یکشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۰ - ۱۶:۲۸
کد خبر: 37890
سلامت نیوز :مواد لازم برای 2 نفر

روغن زیتون: یك قاشق غذاخوری

پیاز خرد شده: یك‌دوم عدد

فلفل دلمه‌ای قرمز خلال شده: یك‌چهارم عدد

سیر خرد شده: 2 حبه

كدو سبز ‍ خرد شده: یك‌سوم پیمانه

ذرت (كنسرو شده)‌: یك پیمانه

شیر: 2 قاشق غذاخوری

تخم‌مرغ: 2 عدد

پودر زیره سبز: به مقدار دلخواه

نمك و فلفل: به مقدار لازم

طرز تهیه: فر را از قبل روی 375 درجه فارنهایت تنظیم كنید. درون ظرف فر كمی روغن ریخته و آن را درون فر بگذارید تا داغ شود.

در یك تابه روغن بریزید و روی حرارت ملایم بگذارید. وقتی روغن داغ شد، پیازها را اضافه كنید سپس حدود 2 دقیقه به هم بزنید تا سرخ و رنگ آن طلایی شود. سپس فلفل دلمه‌ای قرمز كه از قبل خلال كرده بودید را داخل تابه ریخته كمی نمك بزنید و تفت دهید. 5 دقیقه این كار را ادامه دهید تا فلفل‌ها نرم شود. در این زمان سیر و كدوسبز را نیز اضافه كنید. نمك و فلفل آن را اندازه كنید. سپس نیمی از ذرت‌ها را داخل تابه ریخته، به همراه بقیه سبزیجات كمی تفت دهید. ادویه‌های دلخواه را به آن اضافه كنید و از روی حرارت بردارید.

بقیه ذرت‌ها را درون یك مخلوط‌كن بریزید و تخم‌مرغ‌ها را درون آن بشكنید. شیر و كمی نمك نیز درون مواد ریخته و چند دقیقه با هم مخلوط كنید تا مواد به صورت یكنواخت در بیاید. حالا این مواد را داخل ظرف سبزیجات ریخته و به هم بزنید. پودر زیره سبز را اضافه كرده و ادویه غذا را اندازه كنید. حالا مواد را درون ظرف فر كه به روغن آغشته است بریزید. 40 ـ 35 دقیقه منتظر بمانید تا غذای شما آماده شود. وقتی روی آن طلایی شد در ظرف دلخواه ریخته و سرو كنید.

هر پیمانه از ذرت كه حدودا 166 گرم است حاوی 606 كالری است. در همین یك پیمانه ذرت 8 گرم چربی، 123 گرم كربوهیدرات و 16‌گرم پروتئین وجود دارد. از فواید ذرت این است كه چربی اشباع اندكی دارد و كلسترول و نمك آن كم است. فیبر زیادی كه در ذرت وجود دارد مانع افزایش سطح كلسترول شده و خطر سرطان روده را كاهش می‌دهد. از آنجایی كه ذرت حاوی فولات است به ساخت سلول‌های جدید خصوصا قبل و در طی حاملگی كمك می‌كند. تیامین موجود در ذرت در متابولیسم كربوهیدرات‌ها نقش دارد و مصرف منظم ذرت با حفظ سلامت قلب مرتبط است. ماده‌ای به نام بتا ـ كریپتوزانتین در ذرت وجود دارد كه به حفظ سلامت ریه‌ها كمك كرده و از سرطان ریه جلوگیری می‌كند. مصرف ذرت به مقدار متعادل و منظم به همه توصیه می‌شود.

در ضمن روغن زیتون كه یكی از مواد تشكیل‌دهنده غذای امروز است بهترین روغن گیاهی است كه مانع از افزایش كلسترول و تشكیل لخته خونی شده و برای بیماران قلبی انتخاب خوبی می‌باشد. علاوه بر آن روغن زیتون اثر ملین داشته و به سلامت دستگاه گوارش كمك می‌كند. اخیرا پژوهشگران دریافته‌اند كه اسیداولئیك روغن زیتون می‌تواند در كاهش سرطان سینه در زنان نقش داشته باشد. خوردن 2 قاشق چایخوری روغن زیتون در روز بخصوص به بیماران قلبی توصیه می‌شود. همچنین افرادی كه از كلسترول بالا رنج می‌برند می‌توانند این روغن را جایگزین روغن‌های معمولی نمایند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha