند مغز استخوان با HLA Typing در بین خواهران و برادران فرد نیازمند پیوند، نمونه مناسب برای اهداء انتخاب شود تا احتمال دفع پیوند به حداقل برسد.


وی انجام HLA Typing را برای پیوند مغز استخوان الزامی برشمرد و افزود: انجام این روش در خصوص سایر پیوندها منوط به درخواست پزشك معالج است.

وی به ضرورت انجام تست‌های غربالگری، آنتی بادی، كراس مچ و W.B.C برای دریافت پیوند از غریبه اشاره كرد و یادآور شد: چنانچه در پیوند مغز استخوان دهنده مناسبی از خودی وجود نداشت با راه اندازی بانك HLA این امكان فراهم می‌شود تا دهنده مناسبی از غیرخودی شناسایی ‌شود.

مسئول بخش پیوند سازمان انتقال خون ایران در خاتمه گفت: برای دریافت پیوند مناسب از خواهر و برادر از HLA Typing كلاس I سرولوژی و كلاس II مولكولی برای دریافت پیوند مناسب از غریبه از HLA Typing كلاس II و I به روش مولكولی استفاده می‌شود.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha